Zahraniční zkušenost by měla být povinnou součástí všech studijních programů

V rozhovoru s proděkankou pro internacionalizaci a vnější vztahy Petrou Vystrčilovou jsme probírali význam internacionalizace pro PED MUNI a také aktuální trendy, úspěchy a priority v této oblasti.

3. 9. 2024 Monika Oswaldová

Bez popisku

Nedávno jste se vrátila z Erasmu z Portugalska, z Univerzity Madeira (Universidade da Madeira). Co vás na univerzitě nejvíce zaujalo a co byste chtěla přenést na naši fakultu?

Byla to velmi dobrá zkušenost. Pobyty v zahraničí mi obvykle přinášejí unikátní pohled na zázemí univerzit. Dozvím se, jakou mají nabídku studijních programů, poznávám jejich kulturní zázemí a navštívím prostředí univerzity, kam posíláme i naše studenty. Zjišťuji, zda mají menzu, kolik mají učeben a jakou praxi ve školách mohou studenti zažít. Snažím se domlouvat si Erasmus tak, abych navštívila i nějakou základní školu, kde studenti absolvují praxi. Chodím také na semináře, někdy se naučím i místní slovíčka, která mohu studentům předat. Na univerzitní úrovni hledám spolupráci na projektech, výzkumu a v dalších oblastech a zajímá mě i vše ohledně mobility studentů. Kam studenti jezdí a co mohou zažívat. Je pro mě pak jednodušší tuto univerzitu někomu přiblížit a pro studenty je lepší, když vím, jak univerzita funguje a na co si mají dávat pozor. Mohu jim pak lépe poradit, co si mají domluvit.

Jaký je váš osobní názor na význam internacionalizace pro naši fakultu a studenty?

Jeden z hlavních pilířů fakulty i univerzity je přiblížit našim studentům jiný kontext vzdělávání a kultury. Otevřít jim dveře do světa, nezůstávat ve stereotypech, které známe, ale jít ven, něco zažít. Vystoupit z komfortní zóny a získat nové zkušenosti. Internacionalizace pro mě znamená poznání jiného světa, ať už je to virtuální mobilita, čtení zahraniční literatury, sledování videí o chodu jiných vzdělávacích systémů, nebo sdílení a hledání nejlepších praktik. Na fakultě máme strategické cíle a konkrétní kroky, jak je naplnit. Chceme, aby každý studijní program měl povinnou složku internacionalizace, která může být splněna virtuální mobilitou, výjezdem do zahraničí, účastí na konferenci nebo letní škole. Tímto způsobem podporujeme zahraniční zkušenosti. S oddělením zahraničních vztahů a internacionalizace vyhledáváme nové možnosti stipendií a podpory pro akademiky i studenty. Chceme, aby internacionalizace byla přirozenou součástí našich životů, nejen povinným úkolem navíc.

„Jeden z hlavních pilířů fakulty i univerzity a pro mě osobně je přiblížit našim studentům jiný kontext vzdělávání, kultury, otevřít dveře do světa a nezůstávat ve stereotypech, které známe.“

Jsou v internacionalizaci patrné nějaké aktuální trendy?

Aktuálním trendem v Evropě jsou bezpochyby blended intensive programy, což jsou krátkodobé programy na určité téma, kde se univerzity scházejí a vzdělávají se společně. Dalším trendem jsou projekty, které pomáhají zapojovat studenty z rozvojových zemí do virtuální úrovně mobility, což je velmi přínosné.

Často se zapojujete do projektů typu COIL, mohla byste přiblížit, o co se jedná?

COIL (Collaborative Online International Learning) je aktivita, která je populární napříč celou fakultou. Studenti ve skupinách pracují na vybraném tématu ve vzdělávání a snaží se získat pohled ze dvou nebo více zemí. Je to skvělé, když se podaří navíc posílit kontakty vzájemnou návštěvou, která umocňuje spolupráci a přidává projektu kvalitu. Většinou COIL realizujeme v rámci volitelných předmětů, ale přála bych si, aby nějaká část byla i nedílnou součástí studia. Studenti tak získají větší sebedůvěru a zkušenosti, a přestanou se ostýchat používat cizí jazyky. Pobyt v zahraničí je často jejich první dospěláckou zkušeností, kdy se musí o sebe sami postarat.

Projekt COIL: Belgičtí studenti navštívili naši fakultu

Jak vnímáte zahraniční partnery fakulty?

Spolupráce probíhá spíše po katedrách. Každá katedra má své partnery, se kterými nejvíce spolupracuje. Na fakultní úrovni spolupracujeme spíše s univerzitami, které v žebříčcích patří mezi 300 nejlepších, nebo mají určitou tradici. Například jde o Univerzitu v Boloni, naše fakulta má uzavřené memorandum i s univerzitou na Tchaj-wanu a v Texasu, ale neomezujeme se jen na nejbližší státy nebo Evropu.

Jak se vyvíjí zájem zahraničních studentů studovat na PED MUNI?

Dlouhodobě máme nejvíce studentů ze Španělska, což je dáno tím, že pro ně máme atraktivní předměty ke studiu a jsme dobrou lokalitou pro poznávání celé Evropy. Brno je  studentské město a fakulta nabízí mnoho možností nad rámec vzdělávání, včetně praxe. Máme také množství studujících z mimoevropských zemí, například z Tchaj-wanu, Texasu a Japonska.

Fakulta je členem sítě ETEN (European Teacher Education Network). Co toto členství znamená pro fakultu?

ETEN sdružuje instituce vzdělávající učitele z 23 zemí světa. Nabízí spoustu neformálních setkávání a aktivit zaměřených na mobilitu a virtuální spolupráci. Díky členství se zapojujeme do různých mezinárodních projektů a hledáme partnery pro další spolupráce. Je to pro nás vhodná příležitost pro virtuální mobility. Zástupci institucí zapojených do sítě ETEN se scházejí dvakrát ročně. Naši fakultu v současnosti zastupuji já. Jedna z mých priorit je proto více propagovat příležitosti a výhody členství mezi kolegy na PED MUNI.

Naše fakulta nedávno podstoupila mezinárodní monitoring internacionalizace českého vysokého školství (MICHE). Můžete přiblížit, jak monitoring na naší fakultě probíhal, kdo na něm spolupracoval a jaké doporučení fakulta obdržela?

Monitoring zahrnoval přípravu detailní úvodní zprávy a spolupráci napříč celou fakultou. Potřebovali jsme k tomu spoustu dat od kateder a fakultních pracovišť. Bez nadsázky můžu říct, že se na přípravě podílela celá fakulta, za což jsem všem kolegům vděčná. Samotné hodnocení probíhalo během dvou dnů, kdy komise vedla rozhovory s vybranými kolegy. Z výsledků vyplývá, že naše fakulta byla hodnocena jako excelentní. Vynikáme mezi pedagogickými fakultami právě tím, že klademe na internacionalizaci velký důraz a jsme v této oblasti velmi proaktivní. Komise ocenila naše projekty a možnosti, které nabízíme. Doporučení pro další rozvoj zahrnovala zejména větší zaměření na projekty typu Horizont a větší podporu internacionalizace našich doktorandů. Byla to pro mě inspirativní zkušenost, která mi pomůže s nastavením dalších cílů fakulty v oblasti internacionalizace.

Zástupci   MICHE 2024 s proděkankou Petrou Vystrčilovou

„Jsem velmi hrdá na to říct, že naše fakulta vyšla v rámci monitoringu (MICHE) jako jedna z předních pedagogických fakult v oblasti internacionalizace v ČR, a že komise ocenila naše úsilí. Potvrdilo se mi, že s vizí univerzity naplňujeme koncepci nad očekávání.“

Jaké jsou Vaše hlavní priority v oblasti internacionalizace fakulty na nejbližší období? 

Chtěla bych se více zaměřit na kombinované studenty a studenty se znevýhodněním, kteří mají obtížnější možnost vycestovat do zahraničí. Dále bych chtěla připravovat více příležitostí pro internacionalizaci doma, například workshopy se zahraničními vyučujícími. Plánujeme také hledat další možnosti stipendií pro naše studenty, nejen v rámci programu Erasmus +, ale i další programy. Chceme i otevřít fakultu více navenek, připravovat staff weeky, sdílet zkušenosti a pořádat konference.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.