Hodnocení žáků ve výuce / Katedra pedagogiky
Kód předmětu: SZ6081
Semestrální kurz je zaměřený na rozvoj profesní kompetence Zpětná vazba a hodnocení studujících učitelství. Akcentuje formativní přístup k učení a hodnocení, které dle výzkumů významně podporuje výsledky žáků. Celý kurz je prakticky zaměřený, podporuje aplikaci do praxe a směřuje k propojení průběžné a souhrnné zpětné vazby. Studující se také naučí, jak pracovat s inovovaným školním vysvědčením -
Vysvědčení JINAK.
Více o předmětu: Hodnocení žáku ve výuce
Intercultural communication in French and English / Katedra francouzského jazyka a literatury
Kód předmětu: FJ0013
Jedná se o bilingvní COIL kurz (ve FJ a v AJ) realizovaný v rámci EDUCu s vyučujícími a studujícími z KFJ PdF MU, z univerzit v Rennes a v Cagliari. Cílem předmětu je rozvoj interkulturní komunikační kompetence u studujících MU a rozvoj komunikační dovednosti ve francouzštině a angličtině prostřednictvím online spolupráce se studujícími ze zahraničních univerzit. Hlavním cílem předmětu jsou společné projekty a spolupráce pomáhající rozptýlit sebestředné vnímání vlastního kulturního prostředí a kontextů. Dále bude rozvíjena otevřenost a pozitivní postoj k jiným kulturám, ale také jazykové plurilingvní a plurikulturní kompetence.
Více o předmětu: Intercultural communication
Základy e-Twinningu / Katedra francouzského jazyka a literatury
Kód předmětu: FJ3037
Předmět uvádí studující (budoucí učitele) do problematiky mezinárodních projektů. eTwinning lze charakterizovat jako projekt, ve kterém dvě a více škol z různých zemí EU realizují vzdělávací aktivitu na dálku - prostřednictvím informačních a komunikačních technologií. Na závěr kurzu jsou studující schopni vytvořit vlastní cvičný projekt, který bude následně moci být použit v praxi.
Více o předmětu: Základy e-Twinningu
Fascinující svět cizích jazyků kolem nás / Katedra německého jazyka a literatury
Kód předmětu: NJ_M730
Jistě jste si všimli, že nás v současnosti ve veřejném, zejména městském prostoru obklopují různé jazyky. Vidíme je na vývěsních štítech, nápisech, budovách či prostranstvích, pouličních reklamách apod. V rámci tohoto předmětu se budete moci ponořit do fascinujícího světa jazyků ve veřejném prostoru, pro což máme název jazyková krajina (linguistic landscape). Získáte nové pohledy na to, jaká je rozmanitost jazykových krajin, co a jak nám sdělují a jaký potenciál skýtají pro učení a vyučování cizích jazyků.
Více o předmětu: Fascinující svět cizích jazyků kolem nás
Nenásilná komunikace pro vyučující na ZŠ / Katedra českého jazyka a literatury
Kód předmětu: CJp070
Vyučující předmětu Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D., se tématem zabývá několik let. Zaměřuje se především na omezení negativních jazykových prostředků v komunikaci a jejich nahrazení prostředky vyjadřujícími empatii. Snaží ukázat, jakými jazykovými prostředky je možné zmírnit kritiku a současně s ní dát najevo empatii, jakou zvolit strategii řešení eventuálních problémů v kolektivu třídy a vytváření sociálně příznivého prostředí pro výuku.
Více o předmětu: Nenásilná komunikace pro vyučující na ZŠ
Reálie ve výuce dětí s OMJ v jazykově homogenní i heterogenní třídě / Katedra českého jazyka a literatury
Kód předmětu: CJp431
Vyučující předmětu Mgr. et Mgr. Radim Ošmera, Ph.D., má dlouholetou zkušenost s výukou češtiny jako druhého/cizího jazyka a s výukou češtiny v jazykově heterogenních třídách (tj. ve třídách, kde jsou žáci čeští a žáci s odlišným mateřským jazykem). Za stěžejní tedy nepovažuje pouze výuku samotného českého jazyka (výslovnosti, gramatiky, slovní zásoby), ale též seznámení žáků s OMJ s historickým, kulturním a sociálním kontextem, tj. s tzv. reáliemi. Vyučující předmětu nabízí studentům různé zdroje reálií a doporučení, jak je využívat.
Více o předmětu: Reálie ve výuce dětí s OMJ v jazykově homogenní i heterogenní třídě
Informační technologie ve výuce zeměpisu / Katedra geografie
Kód předmětu: Ze0173
Předmět reaguje na současné trendy v zařazování informačních technologií do výuky oborových předmětů, konkrétně do výuky zeměpisu/geografie. Studující si vyzkouší robotiku, virtuální realitu, naučí se a vytisknou si svůj model na 3D tiskárně, zdokonalí se v ovládání mapových a dalších mobilních aplikací využitelných v geografickém vzdělávání. Samozřejmě nebude chybět také téma umělé inteligence. Studenti si prakticky vyzkouší, jak tyto technologie smysluplně zařazovat do hodin zeměpisu. Pokud vás technologie baví a vidíte v jejich implementaci smysl a potenciál, neváhejte se registrovat! Semináře budou probíhat blokově v učebně 5A ve vybrané čtvrtky v čase 12:00 – 16:00 hodin.
Více o předmětu: Informační technologie ve výuce zeměpisu
Digitální vzdělávání a umělá inteligence / Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání
Kód předmětu: FC8029
AI ve vzdělávání: Budoucnost, která otevírá nové možnosti.
Konkrétní aplikace v digitálním vzdělávání a použití AI nejen ve školství.
Více o předmětu: Digitální vzdělávání a umělá inteligence
Co dělat v krizových situacích / Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání
Kód předmětu: FC8028
Víš co dělat v krizových situacích? Získej přehled o vzniku různých rizikových situacích, jak je včas identifikovat, analyzovat a řešit v souvislosti se školní praxí. Do předmětu jsou zařazeny rizikové situace, se kterými se může učitel ve své budoucí pedagogické praxi setkat s praktickými ukázkami - např. útočník ve škole.
Více o předmětu: Co dělat v krizových situacích
Critical Issues in Democratic Citizenship Education / Katedra občanské výchovy
Kód předmětu: OVp129
Předmět je vyučován Dr. Elizabeth Washington, vyučující na Faculty of Education, University of Florida, která se zaměřuje na postupy ve vzdělávání v tzv. kontroverzních oblastech, kterými jsou např. citlivá historická, ale i současná témata, taková, jež mohou být různě problematická pro žáky z různých kultur, států či etnik. Výuka bude probíhat v angličtině, blokově v týdnu od 5. října. Pro studující humanitních i sociálněvědních oborů to může být příležitost diskutovat také o aktuálních tématech a přístupu k výuce sociálních věd a aktivního občanství ve Spojených státech obecně i konkrétně na Floridě.
Více o předmětu: Critical Issues in Democratic Citizenship Education
Přírodní zahrady - podzim, zima / Katedra sociální pedagogiky
Kód předmětu: SO536
Předmět umožní odlišit zahradní pedagogiku od jiných vědních oborů, získat a osvojit si základní znalosti o významu pobytu venku pro tělesny, duševní a sociální rozvoj dorůstajících dětí i klientů sociálních zařízení. Seznamuje s potenciálem přírodních zahrad jako míst pro vzdělávání a rozvoj sociálních, environmentálních a kognitivně emocionálních kompetencí. V průběhu podzimních a zimních měsíců je předmět zaměřen na získání pěstitelské gramotnosti v souladu s principy udržitelného života. Praktická výuka probíhá na ukázkové přírodní školní zahradě (pracoviště Lipky Kamenná).
Více o předmětu: Přírodní zahrady
Audiovizuální techniky pro děti se znevýhodněním / Katedra sociální pedagogiky
Kód předmětu: SO501
Cílem předmětu je tvorba krátkých videí pro děti s poruchou autistického spektra dle instrukcí rodičů dítěte. Studenti konzultují s rodiči stav dítěte, jeho záliby, stereotypní chování, oblasti, kterých se dítě obává a snaží se spolu vymyslet koncepci, která by byla nejvhodnější pro konkrétní dítě.
Více o předmětu: Audiovizuální techniky pro děti se znevýhodněním