Nový mezioborový předmět: Klimatické vzdělávání
Představujeme nový mezioborový předmět o klimatickém vzdělávání. Od podzimního semestru 2024 nabídne studujícím komplexní pohled na klimatické změny. Předmět vznikl v rámci projektu „Multioborová implementace klimatického vzdělávání do vzdělávacího procesu: pilotní studie PED MUNI“ a výuka bude probíhat v prostorách fakultních zahrad Kejbaly.
16. 8. 2024
Předmět vzniká v rámci projektu Multioborová implementace klimatického vzdělávání do vzdělávacího procesu: pilotní studie PED MUNI. Na jeho realizaci se podílejí katedry občanské výchovy, výtvarné výchovy, biologie, geografie, fyziky, chemie a odborného vzdělávání. Práci rovněž reflektují kolegyně a kolegové z kateder speciální a inkluzivní pedagogiky, sociální pedagogiky, primární pedagogiky a psychologie.
Předmět kombinuje přístupy z přírodních věd, včetně biologie, chemie, fyziky a geografie, s prvky sociálních věd a humanitních oborů, jako jsou sociální pedagogika a psychologie. Během výuky předmětu se studující budou zabývat nejen vědeckými aspekty klimatických změn, ale také jejich dopady na společnost, etickými otázkami a možnostmi kreativního vyjádření prostřednictvím výtvarné výchovy. Výuka probíhá v unikátním prostředí fakultních zahrad Kejbaly, což umožňuje studentům aplikovat teoretické poznatky v reálném kontextu a získat praktické zkušenosti. Tento mezioborový přístup nejen obohatí akademické porozumění klimatickým změnám, ale také připraví budoucí učitelky a učitele na efektivní implementaci klimatického vzdělávání v jejich budoucí pedagogické praxi.
Studující si mohou již nyní zapsat nový mezioborový předmět Klimatické vzdělávání pod kódem SZ6135.
Proč je projekt důležitý?
Klimatická změna představuje jeden z největších globálních problémů současnosti, který ovlivňuje nejen životní prostředí, ale také společnost jako celek. Abychom byli schopni se s těmito změnami vyrovnat, je nezbytné, aby každý z nás získal základní znalosti o fungování klimatického systému, uměl pracovat s informacemi o změně klimatu a dělal informovaná a odpovědná rozhodnutí.
Co projekt přinese?
Budou vytvořeny výukové materiály a metodiky, které budou testovány a následně zpřístupněny prostřednictvím online portálu. Tento portál poskytne vyučujícím na základních školách systematicky roztříděné nástroje, které podporují integrovanou tematickou výuku a projektové vyučování. Předmět a jeho obsah tak přispějí k rozvoji klimatické gramotnosti v českém školství a podpoří efektivní vzdělávání o klimatických změnách.
Projekt také zahrnuje realizaci workshopů a odborných konferencí zaměřených na klimatické vzdělávání. Tyto aktivity mají za cíl sdílet výsledky projektu a inspirovat další nejen pedagogické fakulty a vzdělávací instituce v České republice k začlenění klimatického vzdělávání do jejich programů.
Multidisciplinární přístup: Efektivní cesta k pochopení klimatických změn
Jedním z hlavních přínosů projektu je multidisciplinární přístup, který zajišťuje, že studující získají komplexní a hluboký pohled na klimatickou problematiku. Tým odbornic a odborníků z několika kateder společně vytváří a implementuje výukové materiály, což studentům umožňuje získat nejen znalosti z oblasti přírodních věd, ale také z oblasti společenských věd, umění, speciální a inkluzivní pedagogiky. Tento komplexní přístup jim poskytuje dovednosti potřebné k tomu, aby mohli efektivně učit o změnách klimatu na základních školách.
Projekt klade důraz na potřeby žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, aby klimatické vzdělávání bylo přístupné všem. Tento inkluzivní přístup je v souladu s politikou rovného přístupu ke vzdělávání.