Katedra výtvarné výchovy Pedagogické fakulty
Masarykova univerzita, Poříčí 7, Brno

STUDIUM ARTETERAPIE

Sebezkušenostní kurz založený na principech arteterapie

Tvorba jako cesta k rozvoji: Sebezkušenostní kurz pro pomáhající profese

Dvousemestrové studium CŽV na KVV PdF MU. Kurz se koná jednou za 2 roky.

Garantka studia: Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D.
Kontakt: novotna.pavla@ped.muni.cz

>>> Přihláška k dispozici od 1. 3. 2025 zde <<<

Sledujte novinky na Instagramu https://www.instagram.com/studium_arteterapie_brno/# /facebooku

Studium se zaměřuje na osobnostní, sociální a profesní rozvoj pracovníků v pomáhajících profesích prostřednictvím sebezkušenosti založené na přístupech uplatňovaných v arteterapii, artefiletice, speciální výtvarné výchově a Arts integration. Účastníci získají teoretické základy i praktické dovednosti v oblasti výtvarné tvorby, jejího vnímání a sdílení v prostředí uzavřené vzdělávací skupiny. Studium nabízí kombinaci teoretického základu s praktickými prožitkovými aktivitami, díky kterým si účastníci mohou lépe uvědomit svůj vnitřní svět, potenciál a komunikaci, a tím lépe porozumět svým klientům či žákům. Cílem je v bezpečném klimatu skupiny zažít výtvarné aktivity, které vedou k poznávání sebe sama, jsou zaměřeny na hledání a posilování zdrojů psychické odolnosti a prevenci syndromu vyhoření, rozvíjení empatie a další profesní dovednosti. Účastníci si osvojí neverbální expresivní techniky zaměřené na imaginaci, propojení těla a emocí. Studium může přispět k rozvoji sebedůvěry ve vlastní výtvarné schopnosti (self-efficacy), což umožňuje plně využívat výtvarnou tvorbu jako formu aktivní relaxace a regenerace. 
Studium je otevřeno všem zájemcům, bez nutnosti předchozích zkušeností s výtvarnou tvorbou. Je určeno pracovníkům ve vzdělávání včetně ostatních pracovníků ve vzdělávání tj. pedagogickým i nepedagogickým pracovníkům mateřských, základních a základních uměleckých škol, školních družin, školních klubů a středisek volného času včetně vedoucích pedagogických pracovníků; také rodičům dětí a žáků, veřejnosti. Zvláště vhodné je pro učitele výtvarné výchovy, pedagogy uměleckých škol, výtvarníky či umělce. Vítáni jsou také zájemci ze všech pomáhajících profesí, zvláště pak sociální pracovníci a pracovníci v sociálních službách. 
Studium je určeno těm, kteří chtějí poznat sami sebe a rozšířit si obzory v oblasti výtvarné tvorby a arteterapie. Přestože čerpá z principů expresivních terapií, jeho absolvování neopravňuje k výkonu arteterapie či jiné formy terapie.

Studium je možné financovat ze šablon OP JAK (MŠMT). 
Studium má podanou žádost o akreditaci také u MPSV.


Kurz je zaměřen na vzdělávání pedagogických i nepedagogických pracovníků škol/školských zařízení, na rozvoj strategie škol/školských zařízení a tím i na proměnu jejich celkového klimatu a způsobu práce. Jde o osobnostně sociální a profesní rozvoj pracovníků ve vzdělávání formou sebezkušenostního kurzu s teoretickým základem z oblasti speciální výtvarné výchovy, artefiletiky, výtvarné pedagogiky aj. Cílové skupiny kurzu jsou stanoveny v návaznosti na Strategii vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+ a odpovídají identifikované potřebě inovací obsahu a metod vzdělávání, zejména při připravované změně kurikula a propojování formálního a neformálního vzdělávání.
Kurz podpoří účastníky nejen v oblasti osobnostního sociálního rozvoje, ale především v hledání zdrojů vlastní psychické odolnosti, kterou nabízí výtvarná či jiná intermediální tvůrčí oblast. Jedním z hlavních témat výcviku je hledání strategií pro prevenci vyhoření formou aktivní výtvarné relaxace a regenerace. 

Lektoři: Studium bude vedeno formou tandemové výuky (lektoři ve dvojici, v různých kombinacích)
Přínosem tandemové výuky je dynamická interakce mezi dvěma lektory/vyučujícími, kteří mohou nabídnout různé perspektivy, přístupy a styly výuky s důrazem na interpersonální učení. Inspirativní je kombinace mužského a ženského principu či stylu při provázení výukových skupin, podobně jako je tomu v psychoterapeutických výcvicích, kde je běžné vedení právě s ohledem na rovnováhu mezi racionálním a intuitivním přístupem, strukturou a empatií či různými způsoby komunikace. Dvojice učitelů zároveň nabízí přirozenější zpětnou vazbu – nejen mezi sebou, ale i směrem k účastníkům, umožňuje chápat, že stejná situace může mít více rovin výkladu, což podporuje kritické myšlení a schopnost vidět věci z různých úhlů. Celkově tandemová výuka přispívá k větší dynamice, vyšší míře kreativity a otevřenější atmosféře, kde má každý prostor pro svůj osobitý způsob učení i vyjadřování.

Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D.: arteterapeutka, výtvarná a speciální pedagožka 
Vystudovala obory Psychologie – Arteterapie na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích, Výtvarná výchova a speciální pedagogika na Masarykově univerzitě v Brně. Absolvovala sebezkušenostní komunitní výcvik ve skupinové psychodynamické psychoterapii SUR a arteterapeutický výcvik Práce v hliněném poli. Pracuje jako odborná asistentka na Katedře výtvarné výchovy na PdF MU v Brně (výuka předmětů Interpretace dětského výtvarného projevu, Ateliér arteterapie, Umění a tvorba, Artefiletika v předškolním vzdělávání, Didaktika, Výtvarná hra a tvořivost a další).

PhDr. Petr Hrouzek Ph.D.: arteterapeut, výtvarný a speciální pedagog, psychoterapeut
Vystudoval obory Psychologie – Arteterapie na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích, Výtvarná výchova a speciální pedagogika na Masarykově univerzitě v Brně. Absolvoval sebezkušenostní komunitní výcvik ve skupinové psychodynamické psychoterapii SUR a další výcviky. Profesně se věnuje především prevenci a léčbě závislostí jako ředitel Centra protidrogové prevence a terapie v Plzni.

Bc. et Bc. Martina Krištofová Sobihardová: psychoterapeutka, scénografka, arteterapeutka, adiktoložka, lektorka odborných kurzů 
Vystudovala obor Scénografie (VŠMU) v Bratislavě a obor Psychologie - Arteterapie na Jihočeské univerzity. Absolvovala řadu výcviků a vzdělávacích kurzů např. výcvik Gestalt terapie (IGT Praha), výcvik motivačních rozhovorů apod. Profesně vede adiktologické ambulance v Havlíčkově Brodu. Zaměřuje se na individuální i skupinovou psychoterapii, arteterapii a motivační terapii.

Rozsah: Celkem 100 hod: 6 setkání

Termíny (předběžné):
1.     10.–11. 10. 2025 (pá–so: 20 hod) 
2.     14.–15. 11. 2025 (pá–so: 16 hod) 
3.     9.–10. 1. 2026 (pá–so: 16 hod)
4.     20.–21. 3. 2026 (pá–so: 16 hod)
5.     15.–16. 5. 2026 (pá–so: 16 hod)
6.     19.– 20. 6. 2026 (pá–so: 16 hod) 

Časový harmonogram (předběžně): 
1. setkání:
Pá: 10 hod + So: 10 hod + přestávky –> Pá: 10–20 hod; So: 9–18.30 hod (celkem 20 vyuč.hod) 

Další setkání:
Pá: 7 hod + So: 9 hod + přestávky –> Pá: 13–19:30 hod; So: 9–18:30 hod (celkem 16 vyuč. hod)

Cena: 28 000 Kč / celé studium

Hlavní vzdělávací a růstová zaměření:
1. Osobnostní rozvoj: nalézání a rozvoj vlastního potenciálu, směřování ke zralosti, úspěchu a spokojenosti v životě. Podpora zdravého sebeuvědomění, sebevyjádření, výtvarného sebevědomí a sebehodnoty, hledání vlastní jedinečnosti a identity. Porozumění vztahům a interakcí ve skupině. Zlepšení sebereflexe a porozumění sobě.
2. Nalézání vlastních zdrojů a rozvoj kreativity: posilování a hledání zdrojů psychické odolnosti. Hledání a vymezování vlastních hranic. Nalézání odvahy žít vlastní jedinečnost. Podpora osobní i profesní integrity a síly. Rozvoj kreativního myšlení a schopnosti kreativního řešení problému ve svém životě. Hledání možností (psychické) regenerace ve výtvarné tvorbě. Zlepšení porozumění mezilidským vztahům, problémům a schopnost je řešit.
3. Specifické znalosti a dovednosti z oblasti arteterapie, speciální výtvarné výchovy, artefiletiky a přístupu Arts integration. Imaginativní, projektivní a výtvarné techniky a jejich využití v praxi. Získání základní znalosti o spontánním výtvarném vývoji a možnosti jeho aplikace.

Výběr základních témat:
1.  Umění a jeho osobnostně rozvíjející možnosti, artefiletické a arteterapeutické souvislosti, techniky a prostředky.
2.  Fylogeneze a ontogeneze výtvarného projevu (různé přístupy a možnosti - praktická práce s dětskými/lidskými artefakty); Využití znalosti v profesním životě; Expresivita, spontaneita, kreativita; Výtvarné hry a experimenty (individuální a skupinové); aktivizace a výtvarná komunikace.
3.  Psychohygienické aspekty umělecké tvorby; Posilování a hledání zdrojů psychické odolnosti; Strategie aktivní relaxace, sebereflexe a regenerace, které pomáhají lépe zvládat emoční zátěž a stresové situace spojené s profesí.
4.  Možnosti (psychické) regenerace a relaxace ve výtvarné tvorbě; abreaktivní a katatymně imaginativní výtvarné techniky.
5.  Interakční skupinová práce a její reflexe: práce s osobními tématy a vztahy ve skupině s využitím výtvarných a jiných expresivních technik; Introspektivní výtvarné techniky a jejich možnosti; Rozvoj empatie prostřednictvím výtvarných aktivit
6.  Rozvoj kreativního myšlení a dovedností v oblasti výtvarné tvorby jako prostředku komunikace, motivace, aktivizace a budování důvěry s žáky/klienty.

Mapa stránekHomepage >   CŽV / Kurzy >   STUDIUM ARTETERAPIE