Jedním z prvků, pro které bychom v našich kurzech mohli či měli hledat místo, je kolaborativní učení, v našem kontextu pochopitelně s využitím digitálních nástrojů. Jaké jsou možnosti? Pokud byste měli pocit, že se "v onlinu" zúží, budete možná překvapeni. Nutno taky říci, že spolupráce není důležitá jen pro učení, ale do praxe učitelů jakbysmet... Pro zjednodušení však nyní, s omluvou, nebudeme zabíhat do detailu rozdílů mezi interakcí, kolaborací, kooperací, a necháme je na jedné hromádce.
Sociální anotování
Ani čtení textů nemusí být činností osamělých vlků. Stačí vymyslet vhodné zadání a vybrat padnoucí nástroj. Studenti pak mohou psát kritické komentáře, reagovat na sebe navzájem, položit si základy pro další úkol vyšší úrovně. Vyzkoušejte například nástroj hypothes.is, se kterým můžete společně anotovat jakokoliv stránku na internetu. Pokud chcete něčeho podobného dosáhnout nad svými texty a chcete trochu víc, než umožňují dokumenty v Google nebo Notion, zkuste interaktivní texty ve FeedbackFruits - stačí si v kanálu MS Teams přidat doplněk a vybrat Interactive document. Další kroky jsou již snadné podle návodu. Pro vizuální materiály, které by bylo vhodnější komentovat hlasem spíše než textem, je zde Voicethread. Ještě to není ono? Podívejte se na Socialbook.
Participativní tvorba obsahu blogováním a postováním
Nejen učitel se může namáhat. :) Studenti pokročilých kurzů mohou být spolutvůrci obsahu předmětu, což je typické pro konektivisticky laděnou výuku. To znamená, že spolu se studenty odkrýváme aktuální témata vyhledáváním zdrojů a informací, a jejich zpracováním. Pokud byste tedy se studenty měli například kurz Inovativní metody výuky předmětu XY, můžete studenty nechat objevovat trendy.
Studenti o nich mohou blogovat prostřednictvím svých portfolií (třeba na wordpress nebo v Notion) nebo na společném účtu blogovací platformy typu Medium (příklad časopisů studentů KISK zde a zde). Pokud by bylo třeba využít kratší formát a ušetřit čas, mohou o tom také tweetovat se společným hashtagem, který si vymyslíte společně. Vyhledáním hashtagu si pak lze prohlédnout všechny příspěvky. Chytré, že? Bohužel - nevymyslela jsem to, funguje takto mnoho kurzů.
Co je na tom ale kolaborativního? Je potřeba vymyslet aktivitu, která následuje po příspěvcích, a která zajistí, že studenti budou těžit ze svých příspěvků nazájem. V neposlední řadě je nutno podotknout význam tohoto počínání mimo bublinu třídy a školy - obohacuje totiž nepříliš rozsáhlé vody českého internetu pro kohokoliv se zájmem o dané téma.
Kolaborativní vizuální poznámky
Ani poznámky nemusí být činností osamělých vlků, mají-li potenciál přerůst v inspiraci mezi studenty a myšlenky nové. V případě přístupu podobného oddenkovému učení, lze takto generovat a mapovat nastolovaná témata. Jaké nástroje můžeme typicky využít? Jsou to kolaborativní platformy typu Miro a Klaxoon, dále pak nástroje pro myšlenkové mapy typu Coggle.
Skupinové úkoly
S podobnými nástroji se můžete vrhnout také do skupinových online úkolů. Vedle Miro a Klaxoonu můžete vyzkoušet ještě Team Based Learning od FeedbackFruits, který je pro vzdělávání vytvořen speciálně, proto má některé prvky navíc. Opět stačí tento nástroj vybrat z nabídky ve skupině MS Teams. To budou krásné kolaborativně vytvořené pracovní listy a jiné pomůcky pro děti! :)
Možná by se hodilo zmínit, že díky tvorbě v online prostoru může být usnadněno zvládnutí větší části procesu návrhu v podstatě čehokoliv - pracovního listu, vzdělávacích videí, kvízů, ale i vzdělávacích aplikací. Pokud by vás to se student lákalo tímto směrem, můžete kromě designového procesu samotného hledat také learning-by-prototyping nebo inovation pedagogy.
Diskuse
Zejména pokud míříme na dosažení afektivních cílů, může se hodit zařazení diskusí. Ty mohou pochopitelně probíhat v reálném čase online, a to s pomocí speciálního diskusního nástroje Kialo (například), ale také asynchronně. K asynchronním diskusím, kdy se například týden o něčem učeně dohadujeme a přeme, nám může posloužit opět nástroj od Feedback Fruits s názvem Discussion assignment. Tento nástroj vám umožní přehlednou analýzu zapojení studentů do diskuse.
Podpora kritického myšlení a strukturovaných debat s Kialo
Vzájemná zpětná vazba
U spolupráce nelze opomenout vzájemnou zpětnou vazbu - důležitý nástroj v online vzdělávání i v učení jako takovém. Aplikaci pro vzájemné hodnocení najdete v IS MU. Pokud toužíte po více funkcích, například jako možnost studentů reagovat na komentář spolužáka, sáhněte opět po FeedbackFruits, tentokrát Peer Review assignment.
Vzájemné (a jiné) hodnocení ve FeedbackFruits
Hybridní spolupráce
Výše uvedené příklady se týkají zejména online spolupráce - tu můžeme zařadit do blended learning či plně distanční výuky. Obzvláště zajímavá je ještě situace hybridní spolupráce, tedy taková kdy se skupiny vyskytují na různých místech a spolupráce má probíhat v jednom čase. I zde existují postupy, jak toho dosáhnout, což jsem naznačila v článku o druzích výuky. Důležitost tréninku v hybridní spolupráci mohou studenti učitelství pocítit brzy - tak jako v jiných oblastech mohou dosáhnout úspechu ve spolupráci s jinými učiteli a školami, včetně těch zahraničních, a právě schopnost hybridní spolupráci zvládnout může být jedním z klíčů k úspěchu. Výzva spočívá zejména v udržení zapojení členů - pěkně o tom píše například Miro.