English
Obsah sborníku
Bibliografické údaje sborníku
T. Janík, P. Knecht, & S. Šebestová (Eds.), Smíšený design v pedagogickém výzkumu: Sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. Brno: Masarykova univerzita.
ISBN: 978-80-210-5774-6
Tomáš Janík | Úvod | s. i | text |
Plenární referáty | |||
Kateřina Vlčková | Smíšený výzkum: Jedná se o nové a závažné téma? | s. 1–6 | text |
Sympozium 1: Výzkum kurikulární reformy na gymnáziích: smíšená metodologie – smíšené výsledky – smíšené pocity |
|||
Tomáš Janík, Petr Knecht, David Solnička |
Kurikulání reforma na gymnáziích: rozhovory s koordinátory | s. 7–16 | text |
Petr Najvar, Jan Slavík, Kateřina Vlčková, Milan Kubiatko, Tomáš Pavlas, Tomáš Janko |
Kurikulární reforma na gymnáziích: dotazníkové šetření | s. 17–23 | text |
Michaela Píšová, Klára Kostková, Petr Vlček |
Kurikulární reforma na gymnáziích: případové studie | s. 24–30 | text |
Jan Slavík, Tomáš Janík, Petr Najvar, Zdeňka Švecová, Eva Minaříková |
Kurikulární reforma na gymnáziích: od virtuálních hospitací k videostudiím | s. 31–38 | text |
Sympozium 2: Komunikace ve školní třídě | |||
Klára Šeďová | O pseudodialogu k dialogickému vyučování | s. 39–45 | text |
Roman Švaříček, Zuzana Šalamounová |
Struktura a obsah výukové komunikace mezi učitelem a žáky | s. 46–51 | text |
Zuzana Šalamounová, Roman Švaříček |
Subjektivní teorie učitelů o výukové komunikaci | s. 52–56 | text |
Sympozium 3: Jedna škola - dva světy? Úskalí přechodu žáků z 1. na 2. stupeň ZŠ | |||
Dominik Dvořák | Přechod mezi stupni základní školy: Od teoretického konceptu k možnostem facilitace | s. 57–61 | text |
Sympozium 4: Vzdělávat dospělé: Aktéři vzdělávání dospělých | |||
Michaela Tureckiová, Jaroslav Veteška |
Význam kvalifikací a kompetencí v profesním vzdělávání dospělých | s. 62–67 | text |
Sekce A1: Smíšený design v pedagogickém výzkumu | |||
Hana Horká, Zdeněk Hromádka |
Význam kvalitativních metod v pilotní studii kvantitativního výzkumu | s. 68–72 | text |
Alena Seberová | Využití smíšené metodologie v profesiografickém výzkumu učitelské profese | s. 73–79 | text |
Dominika Stolinská | Kvalitativní přístup k interpretaci dat získaných prostřednictvím kvantitativního výzkumu v oblasti interakce učitel-žák na primární škole | s. 80–85 | text |
Lucie Smékalová | Pojem komunitní vzdělávání prizmatem integrované výzkumné strategie | s. 86–90 | text |
Sekce A2: Evaluace a autoevaluace | |||
Milan Klement | Možnosti hodnocení elektronických studijních opor | s. 91–97 | text |
Jan Činčera | Smíšený plán formativních evaluací | s. 98–102 | text |
Michal Svoboda | Evaluace pedagogického procesu osobnostního a sociálního rozvoje z pohledu výzkumu pedagogicko-psychologických jevů | s. 103–108 | text |
Sekce A3: Případové studie | |||
Milan Pol, Lenka Hloušková, Martin Sedláček, Bohumíra Lazarová, Petr Novotný |
Vedení procesů organizačního učení ve škole: případové studie | s. 109–117 | text |
Sekce A5: Obsahová analýza edukačních artefaktů | |||
Hana Lukášová | Výzkum pojetí kvality života dětí u žáků pátých tříd | s. 118–124 | text |
Irena Smetáčková | Poznámky v žákovských knížkách: koalice, nebo konflikt mezi rodinou a školou? | s. 125–129 | text |
Veronika Najvarová, Světlana Hanušová, Martin Adam, Petr Najvar |
Zkoumání povahy žákovských promluv ve výuce anglického jazyka | s. 130–137 | text |
Sekce A6: Adaptace a standardizace dotazníků | |||
Helena Grecmanová, Jana Kantorová, Miroslav Dopita, Jitka Skopalová |
Identifikace dimenzí k výzkumu percepce klimatu VŠ | s. 138–142 | text |
Jana Wernerová | Subjektivní obtížnost profesních činností studenta učitelství | s. 143–148 | text |
Martina Kekule, Vojtěch Žák |
Zahraniční standardizované nástroje pro zjišťování zpětné vazby z výuky přírodních věd | s. 149–156 | text |
Sekce A7: Přístupy k diagnostice a testování | |||
Jan Průcha | Diagnostika komunikačního vývoje předškolních dětí | s. 157–161 | text |
Eva Minaříková | Videopřípad jako stavební jednotka IVŠV videowebu pro vzdělávání učitelů anglického jazyka | s. 162–167 | text |
Klára Kostková | Hodnocení (rozvoje) interkulturní komunikační kompetence | s. 168–174 | text |
Kateřina Homolová | Konstrukce měrného nástroje pro výzkum a modelování současného dospívajícího čtenáře | s. 175–179 | text |
Sekce P1: Učitel, jeho příprava a profesionalizace | |||
Jan Bilík | Model role ředitele školy v procesu dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků | s. 180–188 | text |
Jana Krátká, Radek Pospíšil |
Zkušenosti studentů pedagogické fakulty s kyberšikanou | s. 189–193 | text |
Lenka Danielová, Dita Janderková |
Požadavky zaměstnavatelů na kompetence učitelů středních odborných škol | s. 194–199 | text |
Petr Soják, Lenka Kristková |
Mapování profesního uplatnění sociálních pedagogů na trhu práce od roku 2005 - 2011 | s. 200–208 | text |
Petr Soják, Iva Navrátilová |
„Soft skills“ začínajících pedagogů aneb s jakými sociálními dovednostmi a osobnostními kvalitami odcházejí učitelé z pedagogických fakult do profesní reality | s. 209–214 | text |
Sekce P2: Žák, jeho znalosti, kompetence a postoje | |||
Jana Škrabánková | Podpora kognitivních procesů nadaných žáků v konstruktivistickém pojetí | s. 215–222 | text |
Zdeněk Vašíček | Klavírní recitál dítěte mladšího školního věku v postojích rodiny. Replikace na ZUŠ | s. 223–227 | text |
Anna Šlechtová | Autoevaluace jako nástroj pro podporu a rozvoj skautských oddílů | s. 228–233 | text |
Sekce P3: Kurikulum, jeho struktura, dopady a proměny | |||
Jana Stejskalíková | Integrace evropské dimenze do vzdělávání na příkladu dějepisných učebnic | s. 234–237 | text |
Tomáš Janko | Reprezentace učiva: co vlastně vnímáme? | s. 238–242 | text |
Miroslav Jireček | Historicko-srovnávací analýza kurikulárních dokumentů dějepisu: výzkumné uchopení problematiky | s. 243–249 | text |
Karel Dvořák | Výzkum efektivity výuky technických předmětů | s. 250–256 | text |
Pavel Zlatníček | Kvalita výuky cizích jazyků – vývoj a pilotáž pozorovacího nástroje | s. 257–262 | text |
Marie Snětinová | Možnosti kvantitativních úloh ve výuce fyziky | s. 263–266 | text |
Ping Huang, Jiří Pospíšil |
Reflexe metodologie výzkumu zlepšování efektivity vyučování ve vysokém školství v Číně a Česku | s. 267–273 | text |
Sekce B1: Profesní příprava učitelů a pedagogů | |||
Vladimír Jůva | Neformální vzdělávání sportovních trenérů | s. 274–279 | text |
Martina Kánská | Profesní start absolventek studijního oboru Sociální pedagogika a poradenství - období pregraduální přípravy | s. 280–285 | text |
Eva Marádová, Jaroslava Hanušová |
Připravenost učitelů k ochraně bezpečí žáků v případech mimořádných událostí ohrožujících život a zdraví | s. 286–291 | text |
Taťána Göbelová | Výzkum profesních hodnot u studentů učitelství 1. stupně ZŠ – výsledky smíšeného modelu výzkumu | s. 292–297 | text |
Petr Bauman | Představy budoucích pedagogů o hodnotách výchovy a vzdělávání | s. 298–303 | text |
Sekce B2: Kurikulum a obsah vzdělávání | |||
Dana Řezníčková, Miroslav Marada, Martin Hanus |
Porovnání představ a názorů pedagogů různých stupňů škol na standardy geografických dovedností | s. 304–309 | text |
Eduard Hofmann, Marek Trávníček, Petr Soják |
Integrovaná terénní výuka jako systém | s. 310–315 | text |
Jindřich Lukavský | Problematika vyjadřování a hodnocení nefigurativní malby emocí u jedenáctiletých – didaktická analýza | s. 316–321 | text |
Petra Šobáňová | Učitelé výtvarné výchovy a jejich znalosti kurikula | s. 322–327 | text |
Sekce B3: Výzkum žáků, jejich prekonceptů a gramotnosti | |||
Věra Ježková | Imigranti ve školním vzdělávání v Německu, Velké Británii a Švédsku | s. 328–332 | text |
Eva Šmelová, Alena Petrová, Irena Plevová |
Reflexe dílčích výsledků z výzkumné studie zaměřené na připravenost k zahájení povinné školní docházky | s. 333–337 | text |
Kateřina Korcová | Proměna prekonceptu žáků 3. třídy základní školy | s. 338–343 | text |
Jan Karaffa | Analýza výstupů dramatické výchovy a klíčových kompetencí | s. 344–348 | text |
Sekce B4: Osobnostně sociální aspekty vzdělávání | |||
Jan Kolář, Jan Nehyba, Bohumíra Lazarová |
Osobnostně sociální rozvoj – o významu pojmu optikou pedagogického diskursu | s. 349–355 | text |
Jan Nehyba, Jan Kolář, Martin Hak |
Reflexe a její podoba v procesu učení a osobnostně sociálním rozvoji | s. 356–361 | text |
Richard Macků | Rozvoj kompetence k řešení problémů na zážitkových kurzech pro VŠ studenty | s. 362–367 | text |
Helena Pilušová | Činnost v tanečních souborech a její vliv na formování osobnosti jedince | s. 368–371 | text |
Jana Krátká | Zkušenosti s užitím online dotazníku na www.csfd.cz jako součásti smíšeného výzkumu | s. 372–377 | text |
Sekce B5: Škola a její prostředí | |||
Zora Syslová | Využití vlastního hodnocení pro sledování kvality a rozvoje mateřské školy | s. 378–382 | text |
Jarmila Bradová | Materialita školskej triedy v procesoch pedagogickej komunikácie. | s. 383–387 | text |
Pavel Vyleťal, Vladislav Jankových |
Zachycení a využití vztahů ve školní třídě sekundárního školství | s. 388–392 | text |
Sekce B6: Výzkum v oborových didaktikách | |||
Alena Hošpesová | Trendy ve výzkumu matematického vyučování | s. 393–397 | text |
Michaela Píšová, Světlana Hanušová |
Perspektivy výzkumu v didaktice cizích jazyků | s. 398–404 | text |
Sekce C1: Učitelská profese: postavení a podmínky práce učitele | |||
Petr Urbánek, Markéta Votočková, Jana Wernerová |
K metodologii zjišťování podmínek práce učitele | s. 405–409 | text |
Stanislav Střelec, Jana Krátká, Evžen Řehulka |
K postavení třídního učitele v současné české škole | s. 410–415 | text |
Anna Šafránková Vladimíra Kocourková |
Kvantitativní a kvalitativní rozměr výzkumu postojů učitelů ve vztahu k sociálnímu znevýhodnění žáků | s. 416–420 | text |
Kateřina Kadlčíková | Příprava učitele na výuku sexuální výchovy | s. 421–428 | text |
Sekce C2: Představy, názory a postoje žáků | |||
Isabella Pavelková, Barbora Saitlová |
Instrumentalita učení z hlediska budoucích cílů | s. 429–433 | text |
Eliška Kmínková, Isabella Pavelková |
Obtížnost a zaujetí úkolem v matematice | s. 434–438 | text |
Alena Rakoušová | Postoje žáků k řešení slovních úloh | s. 439–445 | text |
Jaroslav Vala | Smíšený design ve výzkumu recepce poezie | s. 446–450 | text |
Sekce C3: Žák - jazyk - text - učení | |||
Marie Švrčková | Výzkum kvality počáteční čtenářské gramotnosti žáků 1. ročníků základních škol | s. 451–455 | text |
Eva Skopečková | Literární text ve výuce cizího jazyka – tvorba a ověřování didaktického modelu | s. 456–460 | text |
Ondřej Šimik | Žák v páté třídě jako řešitel přírodovědného pokusu – analýza pracovních listů žáků | s. 461–466 | text |
Sekce C4: Mimoškolní edukační aktivity | |||
Alena Vavrdová | Muzeum a škola - výsledky výzkumného šetření k problematice jejich komunikace a spolupráce | s. 467–473 | text |
Magdalena Marešová | Jak to ta škola dělá? (Klíčové faktory úspěšného zapojení rodičovských dobrovolníků do každodenní práce školy. Exploratorní případová studie Mezinárodní školy v Haagu). | s. 474–478 | text |
Kateřina Lojdová | Současné prostředí subkultur – punk | s. 479–483 | text |
Kateřina Pevná | Sociálně vyloučení v procesu mezigeneračního učení | s. 484–488 | text |
Lenka Kamanová | Sexuální výchova v rodině očima rodičů | s. 489–493 | text |
Sekce C5: ICT ve vzdělávání | |||
Hana Zukalová | ICT v terciárním vzdělávání pohledem studentů | s. 494–499 | text |
Veronika Švrčinová | Výuka s interaktivní tabulí versus tradiční výuka v primární škole | s. 500–504 | text |
František Tůma | Reakce studentů na diskusní aktivity při online výuce neoborového anglického jazyka | s. 505–510 | text |
Vladimíra Zikmundová | Formální odlišnost v multimediálním artefaktu a s ním spojená proměna narativu díla | s. 511–515 | text |
Sekce C6: Historiografický výzkum v pedagogice | |||
Petr Knecht, Eduard Hofmann |
Zeměpis v české škole: Vývoj cílů a obsahů na pozadí kurikulárních reforem | s. 516–520 | text |
Michal Šimáně | Postoje a projevy německého obyvatelstva k československému menšinovému školství v ČSR na příkladu soudního okresu Ústí nad Labem | s. 521–525 | text |
Julia Caltová | Historický vývoj úlohy psaného textu ve vybraných metodách vyučování cizím jazykům | s. 526–531 | text |