Cesta za vzděláním studentů z Myanmaru do Brna

Sledujte inspirativní cestu Aug Win a Sai Sai, dvou stipendistů z malého města v Myanmaru, za špičkovým vzděláním na Pedagogické fakultě MU v Brně. Navzdory své pedagogické zkušenosti odvážně hledají nové způsoby, jak přispět své komunitě. Jejich cíl? Podělit se o znalosti získané studiem na MUNI doma a podílet se tak na změně vzdělávání v Myanmaru. Zjistěte, jak jim brněnská přívětivá atmosféra a podporující univerzitní komunita umožňují získat nezapomenutelné vzdělávací zkušenosti. Připojte se k nim, jak přijímají svá první setkání se sněhem, zažívají studentský život, pěstují v Brně celoživotní vazby a naopak, s čím se potýkají, přestože se ucházeli o četná učitelská místa v brněnských školách, setkali se s odmítnutím kvůli nedostatečné znalosti češtiny.

6. 5. 2024 Monika Oswaldová

Aung Win & Sai Sai Htun Naung, studenti Pedagogické fakulty MU, program Vzdělávání pro diverzitu a inkluzi (EDI).

Co vás vedlo k tomu, že jste si pro svá studia vybrali právě Brno?

Aug Win: Děkujeme za pozvání. Do Brna nás to táhlo z několika důvodů. Zaprvé, zdejší vyhlášená kvalita vzdělávání z něj udělala lákavou volbu. Kromě toho pro nás byla významným faktorem cenová dostupnost života v České republice ve srovnání s jinými evropskými zeměmi. Brno jako živé studentské město nabízelo dokonalou kombinaci akademické excelence a vstřícného prostředí. A samozřejmě možnost zapsat se do programu Vzdělávání pro diverzitu a inkluzi na této uznávané fakultě byla klíčovou hnací silou našeho rozhodnutí.

Sai Sai: Rozhodně. Přívětivá atmosféra Brna a příslib rozmanité komunity pro nás byly také hlavními lákadly.

Jaké aspekty Brna vás nejvíce zaujaly?

Sai Sai: Podpůrná komunita v Brně nám opravdu dělá nezapomenutelnou zkušenost. Od spolužáků až po profesory jsou všichni neuvěřitelně vstřícní. Důraz na inkluzivitu a rozmanitost v akademickém prostředí je obzvláště inspirativní.

Aug Win: Kromě toho bohaté akademické zázemí Brna a jeho krásná příroda včetně nedalekých lesů přispěly k půvabu studia v tomto městě. Jako člověku, který rád poznává přírodu, nabízí brněnské prostředí dokonalou rovnováhu mezi městským životem a přírodními krásami. Brno není až tak velké, preferuji menší města podobné tomu, z kterého pocházím.

Republika Myanmarský svaz, domovská země Aug Win a Sai sai:

Myanmar, známý také jako Barma, je stát jihovýchodní Asie s bohatým kulturním dědictvím a úchvatnou krajinou. Myanmar sousedí s Čínou, Laosem, Thajskem, Bangladéšem a Indií.

S přibližně 55-60 miliony obyvatel se řadí na 40. místo na světě a je druhou největší zemí jihovýchodní Asie.

Mají 8 hlavních etnických skupin a více než (135) etnických skupin a jazyků.


Studijní program EDI (Vzdělávání pro diverzitu a inkluzi)

Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity představila tento nový studijní program EDI díky Mgr. et Mgr. Markétě Košatkové, Ph.D. a Mgr. Zdeňku Janíkovi, M.A., Ph.D. Program je určen pro zahraniční studenty (ale nejen pro ně) a je vyučován v angličtině. Tento program přináší moderní a citlivý způsob výuky specifik vzdělávání, diverzity, inkluze a kulturní citlivosti. Studentům jsou nabízeny kurzy ve třech specializacích, mj:

Speciální a inkluzivní vzdělávání
Pedagogika a psychologie
Sociální pedagogika

Brno jste si vybrali místo Prahy, konkrétně kvůli programu Vzdělávání pro diverzitu a inkluzi. Mohl byste nám říci více o tom, proč vás tento program oslovil?

Aug Win: K tomuto programu nás přivedla naše společná vášeň pro podporu rozmanitosti a inkluze ve vzdělávání. Jako učitelé z Myanmaru, země s bohatou tapiserií kultur a tradic, jsme si uvědomovali, jak je důležité naučit se vytvářet inkluzivní vzdělávací prostředí. Program EDI je nejen v souladu s našimi osobními hodnotami, ale také nás vybavuje potřebnými dovednostmi pro podporu inkluzivních tříd.

Sai Sai: Kromě toho nás oslovil důraz programu na otevřenost a interaktivní učení. Jsme přesvědčeni, že přijetí rozmanitosti je v dnešním propojeném světě nezbytné, a tento program nám poskytuje nástroje, které nám umožní významně změnit situaci v oblasti vzdělávání.

Znali jste se před příchodem do Brna?

Aug Win: Ano, znali. Naše cesty se zkřížily, když jsme pracovali jako učitelé v Myanmaru. Spojila nás společná snaha o vzdělávání a touha prohlubovat své znalosti a dovednosti. Když se nám naskytla příležitost studovat v zahraničí, věděli jsme, že vydat se na tuto cestu společně bude obohacující a přínosné.

Sai Sai: Podání přihlášky do programu EDI v poslední den před uzávěrkou pro nás bylo spontánním, ale rozhodujícím okamžikem. Vnímali jsme to jako šanci postavit se výzvě a rozšířit si obzory v srdci Evropy.

Bez popisku
Bez popisku
Bez popisku

Jak program EDI ovlivnil váš pohled na rozmanitost a inkluzi ve vzdělávání?

Sai Sai: Přes počáteční jazykové bariéry nám program EDI poskytuje podpůrné vzdělávací prostředí, kde se oslavuje rozmanitost. Prostřednictvím poutavých diskusí a praktických cvičení jsme se naučili, jak vytvářet bezpečný a inkluzivní prostor pro všechny studenty bez ohledu na jejich původ.

Aug Win: Obzvláště cenné je zaměření programu na aplikace v reálném světě. Jako pedagogové chápeme, že je důležité přizpůsobit naše přístupy k výuce potřebám různorodých žáků. Program EDI nás vybavuje znalostmi a dovednostmi, které nám to umožňují, a dává nám tak možnost pozitivně ovlivňovat naše komunity.

„Program EDI je výjimečný svou otevřeností.“

Kdo vás během vašeho působení v Brně podporoval?

Aug Win: Pedagogové a zaměstnanci univerzity mě od prvního dne neuvěřitelně podporují. Jejich podpora byla neocenitelná, od pomoci s přijímacím řízením až po poradenství v akademických záležitostech.

Sai Sai: Obrovské podpory se nám dostalo také od našich zahraničních studentů. Pocit kamarádství mezi studenty z různých prostředí nám usnadnil přechod na život v Brně.

Jaké jsou vaše plány do budoucna?

Sai Sai: Mým nadšením je využívat vzdělání jako nástroj společenské změny. Mým cílem je využít své zkušenosti a znalosti k vytvoření inkluzivních vzdělávacích iniciativ, které podporují rozmanitost a rovnost. Chci vytvářet nějaké projekty zveřejňování, psát články, vyjadřovat pocity prostřednictvím umění, malby, dramatu, fotografie.

Aug Win: Stejně tak toužím smysluplně přispět do oblasti vzdělávání. Chci se podělit o znalosti a zkušenosti například s naším ministrem školství, podílet se na tom, aby se náš vzdělávací systém trochu změnil. Ať už prostřednictvím poradenství, couchingu, výzkumu nebo výuky, doufám, že pozitivně ovlivním životy studentů a komunit, a to jak na místní, tak na celosvětové úrovni.

Chcete se podělit o nějaké své dosavadní zkušenosti?

Aug Win: Přestože je náš pobyt v Brně obohacující, setkali jsme se s problémy, zejména s finančními omezeními. Stipendia by nám značně ulehčila finanční zátěž a umožnila nám více se soustředit na studium a osobní růst. Stipendium je pro nás velmi nákladné. Naše země je v krizi, naše rodina má velké problémy. Musíme si tu najít práci na částečný úvazek. Ucházel jsem se o mnoho míst na školách tady v Brně jako učitel, ale byl jsem odmítnut, protože neumím česky.

Sai Sai: Navíc orientovat se na trhu práce jako nerodilí mluvčí češtiny je náročné. Jakákoli pomoc nebo možnost získat praktické zkušenosti v našem oboru by pro nás byla nesmírně cenná.

Děkujeme vám oběma, že jste se s námi podělili o své postřehy a zkušenosti. Vaše odhodlání podporovat rozmanitost a inkluzi ve vzdělávání je skutečně inspirativní a přejeme vám vše nejlepší ve vašich budoucích aktivitách.

„Akademické zázemí je zde úžasné! Český vzdělávací systém je mnohem lepší než v jiných zemích!“

Prezentace připravená studenty z Myanmaru: pohled studentů na život, rozmanitost, kulturu, ekonomiku a turistické destinace, které stojí za to navštívit:

Představení života v Myanmaru


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.