Výběr vhodných digitálních zdrojů pro design výuky i tvorbu obsahu a aktivit, ideálně pohodlný a rychlý, má nejméně tři předpoklady. Za prvé kontinuální sledování několika zdrojů, které vás udržují v obraze a přináší průběžnou inspiraci, ke které se dá vrátit. Za druhé je to dobrá schopnost vyhledávat a vědět kde. Za třetí je potřeba umět dát zdroje smyslupně dohromady pro studenty.

Vhodné vyhledávací strategie
Na začátku vyhledávání jsou kromě představy o tom co hledám další věci: klíčová slova a operátory. Obzvláště pokud hledáme nové inspirace v angličtině, potřebujeme formulovat dotaz přesněji. Občas je potřeba zbavit se nějakého druhu výsledků, v současnosti se nám mohou míchat třeba výsledky z IT, ve kterém se řeší strojové učení (machine learning) či umělá inteligence (artificial inteligence). Hodí se tedy oprášit operátor minus "-", který vásledek vyloučí. Nejpoužívánějším operátorem jsou pak zřejmě uvozovky pro přesný dotaz. Jste zvyklí operátory používat pro usnadnění vyhledávání na Google? Pokud vy ano, ale chtěli byste s nimi seznámit studenty, tady pro ně máme text.
Vyhledávání pochopitelně nemusí probíhat jen na Google, občas to může být i na škodu (delší vyhledávání). Přes Google se nejlépe hledají textové zdroje (prohledávání indexovaných webových stránek, případně pdf). Zabrousit můžete do konkrétních databází, platforem, webů, skupin a tak dále. Důležité je naučit se položit si otázku po tom, co hledám a kde to asi můžu najít (zdá se banální, ale...).
- Inspiraci na uchopení výuky? EdSurge, Edutopia, DigCompEdu, ERIC, Google Scholar
- Otevřené vzdělávací zdroje, které zrecykluji pro svou výuku? OER commons, Big list of resources
- Vysvětlení konceptu? Anglická Wikipedia, Wikisofia, Stanford Encyklopedia of Philosophy, EduTechWiki
- Tipy z praxe? Twitter (hledání podle hashtagu #highereducation #onlineteaching atd.), skupiny na Facebooku
- Video? YouTube
- Ilustrační fotografie zdarma bez obav o práva? Unsplash
- Ilustrační fotografie, na které budu odkazovat? Instagram, Pinterest.
- Aplikace? Alternative to, Top tools for learning
- Case studies a studie? ERIC, Google Scholar
- a tak dále.
Zpracování zdrojů pro studenty: kurátorský přístup
Digitální zdroje tedy hledáme v základu dvojí - pro vás jako tvůrce výuky a pro studenty k učení. Důležitou dovedností je tzv. informační či obsahové kurátorství (information/content/digital curation).
Záleží na koncepci vaší výuky, ale ať už se rozhodnete pro blended learning, převrácenou třídu, hybridní výuku, či plně distanční online výuku zejména v asynchronní podobě, kurátorský přístup může přinést personalizované učení - studenti si mohou vybírat z různých zdrojů, které jim nabídnete a mohou je studovat svým tempem. Dále mohou být inspirování pro vlastní vyhledávání zdrojů. Samostatnost v práci se zdroji a přehled je pro budoucí učitele kruciální, pokud chceme, aby průběžně inovovali svou výuku a dokázali pracovat s aktuálními zdroji (o informační gramotnosti učitelů najdeme stovky studií). Vámi vyhledané zdroje mohou být ukázkou co nejrelevantnějších a nejaktuálnějších zdrojů.
Kurátorství mimo benefitů pro studenty znamená také jistý posun v našem myšlenkovém nastavení - znamená myslet na to, že není třeba a nelze soutěžit s celým informačním světem dostupným na internetu. Raději můžeme do tohoto světa tvořit mosty. Na tvorbu vzdělávacího obsahu nejsme sami. Máme nespočet kolegů a zdrojů, na kterých můžeme stavět a přitom si zachovat autentický přístup a autorský vklad.
Co tedy ke kurátorskému přístupu potřebujete? Můžete se řídit například kurátorským modelem seek - sense - share. To znamená schopnost vyhledávat a uchovávat relevantní informační zdroje, dávat jim nový kontext a význam, sdílet je s naším publikem, tedy se studenty.
Seek: odběr a vyhledání relevantních zdrojů
Vyhledáte relevantní zdroje nebo projdete ty, které odebíráte a ukládáte k sobě (třeba do Pocket, záložek, na Twitteru, atp.).
- Vaše zdroje: podívejte se do svých souborů a předchozích kurzů po tom, co máte již hotovo (videa, texty, prezentace) případně vytvořte nový dílčí zdroj, podívejte se do uložených zdrojů (záložky, Pocket,...)
- Otevřené vzdělávací zdroje: porozhledněte se, zda-li neexistuje otevřený vzdělávací zdroj, který můžete přetvořit
- Zdroje kolegů/s kolegy: spolupracujte s kolegy na tvorbě a využívání zdrojů, které jsou mezi předměty společné
- Zdroje z internetu: vyhledejte si balíček relevantních webových stránkek, videí, obrázků, postů na sociálních sítích, aplikací, software ...
- Z databází odborných textů: vyhledejte studie na Google Scholar, ERIC, ve Scopus,...
Odlišit můžete zdroje vysvětlující (např. odkaz na neznámý koncept vedoucí na Wikipedii, do slovníku), základní (ty jejichž čtení vyžadujete) a rozšiřující (díky těm personalizujete obsah podle zájmu a úrovně studentů). Odlišení může být otázkou typografie nabo vašeho vysvětlení. Čtení zdrojů můžete podpořit navázáním na úkol, aktivity, kvíz, reflexi.
Sense: vytvoření nového obsahu propojeného s existujícími zdroji
Na výchozí platformě pak dáte zdroje dohromady vaším vyprávěním. Jak to bude vypadat? Příkladem kurátorského kurzu je náš kurz DigCompEdu nebo také Kurzu práce s informacemi.
Kurátorství můžete zasadit do svého textu, pak využíváte hypertextové odkazy a specifické prvky daného prostředí. Podstatné je dílčí zdroje umístit smysluplně a přehledně. To znamená, že textem, na kterém odkaz stojí, vytváříte jeho kontext - a to je vaší tvůrčí pedagogickou činností, která má v době přebytku informačních zdrojů ohromnou důležitost.
Kurátorství můžete promítnout také do prezentace, online nástěnky, nástroje pro myšlenkové mapy - zde už se však zvyšuje potřeba doprovodu vaší přednáškou (živě, na videu, pomocí screencastingu).
- Výchozí platforma: interaktivní osnova, webové stránky, blog, kolaborativní nástroj typu Miro/Padlet, infografika, případně sociální síť, video (kratší), interaktivní prezentace, newsletter
Share: sdílení zdrojů se studenty
Nový zdroj sdílíte se studenty nebo s kýmkoliv na internetu. Studentům je nasdílíte e-mailem, v Teamsu, v Isu, v Moodle, na sociálních sítích...
Kurátorství a studenti
Kurátorství můžete občas otočit - kurátory obsahu mohou být studenti v úkolech. Na vás je pak zdroje protřídit a udělat z nich sbírku, kterou studentům opět nasdílíte. Díky tomu můžete úkoly zase personalizovat - studenti hledájí to, co je jim blízké, například specifické postupy v jejich budoucí výuce.
Přečtete si některé články a studie o kurátorství, pokud si chcete udělat širší obázek:
- Učitel jako online kurátor
- The Five Cs of Digital Curation: Supporting Twenty-FirstCentury Teaching and Learning
- Getting Started with Content Curation in the Classroom
- Digital Curation as a Core Competency in Current Learning and Literacy: A Higher Education Perspective
- Engaging higher education students via digital curation