Environmentální výchova

Literatura – vhodná i pro práci s dětmi:

Preston Gralla: Jak pracuje životní prostředí. UNIS, Brno 1995.

 

Doplňující informace pro studenty kombinovaného studia jsou zde.

Základní témata:

 

1.     Regionální ekologie a chemie.

·        Rysy strategické, regionální a lokální ekologie.

·        Participace oborů v rámci ekologického menežmentu.

·        Postavení učitele v procesu ekologického myšlení, cítění a jednání

(konkrétní ekologické aktivity).

 

2.     Polutanty, struktura, toxicita, prevence.

·        Reálné zdroje intoxikací v konkrétním prostoru.

·        Půda, voda a vzduch jako základní nositelé intoxikací.

·        Odpady, jejich zdroje a charakteristika.

·        Charakteristika základních anorganických a organických polutantů.

 

3.     Praktická autekologie z pohledu chemie.

·        Chemické prvky a sloučeniny v lidském těle.

·        Zdravý životní styl z pohledu chemika.

·        Praktická chemie pro nechemiky, pozitiva a hrozby.

 

 

 

Poznámka :

·        Náročnost chemických informací nepřekročí rámec střední školy.

·        Smysl předmětu – motivace a iniciace k vnímání, posuzování a reálné aktivitě v oblasti enviromentální výchovy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V Brně, duben 2004

 

 

Regionální ekologie a chemie

 

 

1.     Regionální ekologie a chemie :

·        Strategická, regionální a lokální ekologie.

Indická alchymie – „Dějiny člověka jsou vlastně spiknutím člověka proti přírodě. Člověk chce jen brát a nehodlá za to platit“.

Ekologické myšlení – cítění – jednání.

Bipolarita ekologie – člověk je autorem i obětí.

Vztahy v ekologii – společnost příroda, jednotlivec příroda,společnost jednotlivec.

Strategická ekologie – Globální společenské postuláty (etika, kulturnost – odráží veškeré postuláty nižší úrovně). Kulturnost – Úroveň aktivit člověka adekvátní stupni poznané, pochopené a aplikované aktuální společenské humanity. Smysl všeho – informace – komunikace – humanizace.

 Paradox – proklamované hodnoty a priority, reálné hodnoty a priority. Globální ekologické problémy (oteplování planety, klučení pralesů, ...)

 

·        Participace oborů v rámci ekologického menežmentu  – Geografie

východisko, chemie příčiny, biologie důsledek, ekonomika, estetika, právo, morálka, filosofie ..

Co ve škole ? Ekologizace všech předmětů – nebo samostatný vyučovací předmět ?

Co v rodině ? Největší možnost kultivovat člověka (pokud rodina plní své funkce). Momentálně je to spíše idealismus.

Obecné aktivity člověka – schopnost a touha prožívat a poznávat,

                                           - schopnost a touha hodnotit sebe a okolí,

                                           - schopnost a touha pozitivně měnit sebe a okolí.

Regionální a lokální přístup – speciálnější, reálnější, osobnější. Domov – osobní vazba, bezprostřední dopady, aktuálnost prožitků, snaha o pozitivní změny. Přirozené regiony – 150 km2.

 

·        Postavení učitele v procesu ekologického myšlení, cítění a jednání :

(poznat – pochopit – s pomocí žáků řešit)

Kulturně sociální vymezení (historie, tradice, perspektiva).

Přírodovědné vymezení lokality.

Historické, aktuální a perspektivní socioekonomické aktivity.

Zdroje intoxikací, zdroje, příčiny.

Tvorba, využití a smysl klidových zón.

Ekologická pozitiva a negativa.

Permanentní ekologizace vyučovacích předmětů.

Ozdravění regionu a jeho perspektivy.

 

·        Operativní přístup – proces vyučování (učení) – vnímání, myšlení,reprodukce, produkce (postoje, aplikace, komparace, aktivizace, prožitky,..)

Specifikace některých aktivit učitele :

Sledování, dokumentace a ochrana biotopů.

Mapování lokality (regionu).

Hydrologická a klimatologická sledování (srážky, průtoky, spady ...), např. průtok 200 l/sec. (potok 3 m široký, hloubka 20 cm) za den proteče 16 mil. litrů, za rok 5.000 mil. litrů.

Vybraný chemický (fyzikální) monitoring (teplota, pH, elektrická vodivost, chloridy, odběr vody, spotřeba uhlí (plynu) ve městě – oxid siřičitý, srovnání s normou....

Ekologizace školních pokusů (uzavřenost systému, bezodpadové technologie, eliminace produktů, resp. jejich využití, toxicita eduktů a produktů, ...).

Ekologické pěstitelství.

Obrazová dokumentace ekologických jevů.

Sledování vstupů a výstupů socioekonomických aktivit.

Sociologická sledování (ekologický stav a jeho percepce obyvateli regionu).

Významné osobnosti daného regionu

Estetické vymezení a posuzování lokality

 

·        „Individuální ekologie“ : (zdraví – nemoc), nejsilnější motivace člověka k ekologickému prožívání a chování (informace-komunikace-humanizace)

Chemie lidského těla – 35 prvků – např. kyslík-65%, uhlík-18, vodík-10, dusík-3, vápník-1,8, fosfor-10, draslík, síra, jod, hořčík-0,01-0,1, železo-0,0001, zinek, lithium, selen-stopové prvky. Nedostatek i přebytek prvků je škodlivý.

Civilizačně deficitní prvky – např. Zn, Ca,Fe. Důvody deficitu (životní prostředí, „špatná“ voda, životní styl, „špatné“ potraviny. Civilizační choroby, východiska, psychické faktory (jejich původ a dopad), možnosti náprav.

Voda – nejdůležitější médim našeho těla – podmínka života, vitální prostředí, přebytek i nedostatek je škodlivý. Tělní orgány 70-80 % vody (židovské přísloví – ptáček, vůl, prase).

Životní styl – sugesce mediálních a tržních hodnot (pseudohodnot). Tři aktivity (práce, láska, hoby), workoholismus, spánek, potraviny a jejich význam (biologický, sociální, „kompenzační“...

Životní prostředí – co preferujeme, žebříček sociálních hodnot, jaký je smysl lidské existence ? Globalizace a její ekonomická, sociální a lidská dimenze. Civilizační směřování k zániku ? Absolutní priority naší civilizace, kdo a co deklaruje hodnotový systém ?

 

 

Polutanty, struktura, toxicita, prevence

 

·        Zdroje intoxikací v konkrétním prostoru.

Přirozené pozadí – půda, ovzduší,  voda

·        Individuální komunální odpad – struktura (papír, kovy, sklo, plasty, bioodpad, speciální toxický odpad – baterie, léky, barviva, ředidla, odpadní vody), likvidace odpadu (separovaný sběr)...

·        Průmyslové odpady – (anorganické-organické např.  fosforečnany, oxid siřičitý, oxidy dusíku, těžké kovy, kyanidy, odpady na bázi plastů, lepidel, barviv, ředidel, pracích prášků, ropy, oxid uhličitý, sulfán, radioaktivní látky...

·        Zemědělské odpady – sírany, dusičnany, dusitany, chloridy, odpady na bázi amoniaku (pH), bioodpad 

·        Země, voda, vzduch – aplikace teorie 4 živlů, identifikace ze vzduchu, z vody, půdy, (anorganické, organické), ekonomické hledisko

·        Toxicita – Paracelsovo pravidlo – všechno je jed (množství-koncentrace), ostatní látky – potraviny, léky, škrob, chlorid sodný,.....

látky zdraví škodlivé – chlorid sodný, modrá skalice, cukr, tuky, kyseliny, zásady aj.....etylalkohol ?

látky jedovaté – olovo a sloučeniny, dusitany, dusičnany, těžké kovy, etylalkohol, .....

zvláště nebezpečné jedy – bílý fosfor, plutonium,

relativnost v klasifikaci

·        Toxicita a domácnost – např. nábytek (barvy, lepidla, plasty), textilie, léky a podpůrné látky, kovy, potraviny (technologie-uzeniny, konzervy, barviva, stabilizátory, konzervační prostředky, bílé pečivo-celozrnné, běžné limonády (cukr, barviva, oxid uhličitý-pH, toxicita a imunitní systém-zdraví a nemoc, racionální strava (konkrétní přístupy, klady a zápory) existence východiska ?? – absolutně NE, možnost omezení něčeho a posílení něčeho, vitální význam vody, viz přednáška č.1.

·        Relativita toxicity – např. vápník a hořčík, železo, selen, zinek, deficitní prvky, prvky a jejich přisvojitelnost organismem, co omezuje přisvojitelnost (tuky, cukry, alkohol, stres, ...)

·        Prevence, a co dělat? – znalost problematiky (nelze absolutně), korekce základních aktivit životního stylu, hledat harmonii mezi poznávaným rizikem a nemožností absolutního ekologického  jednání (co je ještě únosné a co není). Relativita ekologických postulátů a norem (DDT, benzen, toluen, alkohol proti moru ve středověku, arsenik v kosmetice, konzervační látky...).

 

 

 

·        Chemie potravin -  Potraviny jako zdroj energie, jako podmínka zdravého životního stylu, podmínka existence člověka.

Voda – Nejdůležitější složka potravin, Civilizační problém = vodní deficit a jeho důsledky. Kvalita  a typy přijímané vody (podzemní, povrchová, minerálky, slazené a ochucené a stabilizované nápoje), alkoholické nápoje (pivo, víno,  tvrdé alkoholy). Čaje a fytoterapie. „Organická a anorganická voda“.

     Voda a diety – rychlá dieta (nepřirozená, ztráta vody až 40%

      Cukry  - Mono, Di a Poly sacharidy (zdroj energie), rafinace, organ. cukr,

      umělá sladidla. (vztah k potravinovým doplňkům)

      Bílkoviny – stavební kameny organismu, rostlinné, živočišné. Technologie

      bílkovin (syrový stav, vaření, dušení, smažení, pečení, uzeniny, konzervy).

      Bílkoviny-léky (přisvojitelnost)  Vztah k potravinovým doplňkům.

      Tuky – rostlinné, živočišné, technologie,  Vztah k potrav. doplňkům.

      Potravinové doplňky – nutnost a ekonomie (vitaminy, minerály, stopové

      prvky, enzymy...), organický původ, syntetický původ, přisvojitelnost)

      Vztah k tukům, cukrům, alkoholu, stresovým stavům aj.)

·        Nemožnost absolutního, pozitivního řešení (reálná strava, individuální fyziologické dispozice, duševní stav, sociální okolí, ekologický stav životního prostředí, kvalita životního stylu – (práce, láska, koníčky, vztah k lidem, sobě, přírodě, spánek, harmonie tělesného a duševního, stravování..)

·        Relativní řešení problému – absolutní bezvýchodnost ? 

Aktuální stav životního stylu + každodenní, malé a pozitivní kroky v celé struktuře životního stylu.