Jsou dějiny umění tvořeny revolučními zlomy? Nebo je jejich podstatou spíše postupný vývoj a přetrvávání základních témat a uměleckých postupů?
Rádi představujeme novou knihu Umění bez revolucí?, která zkoumá jednu z možností, jak přistupovat k dějinám moderního a současného umění. Věděli jste například, že slavný galerista Daniel-Henry Kahnweiler, který založil svou galerii v roce 1907 a prosazoval tehdy kubismus jak inovační směr, se naprosto zamítavě postavil k abstraktivismu šedesátých let? Řekl: "Prázdnota, bezcennost malování, kterému se říká abstrakce nebo tachismus, je dokázána právě tím, že je nikdo neodmítá." Slavný a uznávaný objevitel kubismu tedy v roce 1961 odmítá gestickou abstrakci jako "bezcenné malování". Co to znamená? Ztratil snad ve svých sedmasedmdesáti letech někdejší citlivost pro aktuální umění? Co by řekl na to, že v roce 2008 budou obrazy Jacksona Pollocka stejně drahé jako obrazy Pabla Picassa? Nebo tušil nějakou vývojovou souvislost, která se ještě neprojevila?
Zatímco publikace o umění obvykle chronologicky popisují vývojové etapy s důrazem na novátorské změny, Radek Horáček se snaží upozornit, že ve vývoji umění spíše převládají prvky dlouhodobé. V jednotlivých kapitolách ukazuje různé možnosti interpretace současného umění z hlediska jeho funkcí a provozu. Kniha přináší řadu jedinečných aktuálních informací a je doplněna fotodokumentací s interpretačními texty a výběrovým přehledem uměleckých směrů posledních desetiletí.
Kniha je k dostání v knihkupectvích, nebo v internetové nabídce, či zde: distribuce@barrister.cz