Katedra pedagogiky

Učíme budoucí učitelky a učitele, jak rozvíjet sebe a druhé

 

Co je u nás nového

Ocenění pro Petra Svojanovského MUNI SCIENTIST AWARD 2024

Ocenění MUNI Scientist za výrazné počiny, publikování v prestižních magazínech či nakladatelstvích a za vynikající výsledky výzkumu si 11. prosince převzalo 37 vědců, vědkyň či výzkumných skupin.

Náš kolega Petr Svojanovský byl jedním z nich. Gratulujeme!

Mgr. Petr Svojanovský, Ph.D., odborný asistent působící na katedře pedagogiky, byl oceněn za článek "Modelling individuality but advising universality: ethnography of mentoring pre-service teachers with regard to student diversity" publikovaný v European Journal of Teacher Education.

Bez popisku

Výzkum o inkluzi ukrajinských žáků: Oksana Stupak získala prestižní grant JUNIOR STAR

Naše kolegyně a odborná asistentka z Katedry pedagogiky Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, získala prestižní grant JUNIOR STAR, který jí umožní pokračovat ve výzkumu zaměřeném na inkluzi ukrajinských žáků v českém vzdělávacím systému.

Na cestě k inkluzi aneb ukrajinští uprchlíci v prostoru českých základních škol (RIUR)
Řešitelé projektu: Mgr. Oksana Yuriyivna Stupak, Ph.D., DrSc., Mgr. Lenka Ďulíková, Ph.D., Mgr. Martin Fico, Mgr. Miroslav Jurčík, Ph.D. Období řešení 1/2025 - 1/2029​

Přečte si článek s přiblížením výzkumného grantu.

Článek na PED MUNI O projektu

Newsletter 10/2024

Co najdete v newsletteru?

  • Posilujeme význam praxí - vznik Oddělení praxí na PdF MU
  • Výzkum o inkluzi ukrajinských žáků – příležitost i pro české školy
  • Informace k Asistentské praxi – pokračování spolupráce
  • Nový web PdF MU pro provázející vyučující
  • Další vzdělávání - pozvánka na kurzy

Vyšlo prosincové číslo newsletteru Učitelské praxe, č. 10.

Newsletter

Cenu za vynikající výsledky v doktorském studiu získal i Miroslav Jurčík z katedry pedagogiky

Absolvent doktorského studia Pedagogické fakulty Miroslav Jurčík se svou školitelkou Kateřinou Lojdovou získali Cenu prorektorky Masarykovy univerzity za vynikající výsledky v akademickém roce 2023/2024. Ve své práci Jurčík studoval typy profesní identity učitelů Montessori škol a významně tak přispěl k porozumění specifikům Montessori pedagogiky.

Gratulujeme!

Cena ČAPV putuje za doktorandkou Jiřinou Karasovou

V září 2024 byla doktorská studentka katedry pedagogiky Jiřina Karasová oceněna Cenou ČAPV v kategorii Junior za svůj článek Supporting Learners Through Effective Communication: Student Teachers’ Communication Strategies to Address Learner Behaviour, který byl publikován v prestižním časopise Australian Journal of Teacher Education.

Článek se zabývá tím, jak studenti učitelství vnímají a využívají komunikační strategie při zvládání chování žáků, přičemž poukazuje na potřebu systematičtější přípravy budoucích učitelů v této oblasti.

Gratulujeme!

Nový článek o výzkumu inkluzivního vzdělávání

Výzkumníkům z katedry pedagogiky a Ústavu pedagogických věd vyšel další článek v prestižním časopise European Journal of Special Needs Education s názvem Who is in focus? A scoping review of themes and consistency in inclusive education for all.

Studie ukazuje, že ačkoliv se různí výzkumníci často zaštiťují širokou koncepcí inkluzivního vzdělávání, často nejsou ve svých výzkumných postupech konzistentní. To se projevuje tím, že se v rámci metodologie či výsledků typicky zaměří pouze na některé skupiny žáků, zatímco většinu ostatních žáků s rozmanitými vzdělávacími potřebami výzkumně přehlížejí.

Chcete se dozvědět, jak (ne)vypadá současný výzkum na poli inkluzivního vzdělávání? Projděte si celou studii.

Předchozí Následující

Všechny aktuality Podcasty Blog #inspiruj

Katedra pedagogiky připravuje vyučující pro budoucnost jako flexibilní profesionály ve vzdělávání, realizuje související výzkum a spolupracuje s partnerskými institucemi s cílem přispět ke kvalitě života ve školách a ve společnosti.

Katedra pedagogiky patří ke stěžejním katedrám Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, neboť se podílí na přípravě všech studentů fakulty. Její členové svou činnost staví na týmové práci, otevřenosti, zodpovědnosti, dobrých mezilidských vztazích a přístupu orientovaném na studenta. Směřují k udržitelné excelenci, která upřednostňuje kvalitu před kvantitou.

Pedagogicko-psychologický modul Standardy pro praxi Výzkumy na katedře

Katedra pedagogiky očima jiných

„Praxe a následný reflektivní seminář mi daly za celou dobu studia to nejdůležitější, co jsem pro začátek své učitelské kariéry potřeboval.“

Lukáš Mikl, ZAČÍNAJÍCÍ UČITEL​

„Praxe mě naučila více o efektivní spolupráci mezi učitelem a asistentem pedagoga. Naučila mě, jak je tato spolupráce přínosná pro obě strany.“

Blanka, studentka v bakalářekém studiu, ASISTENTSKÁ PRAXE - ASISTENT PEDAGOGA

„Teorie a praxe, dvě slova, která spolu souvisí. Díky praxi jsem zjistila, že mě práce s dětmi naplňuje, ujistila jsem se v tom, že učitelská profese je velmi zodpovědné povolání, které nemůže dělat kdokoli. Informace, které chci předat dále, zdokonalují i mě samou. Je to neustálý proces poznávání nových věcí a lidí.“

Šárka Blatná, absolventka UČITELSKÁ PRAXE

„Při nástupu do 1. ročníku bakalářského studia jsem věděl, že při svém budoucím zaměstnání chci ruský jazyk využívat, ale nechci se stát učitelem. Pedagogickou fakultu jsem si vybral právě proto, že jsem měl pouze kladné recenze a ohlasy na katedru ruského jazyka a literatury a jejich kvalitní výuku. Vše se ale změnilo okamžikem, kdy jsem absolvovala učitelskou praxi na základní škole.“

Tomáš, studující navazujícího magisterského studia, UČITELSKÁ PRAXE

„I learned so much through the discussions we had in class. Also the assignments we had to do were very interesting. The dynamics of the classes really made them enjoyable.“

José, Erasmus student INTRODUCTION INTO EDUCATION AND PSYCHOLOGY

„Probírá se opravdu to, s čím jsme se setkali v praxi, můžu se zeptat, když si nejsem jistá. My vlastně toto hodně řešíme i mimo školu spolu jako studenti, ale tady byl přítomen i didaktik a to bylo skvělý.“

Petr, Student magisterského stupně SEMINÁŘ K UČITELSKÉ PRAXI

„Velice si vážíme možnosti spolupracovat s Katedrou pedagogiky. Oceňujeme erudovaný přístup a expertízu členů katedry, vítáme studenty pedagogiky. Rádi otevíráme naše dveře společným projektům a výzkumům a těší nás možnosti spolupráce mezi naší školou, našimi zahraničními partnery (např. ve Finsku nebo USA) a Katedrou pedagogiky.“

Monika Mandelíčková, KOORDINÁTORKA LABORATORNÍ ŠKOLY LABYRINTH, BRNO
Předchozí Následující

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info