Rozhovor s profesorem Williamem L. Hewardem

Lze změnit lidské chování k lepšímu? A pokud ano, jak toho můžeme dosáhnout? Na tyto otázky odpovídá profesor William L. Heward, uznávaný odborník v oblasti aplikované behaviorální analýzy, který vystoupil na konferenci Evropské asociace pro behaviorální analýzu na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Při této příležitosti byl také představen první český překlad jeho zásadní knihy „Aplikovaná analýza chování“. V rozhovoru jsme s ním hovořili o jeho úspěších, perspektivách a praktickém využití ABA ve vzdělávání dětí.

4. 10. 2024 Monika Oswaldová

Profesor William L. Heward
Jak vás ovlivnilo cestování a sdílení znalostí ABA po celém světě?

Po odchodu z univerzity jsem našel velké uspokojení v pokračování své práce v oblasti ABA, která mi poskytla mnoho příležitostí cestovat po světě, poznávat nové lidi a učit se z různých zkušeností. Měl jsem tu čest zúčastnit se konferencí v 25 různých zemích a bylo mi ctí, že jsem byl pozván, abych vystoupil na konferenci Asociace ABA v Lisabonu, kde jsem měl možnost navázat kontakt s členy této organizace. Jsem vděčný za pozvání k účasti na této konferenci, mé první v České republice, a těším se na další příležitosti.

Jaká byla vaše očekávání od konference a co jste doufal, že si účastníci odnesou z vaší prezentace o analýze chování ve vzdělávání?

Měl jsem radost z toho, že jsem poznal nové lidi, a velmi jsem si pobyt v České republice užil. Program předčil má očekávání svými vynikajícími přednáškami a organizací. Hlavní obrazovka na fakultě byla působivá, něco, co jsem dosud v žádné jiné zemi neviděl, a ukázalo se, že je neuvěřitelně užitečná. Celkový zážitek byl úžasný. Samotná budova byla krásná, takže akce byla o to nezapomenutelnější.

Profesor Heward jako hlavní řečník na konferenci EABA na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity

William L. Heward je emeritním profesorem na College of Education and Human Ecology na Ohio State University. Je významnou osobností v oblasti vzdělávání, známou především díky svému rozsáhlému přínosu v oblasti aplikované behaviorální analýzy (ABA), zejména v oblasti speciálního vzdělávání. ABA je vědecký přístup, který využívá behaviorální principy k dosažení smysluplných a pozitivních změn v chování, široce uznávaný pro své uplatnění při pomoci jedincům s vývojovými poruchami, včetně autismu.

Hewardův vliv na ABA vyplývá především z jeho práce pedagoga, autora a výzkumníka. Je spoluautorem knihy „Aplikovaná behaviorální analýza“, široce uznávané učebnice v oboru, kterou používají studenti i odborníci po celém světě. Jeho srozumitelný a praktický text pomohl překlenout propast mezi vědou o chování a jejími aplikacemi v reálném světě a zpřístupnil tak ABA pedagogům i odborníkům z praxe. Jedním z Hewardových významných přínosů pro ABA je jeho důraz na důležitost individualizované výuky. Zasazoval se o používání postupů založených na důkazech, které by odpovídaly jedinečným potřebám studentů, zejména těch s poruchami učení a dalšími vývojovými problémy. Jeho výzkum ukázal, že používání technik ABA, jako je posilování a systematická výuka, může vést k výraznému zlepšení akademických a sociálních dovedností.

„Nikdy předtím jsem v České republice nebyl, ale věděl jsem, že na konferenci bude skvělý program s úžasnými přednáškami. Budova Pedagogické fakulty byla nádherná a obrovská obrazovka, na které se zobrazoval program, byla něco, co jsem ještě nikde jinde neviděl - tak velká a užitečná! Všechno bylo dobře zorganizované a já jsem se skvěle bavil.“

Křest knihy: Můžete se podělit o to, čím je kniha významná a pozoruhodná?

První vydání naší knihy vyšlo v roce 1987 a bylo původně psáno ručně. Moji kolegové Cooper, Heron a já jsme ji napsali v době, kdy jsme působili jako profesoři speciální pedagogiky, a snažili jsme se vytvořit zdroj informací přizpůsobený speciálně pro učitele a vzdělávací účely. V té době se mnoho existujících knih zaměřovalo spíše na modifikaci chování než na analýzu chování. Naším cílem bylo představit samotnou vědu o analýze chování, podrobně popsat její pozadí, společné prvky a základní principy. Nazvali jsme ji „Aplikovaná analýza chování“ a nebyli jsme si jisti jejím potenciálním dopadem.

O několik let později zdůraznila hromadná žaloba na Floridě potřebu účinného školení pro pracovníky pracující s jedinci s významným postižením. To vedlo k vytvoření floridského certifikačního programu, do něhož byla naše kniha začleněna jako klíčový zdroj. Následně se kniha rozšířila a stala se národním standardem v celých Spojených státech. Naše kniha znamenala začátek nové éry analýzy chování a poskytla základní úvod do této vědy. Její úspěch byl pozoruhodný, protože se stala základním zdrojem pro postgraduální kurzy a četné vzdělávací programy. Kniha je komplexní, odráží hloubku vědy a k pochopení jejích principů nevyžaduje předchozí znalosti. Příprava prvního vydání, které se stalo základem certifikačních programů a národních standardů, trvala čtyři roky. Jak se obor behaviorální analýzy celosvětově rozšiřoval, zejména s rostoucím důrazem na autismus a potřebou účinných výchovných postupů, sehrála naše kniha zásadní roli. Významně přispěla k celosvětovému vzestupu aplikované behaviorální analýzy (ABA). Původně jsme nepočítali s dalšími vydáními, ale po pěti letech příprav prvního vydání jsme po dvaceti letech vydali druhé vydání, po němž následovalo třetí vydání, jehož dokončení trvalo 3,5 roku. Toto poslední vydání bylo přeloženo do osmi jazyků, včetně zcela nové české verze. Jsme nadšeni touto aktualizací, která obsahuje 31 kapitol - sedmi z nich přispěli přední odborníci v oboru. Jsme hrdí na dopad knihy a jsme přesvědčeni, že toto vydání bude konečné.

Aplikovaná behaviorální analýza (ABA) je zdrojem osvědčených metod a technik, které pomáhají zmírnit projevy problémového chování. Komplexně podporuje rozvoj dítěte zejména v klíčových oblastech - komunikaci, sociálních dovednostech, sebeobslužných dovednostech, akademických dovednostech a mnoha dalších. ABA je disciplína, která se úspěšně využívá také při práci s lidmi s poruchami autistického spektra a dalšími neurovývojovými poruchami. Její pozitivní účinky byly ověřeny mnoha vědeckými studiemi.

 

Kniha Aplikovaná behaviorální analýza 

Po několika letech intenzivní práce je Aplikovaná analýza chování základním textem a první komplexní učebnicí přeloženou do češtiny pro studium oboru Aplikovaná analýza chování (ABA). Prof. Heward a jeho spoluautoři na téměř 800 stranách představují koncepty ABA prostřednictvím jasného a strukturovaného pohledu, který zahrnuje teoretické základy, vědecké principy a praktické aplikace. Nabízejí čtenářům ucelený pohled na to, jak lze ABA využít k úpravě a zlepšení lidského chování ve všech oblastech života, včetně vzdělávání, klinické psychologie, řízení chování a dalších. Každá kapitola obsahuje konkrétní příklady, případové studie a cvičení, které čtenářům pomohou lépe pochopit a aplikovat koncepty ABA v nejrůznějších souvislostech. Díky tomu je kniha základním zdrojem informací pro studenty, pedagogy, praktiky a všechny, kteří mají zájem o hlubší pochopení behaviorálních postupů a terapií. Knihu je možné zakoupit na tomto odkazu.

Může se chování dětí změnit k lepšímu? A pokud ano, jak to udělat?

Ano! Existuje mnoho způsobů, jak zlepšit chování, a některé jsou mnohem účinnější než jiné, přičemž některé z nich vyžadují vědeckou podporu. Potřebujeme praktické strategie, které mohou rodiče a učitelé realizovat. Tyto strategie by měly být nejen účinné, ale v ideálním případě také pro děti příjemné.

„Zlepšení chování dětí je naprosto možné! Klíčem je použití vědecky podložených metod (z ABA), které jsou účinné a pro děti příjemné.“

Mohli byste se podělit o některé účinné metody nebo přístupy k výuce, které pomáhají zaujmout děti, jež se potýkají s obtížnými životními okolnostmi?

Učitelé pracují neuvěřitelně tvrdě a jejich práce je v průběhu let stále náročnější. Společnost často předpokládá, že vzdělání může vyřešit všechny problémy, což vytváří obrovský tlak na pedagogy, kteří čelí neustálým požadavkům a měnícím se očekáváním. Již několik desetiletí je hlavním tématem efektivní výuka čtení, přičemž se zdůrazňuje důležitost naučit se číst a kritický přechod ke čtení za účelem učení do dalšího stupně. Děti, které mají problémy se čtením v raném věku, čelí značnému znevýhodnění a mohou skončit ve speciálních vzdělávacích programech, a to nikoliv kvůli nějaké chybě v jejich kognitivní nebo nervové soustavě, ale kvůli nedostatkům v raných dovednostech čtení a psaní. Naštěstí se díky základním čtenářským dovednostem a vytrvalosti mohou i velmi malé děti naučit efektivně číst, zejména při použití technik aplikované behaviorální analýzy (ABA). Naši obětaví učitelé pracují neúnavně, ale někteří z nich nemusí být během svého vzdělávání v těchto specifických metodách vyškoleni. Pro lepší podporu žáků, zejména těch z chudých poměrů, je nezbytné začlenit do našich přístupů vědecké poznatky o vyučování a učení - ABA.

„Učitelé pracují velmi tvrdě a jejich práce je obtížnější než kdy jindy. Společnost očekává, že vzdělání všechno vyřeší, ale pouze s kvalifikovanými a motivovanými učiteli, zejména ve státech postižených chudobou, může věda o vyučování a učení - jako je ABA - skutečně něco změnit.“

Bez popisku

Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.