Základní typy praxe a jejich specifika
A) Odborná praxe
Smyslem této praxe je poznat dění v instituci zabývající se prezentací umění, zprostředkováním nebo výtvarnou výchovou. Praxe je zaměřena na
pozorování samotného dění v instituci, způsobu organizace akcí věnovaných prezentaci umění nebo výchově a na zaznamenávání dění v instituci
prostřednictvím písemných poznámek, foto-, video- nebo audio-dokumentace. Studenti praktikující v institucích by měli pomáhat pracovníkům –
zaměstnancům instituce, kteří se stávají supervizory jejich praxe. Tito pracovníci by měli studentům poskytnout možnost vhledu do chodu
instituce a také prostor pro realizaci krátkého vstupu. Zatím nejde o výuku nebo jakékoliv samostatné vedení lekcí výtvarné výchovy nebo
výtvarných kurzů. Výstupem z praxe je zpráva o pozorování ve formě prezentace na CD nebo třístránkového eseje.
B) Praxe pedagogická souvislá
Tuto praxi vykonává student buď přímo ve škole nebo v instituci prezentující a zprostředkující umění. Praxe trvá zpravidla tři týdny a je
rozdělena na náslechové činnosti (náslechy v hodinách nebo při akcích) a na aktivní činnosti studenta (pedagogické výstupy). Kromě těchto
konkrétních činností by se měl student zúčastnit různých akcí školy a být nápomocen učiteli, který je supervizorem praxe při přípravě výuky.
Student by se měl v rámci praxe také seznámit se způsobem vedení dokumentace o žácích, třídních knih a s koncepcí výukových programů
sestavovaných v souladu s RVP (https://www.scio.cz/skoly/rvp/obsah.asp). Povinně absolvuje student 10 náslechových hodin (ucelené lekce
výtvarné výchovy) a oddučí za přítomnosti supervizora 6 hodin. Za vedení studenta na praxi náleží supervizorovi odměna, kterou mu fakulta
zašle na základě odevzdání vyplněné žádosti Dohoda o provedení práce (http://www.ped.muni.cz/warts/praxe/dopp.doc). Výstupem z pedagogické
souvislé je prezentace výsledků pozorování a vlastních pedagogických výstupů na CD (http://www.hanababyradova.wz.cz/Forma_prezentacniho_CD.html)
C) Pedagogická praxe průběžná
Tento typ praxe je realizován formou přítomnosti studenta na zvoleném pracovišti (školy, galerie a muzea a zájmová vzdělávací zařízení).
Student je zde přítomen zhruba asi čtyři hodiny týdně dle časového rozvrhu realizace výtvarných lekcí. Náplň praxe je podobná jako u praxe
souvislé. Povinně absolvuje student nejméně 10 náslechových hodin (ucelené lekce výtvarné výchovy) a oddučí za přítomnosti supervizora 6 hodin.
Za vedení studenta na praxi náleží supervizorovi odměna, kterou mu fakulta zašle na základě odevzdání vyplněné žádosti Dohoda o provedení
práce (http://www.ped.muni.cz/warts/praxe/dopp.doc). Smyslem pedagogické praxe je poznat vedení výtvarných lekcí, animací či kurzů v
kontextu delšího časového období. Delší pobyt v instituci umožňuje studentovi například pozorování kontinuity práce učitele nebo lektora
a také vlastní realizaci ucelenějšího výtvarného projektu. Student zde má například možnost setkávat se se žáky po delších časových
odstupech a to mu umožňuje souvislejší a promyšlenější práci s nimi. Výstupem z pedagogické praxe průběžné je prezentace výsledků
pozorování a vlastních pedagogických výstupů na CD (http://www.hanababyradova.wz.cz/Forma_prezentacniho_CD.html)
Zpět
|