Charakteristika programu:
Kurz představí základní principy a poznatky v oblasti vzdělávání a výuky žáků s odlišným mateřským jazykem (dále OMJ); zaměří se na praktické otázky a aktuální problémy této oblasti i návrhy jejich možných řešení. Důraz bude kladen zejména na předání informací, které je možné využít v praktické výuce, ať už v prezenční či online formě. Účastníkům budou představeny metody výuky, učební materiály i alternativní metody práce s heterogenním či homogenním kolektivem. Stranou nezůstanou ani otázky adaptace a inkluze s reflexí potenciálně možných překážek při začleňování nově příchozích žáků s OMJ do školního prostřední z pohledu vedení školy, pedagogického sboru, třídního kolektivu, zákonných zástupců nebo žáka samotného.
Důraz bude kladen také na aktuální znění zákona ve vzdělávání dětí a žáků s OMJ, potažmo cizinců. Účastníkům budou představeny základy elementární komunikace se žákem s OMJ, zákonnými zástupci (nejčastěji rovněž cizinci), ale také se seznámí s rozvojem interkulturní senzitivity, která je základním předpokladem úspěšné komunikace s jedinci z jiných kultur.
Po absolvování kurzu budou účastníci schopni charakterizovat jevy typické pro žáky s OMJ, ovládat nejnovější metody, využívat znalosti nabyté v obou na sebe navazujících vzdělávacích kurzech ve vlastních vyučovacích hodinách a začlenit žáka s OMJ do školního i mimoškolního prostředí.
Kurz proběhne prezenční formou. Jedná se o blok workshopů s různými vyučujícími.
Požadované předpoklady uchazeče:
Kurz je určen pro absolventy bakalářských a magisterských vysokoškolských studijních programů vedoucích k získání kvalifikace pro regulovaná povolání pedagogického pracovníka. Toto je nutné doložit prostou kopií VŠ diplomu.
Profil absolventa:
Absolvent kurzu uplatní získané vědomosti a znalosti na všech stupních ZŠ, SŠ, ale i MŠ, ve vzdělávacích a integračních centrech.
- Garant kurzu: Mgr. Hana Svobodová, Dr. phil.
- Lektor kurzu: Mgr. Hana Svobodová, Dr. phil.; Mgr. et Mgr. Tereza Švandová; Mgr. et Mgr. Marek Lollok, Ph.D.; Mgr. et Mgr. Radim Ošmera
- Délka kurzu: celkem 8 hodin
- Termín a místo konání kurzu: 22. 9. 2022 od 8.30 do 17.30
1. blok 8.30 - 10.30
2. blok 10.30 - 12.30
3. blok 13.30 - 15.30
4. blok 15.30 - 17.30
Pedagogická fakulta MU (učebna bude upřesněna) - Obsahový plán kurzu:
1. Co je čeština jako druhý jazyk ve výuce dětí? Budování bezpečného prostředí ve střetu jazyků, kultur a individualit.
2. Co dělat, když do školy přijde dítě s OMJ? První kroky v práci s dítětem: podpůrná opatření, organizace, které mi mohou pomoci.
3. Výukové materiály pro děti s OMJ.
4. Verbální a neverbální komunikace s cizincem; instruování.
5. Alternativní metody ve výuce.
6. Práce v heterogenní třídě (děti s OMJ ve třídě s českými dětmi). Adaptace materiálů. - Průběh kurzu a způsob jeho ukončení:
Absolvování kurzu v plném rozsahu a vyplnění evaluačního dotazníku. Absolvent kurzu obdrží osvědčení o absolvování programu celoživotního vzdělávání. - Cena kurzu: Účastnický poplatek je hrazen z projektu, který je financován z příspěvku MŠMT (Ukazatel I) poskytnutý MU z Programu na podporu strategického řízení vysokých škol (dále jen PPSŘ) pro roky 2022-2025.
- Termín podání přihlášky: do 15. 9. 2022 – vyplněnou přihlášku spolu s prostou kopií VŠ diplomu je nutné zaslat poštou na adresu Centrum celoživotního vzdělávání, Poříčí 7, 603 00 Brno nebo naskenovanou e-mailem na kucerovadana@ped.muni.cz
- Počet uchazečů: min. 5, max. 15
- Poznámka: Kurz je akreditován (číslo akreditace MSMT-265/2022-8-111).