Matematické semináře: Problematika výuky matematiky na základních školách

Katedra matematiky PdF MU v Brně a brněnská pobočka JČMF si Vás dovolují pozvat na sérii přednášek pro budoucí i současné učitele a další zájemce o problematiku výuky matematiky na základních školách.

19. 9. 2024

Učebna 32, budova D, Poříčí 31

Místo

Středy 14:15-15:30

Čas

Program na podzimní semestr 2024

  • 25. září / PhDr. Hana Havlínová, Ph.D. (NPI Praha)

    Osvojování matematických dovedností v revidovaném RVP ZV v kontextu osobnostně rozvojového pojetí prvostupňového vzděláván

    Představíme si celkový kontext vzniku návrhu revidovaného RVP ZV a jeho novou strukturu včetně nepovinných částí. Uvedeme příležitosti, které nový kurikulární dokument přináší pro rozvoj matematických dovedností žáků na 1. stupni základní školy a zamyslíme se nad riziky, které s jeho implementací do školní praxe souvisejí.

  • 9. října 2024 / RNDr. Ivo Moll, CSc.

    Vítězné kostky

    V příspěvku bude představen reálný příklad čtyř hracích kostek a jednoduché hry s nimi, kterou používám jako úvod do pravděpodobnosti a statistiky na vysokých školách technického, ekonomického a zemědělského směru již téměř třicet let. Na hře si v průběhu nenásilně dokumentujeme pojmy jako např. pravděpodobnost, alternativní a binomická náhodná veličina, náhodný výběr i důležitost promyšlení si rozsahu náhodného výběru. Hra je stejným způsobem využitelná pro střední a základní školy i ve volnočasových aktivitách.

  • 6. listopadu 2024 / Setkání učitelů a studentů matematiky XV

    Mezipředmětové vztahy, integrace vzdělávacích obsahů a průřezová témata ve výuce matematiky jako nástroj rozvoje žákovských kompetencí

    Hledat spojnice mezi předměty, například prostřednictvím projektů, nebo hledat témata, která jsou společná různým předmětům – oboje hraje v dnešní výuce matematiky na základní škole důležitou roli. Koncept integrované tematické výuky je považován za významný příspěvek k rozvoji klíčových kompetencí učitelů jako reflexe realizace kurikulární reformy.

    Seminář bude zaměřen na možnosti realizace obsahově integrované výuky, sdílení inspirativních empirických poznatků, příkladů dobré praxe, vlastních praktických zkušeností z výuky.

    Zmíněná témata budou pojednávána v příspěvcích 15. ročníku semináře Setkání studentů a učitelů matematiky.

  • 27. listopadu 2024 / PaedDr. Ivana Janoušová Jak uvařit matematiku, aby chutnala všem dětem a aby s ní zdravě rostly

    Jak uvařit matematiku, aby chutnala všem dětem a aby s ní zdravě rostly

    Záměrem lektorky je předat dlouholeté osobní zkušenosti z výuky matematiky na 1. stupni ZŠ a přispět tak k hledání cest, jak zlepšit matematické myšlení dětí, zatraktivnit výuku, zajistit pozitivní sociální klima třídy a vyrovnat se s novým požadavkem wellbeingu.

    Konkrétními tématy bude nutnost diferencovaného přístupu k dětem a co pro něj nabízí klasická a Hejného metoda, práce s chybou, možnosti a výhody vyplývající z propojení matematiky s ostatními vyučovacími předměty.

    Podstatnou částí semináře bude seznámení se s některými osvědčenými metodami formativního hodnocení i ukázky sebehodnocení žáků.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.