Možnou prvotní bariérou pro přechod k online vzdělávání může být pocit ztráty kontroly nad procesem. Nevidíme studenty sedět v učebně, je nejisté, k čemu je máme vést, výuka se má přizpůsobit studentům, což vytváří pro pedagoga situaci, která se přesně nedá předem naplánovat. Jedno z vodítek ke znovuzískání jistoty v proměnlivém prostředí je schopnost vidět záznamy o aktivitách studentů a jejich učení v jiných "indikátorech". To znamená nikoliv ve tvářích, které se usmívají nebo mračí, nikoliv v okamžitém položení otázky, ale (také) v online aktivitách a interakci.
Komu je analytika učení určená?
- studentům,
- vyučujícím, tutorům, pomocníkům,
- garantům, vedení pracoviště, fakulty, univerzity,
- aktérům popdporujícím výuku - IT centra, knihovny, centra podpory výuky.
Plánování analytiky
- Jaká data nabízí učební prostředí, které mám k dispozici?
- Jaká data získám navrženou učební aktivitou?
- Mohu navrhnout sérii aktivit tak, aby bylo možné sledovat rozvoj a pokrok studenta? Jak mohu navrhnout úlohy tak, aby tvořily záznamy, umožňovaly srovnání, syntézu?
- Jaká data
Podle účelu
- Jak studenti studují? Data o aktivitě studentů a uživatelské zkušenosti s cílem zlepšení probíhajícího kurzu
- z prostředí
- z aktivit
- speciálních nástrojů
- Data z aktivity určená k sebereflexi studenta a pro zpětnou vazbu vyučujícího/tutora
- Data z aktivit určená ke sledování pokroku, tedy zaznamenávání, srovnávání, syntéze
- Data z různých zdrojů určená k inovaci výuky
Data pro výzkum a sdílení v odborné komunitě
Byla by škoda nezmínit, že analytika učení je velmi slibným polem a nástrojem pro výzkum na pedagogické fakultě. Pokud byste chtěli pootevřít i tato vrátka, doporučuji začít sledovat například George Siemense, který je jistě jednou z nejvýznamějších osobností této oblasti. Pěkným úvodem je jeho článek s příznačným názvem Penetrating the Fog: Analytics in Learning and Education. Zahloubat se můžete do článků v časopise Journal of Learning Analytics.