Mgr. et Mgr. Tereza Švandová
e‑mail: |
---|
Webináře budou zaměřeny především na práci s žáky z Ukrajiny a proběhnou ve spolupráci Katedry českého jazyka a literatury, Katedry sociální pedagogiky a Institutu výzkumu školního vzdělávání. Účastníci obdrží praktické informace k jednotlivým oblastem výuky, odkazy na dostupné materiály, tipy a metodická doporučení pro posílení kompetencí při každodenní práci s jedinci s OMJ, zejména žáky na ZŠ.
Účastnický poplatek je hrazen z projektu, který je financován z příspěvku MŠMT (Ukazatel I) poskytnutý MU z Programu na podporu strategického řízení vysokých škol (dále jen PPSŘ) pro roky 2022-2025.
8.
Komunikace s cizincem – neverbální a verbální komunikace v češtině (principy, simplifikace, doporučení)
(Mgr. et Mgr. Marek Lollok, Ph.D.)
10.
Setkání pedagogů a odborníků z praxe ke sdílení zkušeností s integrací a vzděláváním jedinců s OMJ
Cílem setkání je sdílení zkušeností s integrací a vzděláváním žáků s OMJ. Na setkání se budeme věnovat nejen diskusi o tom, jaké praktické metody a dovednosti se ve školách osvědčily, ale zaměříme se i na případné problémy, které mohly během výuky vzniknout, a navrhneme, jak by se jim dalo zamezit. V neposlední řadě bychom chtěli získat zpětnou vazbu ze školní praxe, abychom mohli v příštím školním roce poskytnout cílenou podporu učitelům v tom, co považují za důležité.
Setkání se zúčastní přednášející, kteří vystupovali v pásmu webinářů pro podporu integrace a vzdělávání jedinců s OMJ, pozváni budou rovněž další vzdělavatelé učitelů, studenti učitelství a odborníci z praxe: NPI, META, Centrum pro podporu cizinců JMK, Ukrajinská iniciativa a další.
Akce bude probíhat hybridní formou.
Přihlašovací formulář pro prezenční účast: https://forms.gle/S9CLjk3F4D7ghctz7
Pro prezenční účast je kapacita omezena na 50 míst.
Místo konání: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, Poříčí 7/9, Brno, místnost RUV.
Odkaz pro přihlášení online: https://cesnet.zoom.us/j/91362352552
Pro účast online není nutné vyplnit přihlašovací formulář.
Program:
15:15 – 15:30: Registrace
15: 30 – 15:40: Zahájení
15:40 – 16:30: Kulatý stůl s přednášejícími v rámci pásma webinářů a odborníků z praxe
16:30 – 17:25: Neformální diskuse učitelů a vzdělavatelů učitelů, sdílení zkušeností
17:25 – 17:30: Rozloučení
Setkání je realizováno ve spolupráci Katedry českého jazyka a literatury, Katedry sociální pedagogiky, Institutu výzkumu školního vzdělávání Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity a brněnské pobočky České pedagogické společnosti.
Webinář Vás seznámí s pohledem českého vzdělávacího systému na vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem a žáků-cizinců, jaké jsou možnosti podpory pro žáky i pedagogy, kde hledat tuto podporu a co se změnilo s příchodem ukrajinských uprchlíků do ČR.
Seminářem provází:
e‑mail: |
---|
Cílem workshopu je představit systém vzdělávání na Ukrajině, zdůraznit podobnosti a rozdíly mezi českým a ukrajinským vzdělávacím systémem. Klademe si otázku: Na co se připravit, když do naší třídy přijde dítě se zkušeností z ukrajinské školy? Konkrétně popíšeme: architekturu ukrajinského vzdělávacího systému, vybraná specifika ukrajinského povinného vzdělávání, legislativní úpravu Nová ukrajinská škola. Pokusíme se zodpovědět specifické dotazy z praxe.
Seminářem provází:
Seminářem provází:
e‑mail: |
---|
Seminářem provází:
e‑mail: |
---|
Seminářem provází:
e‑mail: |
---|
Seminářem provází:
Na webináři se seznámíte se základními materiály a portály, vhodnými k výuce dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem. Stranou nezůstanou ani aplikace, ať už zaměřené na vzdělávání příchozích uprchlíků z Ukrajiny či ostatních žáků-cizinců. Okrajově bude zmíněn návod na tvorbu vlastních pracovních listů, bez kterých se výuka žáků s SVP v mnoha případech neobejde.
e‑mail: |
---|
Seminářem provází:
Cílem workshopu je představit specifika kulturně citlivého přístupu ve vzdělávání. Vycházíme z premisy, že kultura, ve které člověk žije a vyvíjí se, utváří zásadní determinanty pro rozvoj jeho osobnosti. Seznámíme pedagogy a pedagožky s konkrétními tipy vhodnými pro rozvoj vzájemné interkulturní komunikace. Konkrétně popíšeme: vybrané teorie interkulturní komunikace a jejich význam pro praxi, modely interkulturní senzitivity.
Seminářem provází:
Cílem setkání je představení a procvičení základních principů zefektivňující komunikaci s nerodilými mluvčími češtiny. Předmětem zájmu je hlavně formální komunikace, formulování pokynů a instruktáž, a to jak psaná, tak mluvená. Poukážeme na typické problémy při verbální komunikaci s cizincem a navrhneme vhodnější řešení (konkrétní způsoby simplifikace češtiny pro komunikaci s nerodilým mluvčím). Přehledově představíme také potenciálně problematické aspekty neverbální komunikace s cizincem.
e‑mail: |
---|
Seminářem provází:
Na workshopu představíme konkrétní adaptační strategie příchozích do hostitelské společnosti a vysvětlíme si, jak mohou tyto strategie ovlivňovat situaci ve školním prostředí. Dále se budeme věnovat specifikům kulturních dimenzí a jejich promítnutí do výchovně vzdělávacího procesu.