Charakteristika programu:
Kurz se zaměřuje na to, jak poznat nadaného žáka a jak ho vzdělávat. Účastníci získají základní informace o identifikačním procesu, o typech nadaných žáků a vhodných postupech, jak s nimi pracovat. Seznámí se se vzdělávacími strategiemi vhodnými pro nadané žáky a konkrétními metodami, které se osvědčily v praxi při výuce nadaných v heterogenní třídě. Bude realizován formou workshopu založeném na výkladu, diskuzi, praktických činnostech účastníků (např. práce s aktuální typologií nadaných na základě kazuistik nadaných apod.).
Požadované předpoklady uchazeče:
Kurz je určen pro studentky/studenty oboru učitelství pro 2. stupeň základní školy, učitelky/učitele na 2. stupni základní školy a asistentky/asistenty pedagoga na 2. stupni základní školy. Toto je nutné doložit prostou kopií VŠ diplomu, maturitního vysvědčení, příp. osvědčení o absolvování doplňujícího pedagogického studia, nebo potvrzením o studiu (studentky/studenti PdF MU nemusí potvrzení dodávat).
- Garant kurzu: doc. RNDr. Eva Trnová, PhD.
- Lektor kurzu: doc. RNDr. Eva Trnová, PhD.
- Délka kurzu: celkem 8 vyučovacích hodin
- Termín a místo konání kurzu: 6. 10. 2022
9.00 – 12.00 dopolední blok
12.00 – 13.00 přestávka
13.00 – 16.30 odpolední blok
Pedagogická fakulta MU (učebna bude upřesněna) - Obsahový plán kurzu:
1. Zkušenosti účastníků s nadanými žáky.
2. Význam správného postupu při vzdělávání nadaných žáků na druhém stupni ZŠ pro jejich další vývoj.
3. Základní pojmy: Nadání; nadání - talent; modely nadání jako východisko pohledů na edukaci nadaných žáků. Motivace nadaných žáků - motivace jako součást modelů nadání, problematika motivování nadaných; strategie motivování nadaných; jak hodnotit nadané žáky.
4. Diagnostika nadání - identifikační proces (nominace, identifikace a diagnostika) nadaného žáka; projevy nadání; mýty o nadání; rozdíl mezi nadaným a chytrým žákem. Aktuální typologie nadaných; charakteristika nadaných dětí; sociální a emocionální aspekty chování nadaných; disproporce ve vývoji nadaných žáků.
5. Zákonné normy pro vzdělávání nadaných - zákonný rámec pro vzdělávání nadaných (školský zákon, vyhláška 27/2016 Sb.); péče o nadané v RVP; úpravy vzdělávání nadané žáky.
Nadaní jako jedinci se specifickými vzdělávacími potřebami - implementace aspektu individualizace a diferenciace do vzdělávání nadaných; role učitelky/učitele při začlenění nadaných dětí do kolektivu školní třídy. Tvorba plánu pedagogické podpory na základě pedagogické diagnostiky či individuálního vzdělávacího plánu jako jednoho z podpůrných opatření doporučených školským poradenským zařízením.
6. Rozvoj nadaných žáků - problematika latentního nadání; podvýkon jako nebezpečí omezení rozvoje nadaných; strategie vhodné pro rozvoj nadání. Speciální metody rozvoje nadání - akcelerace a obohacení - jejich výhody a nevýhody, doporučení pro jejich použití v rámci 2. stupně ZŠ.
7. Strategie vhodné pro vzdělávání nadaných žáků - metody vhodné pro výchovu nadaných a metody vhodné pro vzdělávání nadaných v heterogenní třídě; přístup k nadaným žákům.
8. Diskuze
9. Evaluace - evaluační dotazník - Průběh kurzu a způsob jeho ukončení:
Absolvování kurzu v plném rozsahu a vyplnění evaluačního dotazníku. - Cena kurzu: Účastnický poplatek je hrazen z projektu, který je financován z příspěvku MŠMT (Ukazatel I) poskytnutý MU z Programu na podporu strategického řízení vysokých škol (dále jen PPSŘ) pro roky 2022-2025.
- Termín podání přihlášky: do 30. 9. 2022 – vyplněnou přihlášku spolu s prostou kopií VŠ diplomu, maturitního vysvědčení, příp. osvědčení o absolvování doplňujícího pedagogického studia, nebo potvrzení o studiu je nutné zaslat poštou na adresu Centrum celoživotního vzdělávání, Poříčí 7, 603 00 Brno nebo naskenovanou e-mailem na kucerovadana@ped.muni.cz (studentky/studenti PdF MU pošlou jen vyplněnou přihlášku).
- Počet uchazečů: min. 10, max. 20
- Poznámka: Kurz není akreditován.