Organizační komunikace

Komunikace je nedílnou součástí výuky i profesní spolupráce. Jakkoliv si můžeme užívat krás osobních setkání a diskusí, meditovat nad Buberovým Já a Ty či jinou filozofií dialogu, komunikace prostřednictvím technologií má své neméně důležité místo. Zvládnutá organizační komunikace může pomoci k příjemnému zážitku ze studia nebo sdílení a propojování myšlenek výzkumného projektu...

Bez popisku

Sdílení organizačních informací, vzdělávacích zdrojů a informací studentům 

Kde začíná naše komunikace se studenty? Není to na prvním setkání předmětu, ale již prostřednictvím sylabu. Ten může mít různé podoby - od estetické a přehledné pozvánky k učení a seberozvoji po administrativní zápis. Může ukazovat vyučujícího nebo jej ponechat jako jméno mezi jmény. Porovnejte napříklady tento a tento sylabus. Kde se vám lépe či příjemněji rozhoduje o případném vstupu do kurzu? I v rámci našeho informačního systému můžeme udělat pár kroků vstříc studentům. Jak takový sylabus v IS vytvořit, aby byl pro studenty snadno pochopitelný, se dozvíte v návodu níže.

Dalším místem či prostředkem komunikace jsou nástroje pro organizaci výuky. To se týká všech typů výuky - klasické prezenční výuky ve třídě (kde se již málokterá objede například bez úkolů odevzdávaných online), různých podob blended learningu, hybridní výuky, online výuky. V současné době pro to nejvíce využíváme Microsoft Teams a IS, případně v kombinaci s dalšími nástroji - weby, blogy, Zoomem. Vhodné místo je potřeba například pro následující body.

Úvodní organizační informace - typicky se objevují v prezentacích z úvodní hodiny. Studenti však mohou ocenit také přehledný dokument zavěšený třeba ve skupině v Teams nebo dostupný přes odkaz v sylabu. Další možností je organizační informace rovnou zařadit do úkolů - např. závěrečná esej s termínem, hodnotící škálou atp.

Oznámení - čím blíže jsme na ka škále k plně distanční online výuce, tím více je vhodné zařadit metody online tutoringu. Mezi ty patří moderování (online) skupiny s průběžnými oznámeními, tedy například postem ve skupině v Teams (případně v diskusním fóru). Studentům je vhodné připomínat blížící se termíny, ale také je podporovat - tipem na metody pro lepší sebeřízené učení nebo aktualitu k tématu. 

Bez popisku

Zdroje - velkou úlevu můžete dopřát studentům přehlednou prací se zdroji - v souborech v Teams, v Interaktivní osnově, na webu či blogu. Z praxe se nám jeví nejtěžší přehledné, typograficky obstojné zpracování materiálů v Moodle.

Termíny a úkoly - pochopitelně můžete studenty nechat psát si do svých kalendářů termíny z vašeho výkladu, ale pokud se je naučíte rovnou zadávat do kalendářů můžete udělat službu jim i sobě. V Teams je tato možnost u zadání každého úkolu na výběr. V přehledu zadání (levé menu) pak také vidíte, které úkoly se blíží napříč vašimi předměty.

Zpětná vazba - při výběru nástrojů pro naše kurzy bychom neměli opomenout, jakým způsobem nám umožňují komunikovat zpětnou vazbu. IS umožňuje zejména jednosměrnou zpětnou vazbu v poznámkových blocích, plnění úkolů studenty a případné revize je potřeba evidovat ve vlastní tabulce. Teams umožňuje vzájemnou komunikaci se studenty, snadnou zprávu revizí a přehledy o studentech.

K metodám, které můžeme aplikovat ve zmíněných dílčích bodech se ještě podrobněji dostaneme v následujících modulech. Níže vám nabízíme několik tipů k organizaci a komunikaci v prostředí Teams.

Digitální technologie pro komunikaci s kolegy či dalšími stranami

Jednou z věcí, kterou slýcháme často je nedostatečná komunikace - na konkrétním pracovišti i mezi pracovišti napříč celou fakultou. "Nekomunikujeme a je to škoda, nevíme, co dělají ostatní a nemůžeme pak ani spolupracovat." Ale jak tedy na to? A jak tím neztratit kopec času? V prvé řadě je třeba nastavit základní mechanismy, které jsou dva až tři (opravdu základní). Za druhé je třeba rozhodnout, zda-li se budou podílet všichni individuálně nebo se na vašem pracovišti najde člověk, který bude komunikaci podporovat a obstarávat (kolega či student).

1. Skupina v Teams (či na jiné platformě)

Pro komunikaci na konkrétním pracovišti je zásadní zajistit skupinu - v Teamsu, ale klidně na Facebooku. Dejte si vědět, co je nového, nad čím přemýšlíte. Je složité jen čekat na setkání u kávovaru, i když i ten má svůj prověřený význam.

2. Novinky - aktuality a články na stránkách pracoviště

Využívejte web pracoviště ke sdílení v rámci fakulty i univerzity. Zkuste se vytvořit návyk psaní (stručných) aktualit - cokoliv je nového, článek, kniha, projekt, aktivita se studenty, nové postupy ve výuce, napište do aktualit na web. Aktualitu pak můžete sdílet na sociálních sítích, ale také může být zařazena do fakultního Newsletteru novinek například panem Šplíchalem nebo automaticky sbírána na stránky fakulty. Tvorby aktualit se nemusíte vůbec bát - dnes na webech žádné složité kódy a "ajťácké věci" nenajdete, jsou tvořené pro běžné uživatele. Níže najdete návod.

Jak vytvořit aktualitu nebo článek na webu pracoviště (v Umbraco)

Jak vytvořit aktualitu nebo článek na webu pracoviště (v Umbraco)

Masarykova Univerzita má vlastní redakční systém Umbraco, na kterém fungují všechny weby univerzity. Jako členové určitého pracoviště máte možnost web upravovat. Možná se ale necítíte na to, abyste zasahovali do webu jako celku. To co je však výsostně užitečné snad pro každého, a zároveň jednoduché, je vkládání aktualit a článků. Můžete tedy zveřejnit konferenci, vydání nové publikace, tipy pro studenty.

3. Sociální síť Yammer/Facebook/Twitter

Do třetice jspu to sociální sítě, na kterých můžete publikovat "drobky" nebo již zmíněné aktuality. Ty můžete sdílet na Microsoft Yammer (univerzitní síť), na vašem Facebooku nebo Twitteru.

Rozvoj organizační komunikační strategie

Pokud zvládneme základní nástroje a podaří se nám komunikovat do nějaké míry efektivně, otevřou se teprve možnosti pro zlepšení celé strategie pracoviště/fakulty. Jakkoliv báječná můžeme mít centra pro komunikaci, jakkoliv krásné záměry vzejdu z byť důležitých aktivit jako je HR Award, bez nás to zkrátka nepůjde. Komunikace je na každém z nás, kdo se na chodu fakulty - výuce a výzkumu - podílí.

Je tedy dobré sledovat, zda komunikační prostředky a nástroje, které využíváte, slouží dobře a jak by se daly vylepšit. Zkuste s kolegy identifikovat potřeby/problémy komunikace jako první krok k nalezení řešení - ať už to bude zrod pravidelného e-mailové newsletteru, hromadné zprávy v Microsoft Teams, využití blogových příspěvků na Wordpressu či aktualit na webu v Umbracu. Pro začátek je můžete sepsat třeba nám do zpětné vazby. 


 

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info