Didakticko-metodické aspekty využití multimédií
v hudební výchově na ZŠ
Předkládané studie
doktorandů a pedagogů Katedry hudební výchovy PdF MU
v Brně představují metodický výstup reflektující závěry vyplývající
z výzkumu s názvem „Výzkum využití multimediálních technologií
v hudební výchově“, který provedl tým pracovníků této katedry v roce
2010 na základě schváleného fakultního projektu „Výzkum využití multimediálních
technologií v hudební výchově, MUNI/A/1025/2009“. Cílem uvedeného výzkumu
bylo mj. akcentovat nejaktuálnější otázky možnosti využití multimediálních
technologií k podpoře a prospěchu hudebně výchovného procesu na základních
školách.
Tematické zaměření
příspěvků bylo determinováno některými vybranými fakty vyplývajícími
z vyhodnocení výsledků výzkumu:
1. Za fenomén, který
nejvíce ovlivňuje hudební vkus žáků, byl největší částí respondentů z řad
žáků označen internet.
2. Znalost hudebních
počítačových programů a jejich využívání ve výuce je zcela minimální. Učitelé
hudební výchovy využívají hudebního softwaru spíše pro přípravu pracovních
listů. Žáci výjimečně znají a používají program Sibelius
Instruments.
3. Typický žák
nenavštěvuje koncerty, pokud už se pro jejich návštěvu rozhodne, navštěvuje
pouze koncerty populární hudby a navštěvuje je jen výjimečně. Alternativou
živých koncertů se jeví internetový portál YouTube.com s hudebními
videoklipy.
Na uvedené
skutečnosti reagují z metodického hlediska referáty Využití internetu v hodinách hudební výchovy, Využití internetového portálu YouTube v hodinách hudební výchovy, Živá hudba a internet ve výuce Hv na ZŠ
(ad 1.), Analýza hudebního softwaru v
návaznosti na dotazníkové šetření na základních školách v ČR, Využití počítačových aplikací ve výuce
hudební nauky na ZUŠ a nepřímo též Myšlenka
zavedení konceptu škol Yamaha do ZŠ (ad 2.) a Využití multimediálních aplikací při tvorbě a presentaci výchovných
koncertů pro 3. - 9. ročníky základních škol (ad 3.).
Metodický návod
vychází z jasně deklarované ochoty velké části učitelů hudební výchovy
dále se vzdělávat v oblasti využívání moderních multimediálních
technologií, což by mohlo do budoucna významným způsobem ovlivnit a zkvalitnit
jejich aplikaci v celém hudebně výchovném procesu na základních i středních
školách.
Brno 14. prosince
2010 doc.
Mgr. Petr Hala, Ph.D.
Mgr.
Dagmar Janečková |
|
Mgr.
Petra Obršlíková |
Využití internetového portálu YouTube v hodinách hudební výchovy |
Doc.
Mgr. Petr Hala, Ph.D. |
|
PhDr. Marek Sedláček, Ph.D. |
Analýza hudebního softwaru v návaznosti na dotazníkové šetření na základních školách v ČR |
Mgr.
Lucie Kunovová |
|
Mgr.
Magda Veličková |
|
MgA.
Marek Olbrzymek |
© Vydala Masarykova univerzita
v roce 2010 jako 2. číslo 6. ročníku elektronického časopisu Teoretické
reflexe hudební výchovy
(vzniklo za finanční podpory
fakultního projektu PdF MU: MUNI/A/1025/2009)