Program konference
Program konference je k dispozici ve formátu PDF v sekci Ke stažení.
Pondělí 5. září
1000 – 1145 |
Slavnostní zahájení konference Smíšený design jako trend v pedagogickém výzkumu v širších souvislostech |
||||||
1300 – 1430 |
BLOK SYMPÓZIÍ | ||||||
sympózium 1 Výzkum kurikulární reformy... |
sympózium 2 Komunikace ve školní třídě... |
sympózium 3 Jedna škola – dva světy... |
sympózium 4 Vzdělávat dospělé... |
||||
1445 – 1615 |
BLOK METODOLOGICKÝCH SEKCÍ | ||||||
Sekce A1 Smíšený design v pedagogickém výzkumu |
Sekce A2 Evaluace a autoevaluace |
Sekce A3 Případové studie |
Sekce A4 Kombinace metod interview a pozorování |
Sekce A5 Obsahová analýza edukačních artefaktů |
Sekce A6 Adaptace a standardizace dotazníků |
Sekce A7 Přístupy k diagnostice a testování |
|
1630 – 1745 |
Panelové jednání: České odborné pedagogické časopisy |
||||||
1800 – 1900 |
Členská schůze ČAPV |
Úterý 6. září
830 – 1000 |
BLOK POSTEROVÝCH SEKCÍ | |||||
Posterová sekce P1 Učitel, jeho příprava a profesionalizace |
Posterová sekce P2 Žák, jeho znalosti, kompetence a postoje |
Posterová sekce P3 Kurikulum, jeho struktura, dopady a proměny |
||||
1015 – 1145 |
BLOK TEMATICKÝCH SEKCÍ 1 | |||||
Sekce B1 Profesní příprava učitelů a pedagogů |
Sekce B2 Kurikulum a obsah vzdělávání |
Sekce B3 Výzkum žáků, jejich prekonceptů a gramotnosti |
Sekce B4 Osobnostně sociální aspekty vzdělávání |
Sekce B5 Škola a její prostředí |
Sekce B6 Výzkum v oborových didaktikách |
|
1230 – 1400 |
BLOK TEMATICKÝCH SEKCÍ 2 | |||||
Sekce C1 Učitelská profese: postavení a podmínky práce učitele |
Sekce C2 Představy, názory a postoje žáků |
Sekce C3 Žák – jazyk – text – učení |
Sekce C4 Mimoškolní edukační aktivity |
Sekce C5 ICT ve vzdělávání |
Sekce C6 Historiografický výzkum v pedagogice |
|
1415 – 1500 |
Slavnostní zakončení konference |
Sympózia:
Sympózium 1: Výzkum kurikulární reformy na gymnáziích: |
místnost 35 |
Kurikulární reforma na gymnáziích: rozhovory s koordinátory pilotních škol |
Tomáš Janík, |
Kurikulární reforma na gymnáziích: dotazníkové šetření | Jan Slavík, Kateřina Vlčková, Milan Kubiatko, Tomáš Pavlas, Tomáš Janko |
Kurikulární reforma na gymnáziích: případové studie | Micheala Píšová, Klára Kostková, Petr Vlček |
Kurikulární reforma na gymnáziích: od virtuálních hospitací k videostudiím | Petr Najvar, Zdeňka Švecová, Eva Minaříková |
Sympózium 2: Komunikace ve školní třídě |
místnost 37 |
Výzkumy pedagogické komunikace a interakce v ČR po roce 1990 | Jiří Mareš |
Subjektivní teorie učitelů o výukové komunikaci | Zuzana Makovská, Roman Švaříček |
Struktura a obsah komunikace mezi učitelem a žáky | Roman Švaříček, Zuzana Makovská |
Od pseudodialogu k dialogickému vyučování | Klára Šeďová |
Sympózium 3: Jedna škola - dva světy? |
místnost 30 |
Jeden sbor - dvě kultury? | Petr Urbánek |
Vnímání prostředí a klimatu školy žáky na prvním a druhém stupni základní školy | Jiří Němec, Kateřina Vlčková |
Přechod mezi stupni základní školy očima žáků | Karel Starý, Kateřina Kubalová |
Přechod mezi stupni základní školy: Od teoretického konceptu k možnostem facilitace |
Dominik Dvořák |
Sympózium 4: Vzdělávat dospělé: Aktéři vzdělávání dospělých |
místnost 32 |
Autonomie a řízení v multidimenzionálním modelu učení dospělých | Jiří Votava |
Význam kvalifikací a kompetencí v profesním vzdělávání dospělých | Jaroslav Veteška |
Navazující výzkum účastníků zájmového vzdělávání dospělých | Michal Šerák |
Strategie výzkumu důvodů (ne) účasti dospělých na vzdělávání pro porozumění učícímu se subjektu i vzdělávacích politik |
Martin Kopecký |
Příprava vysokoškolsky vzdělaného odborníka v oblasti vzdělávání dospělých | Petr Novotný |
Metodologické sekce:
Sekce A1: Smíšený design v pedagogickém výzkumu |
místnost 20 |
Mezigenerační učení v rodině a rodinný kontext | Milada Rabušicová, Lenka Kamanová, Kateřina Pevná |
Význam kvalitativních metod v pilotní studii kvantitativního výzkumu | Hana Horká, Zdeněk Hromádka |
Smíšená metodologie v profesiografickém výzkumu učitelské profese | Alena Seberová |
Kvalitativní přístup k interpretaci dat získaných prostřednictvím kvantitativního výzkumu v oblasti interakce učitel-žák na primární škole |
Dominika Stolinská |
Komunitní vzdělávání prizmatem integrované výzkumné strategie | Lucie Smékalová |
Sekce A2: Evaluace a autoevaluace Předsedající: Tomáš Svatoš, Martin Chvál |
místnost 34 |
Tvorba a standardizace evaluačních nástrojů v projektu Cesta ke kvalitě | Martin Chvál, Stanislav Michek |
Výzkumné možnosti kategoriálního systému podle Flanderse při evaluaci současné základní školy |
Tomáš Svatoš, Jana Doležalová |
Možnosti hodnocení elektronických studijních opor | Milan Klement |
Smíšený plán formativních evaluací | Jan Činčera |
Evaluace pedagogického procesu osobnostního a sociálního rozvoje z pohledu výzkumu pedagogicko-psychologických jevů |
Michal Svoboda |
Sekce A3: Případové studie Předsedající: Bohumíra Lazarová, Martin Sedláček |
místnost 38 |
Vedení procesů organizačního učení ve škole – případová studie |
Milan Pol, |
Škola jako učící se profesní komunita | Petr Novotný, Bohumíra Lazarová |
Autoevaluace v českých školách (specifické pojetí případových studií) | Jana Poláchová Vašťatková |
Výzkum individuálních příběhů učení se angličtině jako cizímu jazyku | Monika Černá |
Sekce A4: Kombinace metod interview a pozorování Předsedající: Zuzana Sikorová, Simona Šebestová |
místnost 37 |
Organizační formy vyučování na druhém stupni základní školy pohledem učitelů |
Jiří Zounek, Zuzana Makovská |
Role učebnic ve výuce na 2. stupni základní školy | Zuzana Sikorová |
Příležitosti k rozvíjení řečových dovedností ve výuce anglického jazyka: výsledky videostudie |
Simona Šebestová |
Študentské rádiá ako priestor pre informálne učenie a výchovu k občianstvu | Peter Dolník |
Sekce A5: Obsahová analýza edukačních artefaktů Předsedající: Roman Švaříček, Dominik Dvořák |
místnost 39 |
Výzkum kvality života dětí u žáků v pátých třídách | Hana Lukášová |
Konceptové mapy: využití SW nástroje vizualizace informací Cmap Tools jako metodologického nástroje pro vývoj a verifikaci zakotvené teorie |
Karolina Duschinská |
Poznámky v žákovských knížkách: koalice, nebo konflikt mezi rodinou a školou |
Irena Smetáčková |
Zkoumání povahy žákovských promluv ve výuce anglického jazyka | Veronika Najvarová, Světlana Hanušová, Martin Adam |
Učitelovo pojetí kultury a cílů výuky reálií a IKK | Jana Zerzová |
Sekce A6: Adaptace a standardizace dotazníků Předsedající: David Greger, Kateřina Vlčková |
místnost 30 |
Adaptace a standardizace dotazníku klimatu učitelského sboru v ČR | Martin Chvál, Petr Urbánek |
Identifikace dimenzí k výzkumu percepce klimatu VŠ | Helena Grecmanová, Jana Kantorová, Miroslav Dopita, Jitka Skopalová |
Jak čeští učitelé hodnotí vlastní efektivitu? Adaptace zahraničního dotazníku | David Greger |
Obtížnost profesních činností studenta učitelství | Jana Wernerová |
Zahraniční standardizované nástroje pro zjišťování zpětné vazby z výuky přírodních věd |
Martina Kekule, Vojtěch Žák |
Sekce A7: Přístupy k diagnostice a testování Předsedající: Jan Průcha, Denisa Denglerová |
místnost 32 |
Diagnostika komunikačního vývoje předškolních dětí | Jan Průcha |
Standardy a srovnávací testy z angličtiny na základní škole: cestou necestou |
Eva Složilová |
Videopřípad jako stavební jednotka CPV videowebu pro vzdělávání učitelů anglického jazyka |
Eva Minaříková |
Hodnocení (rozvoje) interkulturní komunikační kompetence | Klára Kostková |
Konstrukce měrného nástroje pro výzkum a modelování současného dospívajícího čtenáře |
Kateřina Homolová |
Posterové sekce:
Sekce P1: Učitel, jeho příprava a profesionalizace Předsedající: Petr Najvar, Radek Pospíšil |
místnost 35 |
Výzkum poznávání pojetí výuky učitele ZŠ | Miroslav Coufal |
Model role ředitele školy v oblasti dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků | Jan Bilík |
Zkušenosti studentů pedagogické fakulty s kyberšikanou | Jana Krátká, Radek Pospíšil |
Požadavky zaměstnavatelů na kompetence učitelů středních odborných škol | Lenka Danielová, Dita Janderková |
Podpora profesního rozvoje začínajících učitelů v šesti evropských zemích | Karolina Duschinská |
Analýza volných asociací na pojmy „problémový žák“ a „žák s problémem“ | Tereza Škubalová |
Environmentální vzdělávání na středních odborných školách | Marie Horáčková |
Diagnostická kompetence učitele tělesné výchovy | Eva Valkounová |
Výzkum expertnosti učitele cizích jazyků: metodologické inspirace z výzkumů expertnosti v jiných oborech |
Petr Najvar, Michaela Píšová |
Zkušenostně reflektivní učení v přípravě studentů pomáhajících profesí | Jan Kolář, Jan Nehyba, Bohumíra Lazarová |
Profesní uplatnění sociálních pedagogů na trhu práce | Petr Soják, Lenka Kristková |
Sociální dovednosti a osobnostní kvality budoucích učitelů | Petr Soják, Iva Navrátilová |
Začínající učitel v primární škole | Marie Čechová |
Vliv třídního učitele na klima třídy v podmínkách střední školy | Alena Bendová |
Přístup učitele ke vztahu přírody a kultury | Petra Marková |
Sekce P2: Žák, jeho znalosti, kompetence a postoje Předsedající: Kateřina Vlčková, Jana Přikrylová |
místnost 32 |
Žákovské představy o krajině - z pohledu geografie | Barbora Tesařová |
Působení raně vzdělávacích aktivit dětí od narození do tří let a vzdělávání rodičů v rámci těchto aktivit na rodiče a děti |
Lucie Grůzová |
Vývoj stylů učení žáků na druhém stupni ZŠ | Klára Bořutová |
Je k něčemu biologie? Názor žáků na důležitost biologických dovedností | Monika Vašíčková, Ivana Vaculová, Milan Kubiatko |
Sledovanie a hodnotenie čítania žiakov v priebehu prvého ročníka ZŠ | Miriam Valášková |
Styly učení, motivace a studijní výsledky studentů anglického jazyka | Ladislava Nováková |
Motivační aspekty autoregulace učení studentů | Jitka Jakešová |
Podpora kognitivních procesů nadaných žákův konstruktivistickém pojetí | Jana Škrabánková |
Používání strategií učení cizímu jazyku žáky středních škol: výsledky dotazníkového šetření |
Jana Přikrylová, Kateřina Vlčková |
Kniha jako prostředek k rozvoji sociálních dovedností | Iva Zowadová, Pavlína Nakládalová |
Postoje rodiny ke klavírnímu recitálu dítěte mladšího školního věku na ZUŠ: Replikace |
Zdeněk Vašíček |
Autoevaluace jako nástroj pro podporu a rozvoj skautských oddílů | Anna Šlechtová |
Možnosti zjišťování úrovně interkulturních kompetencí | Pavlína Nakládalová |
Sekce P3: Kurikulum, jeho struktura, dopady a proměny Předsedající: Jana Vašťatková-Poláchová, Tomáš Janko |
místnost 37 |
Integrace evropské dimenze do vzdělávání na příkladu dějepisných učebnic | Jana Stejskalíková |
Reprezentace učiva: co vlastně vnímáme? | Tomáš Janko |
Srovnání obsahu učebních úloh ve vybraných učebnicích | Veronika Lokajíčková |
Historicko-srovnávací analýza kurikulárních dokumentů dějepisu | Miroslav Jireček |
Vývoj modelu kartografických dovedností | Kateřina Mrázková, Eduard Hofmann |
Výzkum efektivity výuky technických předmětů | Karel Dvořák |
Kvalita ve výuce cizího jazyka | Pavel Zlatníček |
Vzdělávací potenciál programů tematické kooperativní výuky (T.K.V.) | Veronika Rodriguezová |
Možnosti kvantitativních úloh ve výuce fyziky | Marie Snětinová |
Počítačové hry a edukace: analýza zahraniční zkušenosti – perspektivy problematiky v České republice |
Patrik Vacek |
Politický systém a učebnice OV | Petr Blažej |
K metodice výzkumu zaměřeného na zlepšení efektivity vyučování vysokého školství v Číně a České republice |
Ping Huang, Jiří Pospíšil |
Přehled metodologie vysokoškolského výzkumu v letech 1999 – 2010 | Ye Zhang, Miloň Potměšil |
Tematické sekce:
Sekce B1: Profesní příprava učitelů a pedagogů Předsedající: Vladimír Jůva, Petr Urbánek |
místnost 30 |
Neformální vzdělávání sportovních trenérů | Vladimír Jůva |
Profesní start absolventů Sociální pedagogiky a poradenství | Martina Kánská |
Připravenost učitelů k ochraně bezpečí žáků v případech mimořádných událostí ohrožujících život a zdraví |
Eva Marádová, |
Pilotní studie smíšeného výzkumu profesních hodnot u studentů učitelství 1.stupně ZŠ |
Taťána Göbelová |
Jaké jsou představy budoucích pedagogů o hodnotách výchovy a vzdělávání? | Petr Bauman |
Sekce B2: Kurikulum a obsah vzdělávání Předsedající: Petr Knecht, Petr Vlček |
místnost 32 |
Porovnání představ a názorů pedagogů různých stupňů škol na standardy geografických dovedností |
Dana Řezníčková, Miroslav Marada, Martin Hanus |
Integrovaná terénní výuka jako systém | Eduard Hofmann, Marek Trávníček, Petr Soják |
Problematika vyjadřování a hodnocení nefigurativní malby emocí u jedenáctiletých – didaktická analýza |
Jindřich Lukavský |
Vzdělávací obsah výtvarné výchovy – kurikulární dokument versus edukační realita |
Petra Šobáňová |
Komunitní vzdělávání prizmatem integrované výzkumné strategie | Lucie Smékalová |
Sekce B3: Výzkum žáků, jejich prekonceptů a gramotnosti Předsedající: Jan Slavík, Veronika Najvarová |
místnost 37 |
Imigranti ve školním vzdělávání v Německu, Velké Británii a Švédsku | Věra Ježková |
Reflexe dílčích výsledků z výzkumné studie zaměřené na připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky |
Eva Šmelová, Alena Petrová, Irena Plevová |
Proměna prekonceptu žáků 3. třídy základní školy | Kateřina Korcová |
Vliv dramatické výchovy na rozvíjení klíčových kompetencí žáků | Jan Karaffa |
Kartografická gramotnost dětí v krizovém managementu | Monika Rusnáková |
Sekce B4: Osobnostně sociální aspekty vzdělávání Předsedající: Jiří Němec, Kateřina Lojdová |
místnost 34 |
Osobnostně sociální rozvoj - o významu pojmu optikou pedagogického diskursu |
Jan Kolář, Jan Nehyba, Bohumíra Lazarová |
Reflexe a její význam v procesu učení a osobnostně sociálním rozvoji | Jan Nehyba, Jan Kolář, Martin Hak |
Rozvoj kompetence k řešení problémů na zážitkových kurzech pro VŠ studenty | Richard Macků |
Činnost v tanečních souborech a její vliv na formování osobnosti jedince | Helena Pilušová |
Zkušenosti s užitím online dotazníku na www.csfd.cz jako součásti smíšeného výzkumu |
Jana Krátká |
Sekce B5: Škola a její prostředí Předsedající: Klára Šeďová, Jiří Zounek |
místnost 39 |
Využití vlastního hodnocení pro sledování kvality a rozvoje mateřské školy | Zora Syslová |
Spolupráce škol s rodinami žáků – komunikace skrze webové stránky škol (Prezentace dílčích výsledků výzkumu) |
Pavla Dobiášová |
Materialita školskej triedy v procesoch pedagogickej komunikácie | Jarmila Bradová |
Zachycení a využit í vztahů ve školní třídě sekundárního školství – od kvantitativního ke smíšenému výzkumnému designu |
Pavel Vyleťal, Vladislav Jankových |
Sekce B6: Výzkum v oborových didaktikách Předsedající: Iva Stuchlíková, Michaela Píšová |
místnost 38 |
Reflexe trendů ve výzkumu matematického vyučování | Alena Hošpesová |
Otázky pro českou didaktiku fyziky | Leoš Dvořák |
Aktuální otázky didaktiky dějepisu | Zdeněk Beneš |
Perspektivy výzkumu v didaktice cizích jazyků | Michaela Píšová, Světlana Hanušová |
K výzkumu v didaktice výtvarné výchovy a jiných expresivních oborech | Jan Slavík |
Sekce C1: Učitelská profese: postavení a podmínky práce učitele Předsedající: Petr Urbánek, Vladimír Jůva |
místnost 30 |
Emocionální aspekty expertnosti a expertního výkonu v učitelské profesi | Michaela Píšová |
K metodologii zjišťování podmínek práce učitele | Petr Urbánek, Markéta Votočková, Jana Wernerová |
K postavení třídního učitele v současné české škole | Stanislav Střelec, Jana Krátká, Evžen Řehulka |
Kvantitativní a kvalitativní rozměr výzkumu postojů učitelů ve vztahu k sociálnímu znevýhodnění žáků |
Vladimíra Kocourková, Anna Šafránková |
Příprava učitelů ZŠ na výuku sexuální výchovy | Kateřina Kadlčíková |
Sekce C2: Představy, názory a postoje žáků Předsedající: Petr Vlček, Petr Knecht |
místnost 32 |
Instrumentalita učení z hlediska budoucích cílů | Isabella Pavelková, Barbora Saitlová |
Obtížnost a zaujetí úkolem v matematice | Eliška Kmínková, Isabella Pavelková |
Smíšený design ve výzkumu postojů žáků | Dana Dražilová Fialová |
Postoje žáků k řešení slovních úloh | Alena Rakoušová |
Smíšený design ve výzkumu recepce poezie | Jaroslav Vala |
Sekce C3: Žák – jazyk – text - učení Předsedající: Veronika Najvarová, Jan Slavík |
místnost 37 |
Výzkum kvality počáteční čtenářské gramotnosti žáků 1. ročníků základních škol | Marie Švrčková |
Strategie učení žáků z učebnice v rámci domácí přípravy na výuku | Iva Červenková |
Literární text v cizojazyčné výuce | Eva Skopečková |
Žák v páté třídě jako řešitel přírodovědného pokusu - analýza pracovních listů žáků | Ondřej Šimik |
Fantasy ve výtvarné tvorbě žáků II. a III. stupně | Kristýna Boháčová |
Sekce C4: Mimoškolní edukační aktivity Předsedající: Kateřina Lojdová, Jiří Němec |
místnost 34 |
Možnosti intervencí do podmínek ovlivňujících školní úspěšnost dětí, které navštěvují NZDM |
Michaela Čermáková |
Škola a muzeum - výsledky výzkumného šetření k problematice jejich komunikace a spolupráce |
Alena Vavrdová |
Jak to ta škola dělá aneb Klíčové faktory povzbuzující zapojení rodičů identifikované na Mezinárodní škole v Haagu |
Magda Marešová |
Prostředí současných subkultur - punk | Kateřina Lojdová |
Sociálně vyloučení v procesu mezigeneračního učení | Kateřina Pevná |
Sexuální výchova v rodině očima rodičů | Lenka Kamanová |
Sekce C5: ICT ve vzdělávání Předsedající: Jiří Zounek, Klára Šeďová |
místnost 39 |
Vstup ICT do kultury vysoké školy pohledem studentů | Hana Zukalová |
Počítač ve výuce českého jazyka na ZŠ | Lucie Bušová |
Interaktivní tabule versus tradiční výuka v primární škole | Veronika Švrčinová |
Postoje studentů k online diskusním aktivitám při výuce neoborového anglického jazyka |
František Tůma |
Formální odlišnost v multimediálním artefaktu a s ním spojená proměna narativu díla |
Vladimíra Zikmundová |
Sekce C6: Historiografický výzkum v pedagogice Předsedající: Karel Rýdl, Tomáš Kasper |
místnost 38 |
Využití smíšené metodologie s ohledem na historiografický výzkum v pedagogice a dějinách školství |
Karel Rýdl |
K dějinám pojmu reformní pedagogika – metodologické přístupy | Tomáš Kasper |
Zeměpis v české škole: Vývoj cílů a obsahů na pozadí kurikulárních reforem |
Petr Knecht, Eduard Hofmann |
Postoje a projevy německého obyvatelstva k československému menšinovému školství v okrese Ústí nad Labem v období První československé republiky |
Michal Šimáně |
Historický vývoj úlohy psaného textu ve vybraných metodách vyučování cizím jazykům |
Julia Gaponenkova Caltová |
Účastníci bez přihlášeného příspěvku
Jaromír Demek | Daniela Jonášová | Vladislav Mužík |
Denisa Denglerová | Simona Koudelková | Jiří Pán |
Zdeňka Dobešová | Kateřina Kubalová | Miriam Prokešová |
Dana Hánková | Monika Kubů | Eva Růžičková |
Markéta Holubová | Kateřina Létalová | Radim Šíp |
Anežka Hosnedlová | Josef Lukas | Karina Valeeva |
Jana Chocholatá | Jana Lukášová | Lubomír Valenta |
Klára Jelínková | Hana Marešová | Martina Vodičková |