|
Vznik
Tento
projekt zahrnuje 9 institucí a 1 nevládní organizaci z 8
zemí, část starých členů Evropského společenství, část
nových členů a jeden kandidátský stát (Bulharsko). Všichni
jednotliví účastníci v navrhovaném projektu mají přírodovědně
vzdělávací zázemí, široké zkušenosti v pregraduálním a
postgraduálním vzdělávání učitelů na základní škole, jsou
zahrnuty do výzkumu na poli přírodního vzdělávání a některé
mají důležité zkušenosti v oblasti ICT. Navzdory
rozdílům v jejich vzdělávacím a výchovném systému, každá
země čelí výzvě, která vyplývá z evropské vzdělávací
politiky, konkrétně z dokumentu podepsaného členskými státy
a Evropskou komisí v únoru 2002 týkající se cílů vzdělávacích
a výchovných systémů, které by měly být dosaženy v roce
2010. Navrhovaný
projekt může pozitivně přispět především v těchto
oblastech: 1)
Zvýšení kvality vzdělávacích a tréninkových systémů Je
nutné zvýšit kvalitu vzdělávání učitelů a školitelů (…)
Jazykovou a početní gramotnost je také zapotřebí zlepšit (…)
zvýšit nábor v přírodních a technických oblastech jako je
matematika a přírodní vědy. 2)
Snadnější přístup k celoživotnímu vzdělávání a
tréninku Zpřístupnit
tréninkové systémy a udělat je atraktivnějšími a přizpůsobivějšími,
aby uspokojovaly potřeby různých skupin, kterých se to týká. 3)
Otevřít vzdělávání a trénink světu Tento
cíl zahrnuje výstavbu evropského vzdělávacího a tréninkového
centra (…) Většina
institucí zahrnutých v projektu se účastnila evropského
projektu s obdobnými cíli. Tento evropský projekt přinesl
soubor materiálů pro profesní vývoj učitelů přírodních věd
s propojením úrovní a to především: -
úroveň I, snaha identifikovat profesní potřeby učitelů a
sestavit celkový přehled příležitostí profesního vývoje
v programu; -
úroveň II, poskytuje soubor individuálních modulů, které
jsou všechny ukotveny v pokynech poskytnutých přírodovědným
vzdělávacím výzkumem a poskytující profesní postup; -
úroveň III, výzkumné projekty vedené učiteli
ve svých třídách, využívající metodologii akčního
výzkumu a pracující na celoevropském poli ve spojení
s partnerskými učiteli. Nový přístup poskytuje širší rozměry,
zahrnující další jazyk a systém, zatímco NGO (ICASE) přidá učitelův
názor jak pro vývoj internetového systému (ICASE) tak pro potřeby
učitelů přírodovědných předmětů (prostřednictvím jejich členské
národní organizace). Existence dvou polských institucí, stejně
jako zájem již určených v předchozím projektu polským ministrem
školství (a částečně CODN) otevírá možnost zapojit značný
počet učitelů a škol v Polsku. Všichni
partneři z předchozího projektu rozpoznali potenciál vytvořených
vzdělávacích materiálů. Avšak předchozí projekt byl vývojový
a nezahrnoval podmínky pro plné využití síly tohoto potenciálu,
ani neexistovala představa obrovských možností dosažených
v internetovém profesním vývoji napříč členskými zeměmi.
Je
nyní navrženo, že potenciál SySTEMu může být efektivněji využit
skrze využití ICT. Tato metodologie zvýší možnosti využití
modulů, sdílet zkušenosti mezi učiteli a především šířit
správné postupy založené na výzkumných objevech (zejména prostřednictvím
e-portfolia). Existuje
také představa, že učitelé zahrnutí do e-systému budou mít
snadnější přístup ke vzdělávacím možnostem přesahující
obtížnosti spojené s geografickou vzdáleností mezi učitelem
a školitelem, jak v každé zemi, tak i mezi jednotlivými zeměmi.
Například, navrhovaný projekt by výrazně zjednodušil zručným učitelům
z různých účastnických zemí práci na projektech akčního
výzkumu (úroveň III). © EuSTD-web - Project n.129455-CP-1-2006-1-PT- COMENIUS-C21
|