Katedra pedagogiky
Učíme budoucí učitelky a učitele, jak rozvíjet sebe a druhé
Co je u nás nového
Nový článek o výzkumu inkluzivního vzdělávání
Výzkumníkům z Katedry pedagogiky a Ústavu pedagogických věd vyšel další článek v prestižním časopise European Journal of Special Needs Education s názvem Who is in focus? A scoping review of themes and consistency in inclusive education for all.
Studie ukazuje, že ačkoliv se různí výzkumníci často zaštiťují širokou koncepcí inkluzivního vzdělávání, často nejsou ve svých výzkumných postupech konzistentní. To se projevuje tím, že se v rámci metodologie či výsledků typicky zaměří pouze na některé skupiny žáků, zatímco většinu ostatních žáků s rozmanitými vzdělávacími potřebami výzkumně přehlížejí.
Chcete se dozvědět, jak (ne)vypadá současný výzkum na poli inkluzivního vzdělávání? Projděte si celou studii.
Newsletter 9/2024
Co najdete v newsletteru?
- Pedagogická fakulta aktualizovala statut fakultních škol a zařízení
- Přihlášky pro fakultní školy a zařízení
- Informace k pokusnému ověřování praxí
- Novinky v evaluaci Učitelské praxe 1
- Nepřehlédněte - Den podnikavosti na PdF MU již 13. listopadu!
Vyšlo listopadové číslo newsletteru Učitelské praxe, č. 9.
Newsletter
Program DNE PODNIKAVOSTI 2024
Přijďte načerpat inspiraci a získat nové dovednosti na workshopech, seminářích a Festivalu nápadů: studenti studentům.
Registrujte se na jednotlivé workshopy pomocí formuláře níže – máte čas do 1. 11. 2024.
Podle zájmu vybereme, které workshopy proběhnou.
Workshopy se uskuteční 13. 11. 2024 od 12:00 do 18:00 na PED MUNI.
Vše zdarma!
Čeká vás skvělá atmosféra, inspirace a nová setkání.
DEN PODNIKAVOSTI 2024
Registrujte se na workshopy
Četli jste už nové vydání časopisu Komenský?
Pokud ne, rádi bychom vás upozornili na dva zajímavé články od našich kolegů:
🔸 Jana Veseláková vede rozhovor s Veronikou Svobodovou o vzdělávání nadaných žáků
🔸 Julie Grombířová a Jana Kratochvílová se ve svém článku Cesty s Vysvědčením JINAK věnují školám, které přistupují k hodnocení žáků novým způsobem.
Nepropásněte celé vydání!
časopis Komenský 03/2024
web časopisu Komenský
Nová studie o otheringu
V časopise Romani Studies najdete novou studii od Kateřiny Sidiropulu-Janků a Jany Obrovské z naší Katedry pedagogiky s názvem Discursive subjugation and the ways out: Narratives of othering among Czech Roma mothers. Tato studie přináší fascinující pohled na otázky etnické identity a zkušenosti českých romských matek s procesem otheringu.
Zajímá vás, jak se tyto ženy vyrovnávají s vyčleněním a jaké mají strategie na překonání těchto překážek?
Přečtěte si více v čísle Romani Studies!
Research Article
Publikace
Letní škola doučování opět v akci!
I letos měli naši studenti možnost splnit své asistentské praxe během léta v rámci LETNÍ ŠKOLY DOUČOVÁNÍ, kterou tradičně pořádá Dobrovolnické centrum MUNI POMÁHÁ a Katedra sociální pedagogiky.
V nejnovějším čísle univerzitního časopisu Magazín M najdete článek, který se této skvělé akci věnuje a zároveň podrobně popisuje systém praxí na naší fakultě. 📰👩🏫👨🏫
Celý článek v Magazínu M
Více informací o Letní škole doučování
Lepší provázející učitel – lepší kolega: pokračujeme v kurzech pro provázející učitele a učitelky
Ve dnech 19. a 20. srpna proběhl vzdělávací kurz „Lepší provázející učitel - lepší kolega“, určený pro vyučující ze 2. stupně ZŠ a SŠ.
Lektory kurzu byla Saša Dobrovolná, mentorka a lektorka ve vzdělávání pedagogických pracovníků, a naši kolegové z katedry pedagogiky - Lucie Škarková, Petr Svojanovský a Jan Nehyba. Pokračování kurzu proběhne v listopadu, kdy účastníci dokončí celý vzdělávací program.
Další kurz budeme nabízet i mimo pokusné ověřování a poběží na jaře 2025. Přihlašování bude možné během podzimního semestru. Pokud o kurz máte zájem, sledujte novinky na stránkách Pokusného ověřování.
Informace k pokusnému ověřování
Cena rektora putuje za týmem podnikavosti
Cena rektora Masarykovy univerzity za inovace ve výuce získali naše kolegyně a kolega Lucie Škarková, Jana Kratochvílová, Martin Fico, Michaela Pulkrábová, PED MUNI. Konkrétně za inovativní přístup v aplikování principů podnikavosti, přenášení projektových metod učení do přípravy budoucích učitelů.
GRATULUJEME!
Celý článek v Magazínu M
Podnikavost na katedře
Předchozí
Následující
Všechny aktuality
Podcasty
Blog #inspiruj
Katedra pedagogiky připravuje vyučující pro budoucnost jako flexibilní profesionály ve vzdělávání, realizuje související výzkum a spolupracuje s partnerskými institucemi s cílem přispět ke kvalitě života ve školách a ve společnosti.
Katedra pedagogiky patří ke stěžejním katedrám Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, neboť se podílí na přípravě všech studentů fakulty. Její členové svou činnost staví na týmové práci, otevřenosti, zodpovědnosti, dobrých mezilidských vztazích a přístupu orientovaném na studenta. Směřují k udržitelné excelenci, která upřednostňuje kvalitu před kvantitou.
Pedagogicko-psychologický modul
Standardy pro praxi
Výzkumy na katedře
Katedra pedagogiky očima jiných
„Praxe a následný reflektivní seminář mi daly za celou dobu studia to nejdůležitější, co jsem pro začátek své učitelské kariéry potřeboval.“
Lukáš Mikl, ZAČÍNAJÍCÍ UČITEL
„Praxe mě naučila více o efektivní spolupráci mezi učitelem a asistentem pedagoga. Naučila mě, jak je tato spolupráce přínosná pro obě strany.“
Blanka, studentka v bakalářekém studiu, ASISTENTSKÁ PRAXE - ASISTENT PEDAGOGA
„Teorie a praxe, dvě slova, která spolu souvisí. Díky praxi jsem zjistila, že mě práce s dětmi naplňuje, ujistila jsem se v tom, že učitelská profese je velmi zodpovědné povolání, které nemůže dělat kdokoli. Informace, které chci předat dále, zdokonalují i mě samou. Je to neustálý proces poznávání nových věcí a lidí.“
Šárka Blatná, absolventka UČITELSKÁ PRAXE
„Při nástupu do 1. ročníku bakalářského studia jsem věděl, že při svém budoucím zaměstnání chci ruský jazyk využívat, ale nechci se stát učitelem. Pedagogickou fakultu jsem si vybral právě proto, že jsem měl pouze kladné recenze a ohlasy na katedru ruského jazyka a literatury a jejich kvalitní výuku. Vše se ale změnilo okamžikem, kdy jsem absolvovala učitelskou praxi na základní škole.“
Tomáš, studující navazujícího magisterského studia, UČITELSKÁ PRAXE
„I learned so much through the discussions we had in class. Also the assignments we had to do were very interesting. The dynamics of the classes really made them enjoyable.“
José, Erasmus student INTRODUCTION INTO EDUCATION AND PSYCHOLOGY
„Probírá se opravdu to, s čím jsme se setkali v praxi, můžu se zeptat, když si nejsem jistá. My vlastně toto hodně řešíme i mimo školu spolu jako studenti, ale tady byl přítomen i didaktik a to bylo skvělý.“
Petr, Student magisterského stupně SEMINÁŘ K UČITELSKÉ PRAXI
„Velice si vážíme možnosti spolupracovat s Katedrou pedagogiky. Oceňujeme erudovaný přístup a expertízu členů katedry, vítáme studenty pedagogiky. Rádi otevíráme naše dveře společným projektům a výzkumům a těší nás možnosti spolupráce mezi naší školou, našimi zahraničními partnery (např. ve Finsku nebo USA) a Katedrou pedagogiky.“
Monika Mandelíčková, KOORDINÁTORKA LABORATORNÍ ŠKOLY LABYRINTH, BRNO
Předchozí
Následující