Specifické poruchy učení a jejich reedukace na 1. stupni základní školy
Charakteristika programu:
Kurz bude zaměřen na představení základních konceptů specifických poruch učení (SPU) s důrazem na vzdělávání na 1. stupni. Účastníci kurzu budou seznámeni se základní charakteristikou jednotlivých typů SPU a jejich orientační diagnostikou. Dále bude vysvětlen základní princip prevence specifických poruch učení, deficitů dílčích funkcí coby prediktivního faktorů vzniku SPU a jejich efektivní stimulace při zahájení povinné školní docházky. Záměrem kurzu je vybavit účastníka znalostmi a kompetenci k podpoře a stimulaci žáka při osvojování základních školních dovedností, jako je například čtení, psaní a počítání společně s podporou osobnostního rozvoje.
Požadované předpoklady uchazeče:
Ukončené středoškolské vzdělání s maturitou (nutné doložit prostou kopii maturitního vysvědčení).
Profil absolventa:
Absolvent kurzu bude vybaven základními teoretickými znalostmi z oblasti specifických poruchy učení, jejich charakteristiku a vlivu na vzdělávání. Absolvováním kurzu účastník získá povědomí o strategiích a pomůckách vhodných při vzdělávání žáka se specifickými poruchami učení na 1. stupni s ohledem na daný typ specifických poruch učení. Se znalostí adekvátních přístupů a podpory tak bude účastník schopen adekvátně stimulovat žáka nejen v souvislosti s nabýváním základních školních dovedností, jako je čtení, psaní a počítání, ale také jeho komplexní osobností rozvoj.
- Garant kurzu: PhDr. Ivana Márová, Ph.D.
- Lektor kurzu: PhDr. Ivana Márová, Ph.D.
- Délka kurzu: dvoudenní kurz v délce 7 vyučovacích hodin za 1 den
- Termín konání kurzu: 1. a 2. 12. 2018
- Obsahový plán kurzu:
• Specifické poruchy učení - základní charakteristika a projevy v učení
• Neverbální SPU - důsledky SPU v oblasti motoriky, řeči, sociability a emocionality
• Prevence deficitů dílčích funkcí a jejich stimulace coby faktorů ovlivňujícího vznik SPU, nástroje diagnostiky
• Osobnost žáka na 1. stupni a postupný rozvoj SPU
• Diagnostika SPU - orientační speciálně pedagogická diagnostika dostupná pro učitele na 1. stupni
• Návrhy stimulačních postupů u deficitů dílčích funkcí (zraková/sluchová percepce, prostorová a pravolevá orientace, serialita, motorika, řeč) - principy, vhodné nástroje
• Návrhy podpůrných/reedukačních postupů v nácviku čtení, psaní, počítání (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie)
• Spolupráce s rodinou
• Podpora budování sebevědomí žáka - Průběh kurzu a způsob jeho ukončení: Ukončení kurzu bude podmíněno prezentací případové studie žáka se specifickými poruchami učení na 1. stupni ZŠ. Absolvent kurzu obdrží osvědčení o absolvování programu celoživotního vzdělávání.
- Cena kurzu: 2 500 Kč (platba kurzu přes Obchodní centrum MU)
- Termín podání přihlášky: do 31. 10. 2018 (formou provedení objednávky kurzu přes Obchodní centrum MU - prostou kopii maturitního vysvědčení je nutné zaslat poštou na adresu Centrum celoživotního vzdělávání, Poříčí 7, 603 00 Brno nebo naskenovanou e-mailem na kucerovadana@ped.muni.cz taktéž do 31. 10. 2018)
- Počet uchazečů: min. 10, max. 25
- Poznámka: Kurz není akreditován.