Mediation and the plurilingual repertoire of learners
Název česky | Mediace a vícejazyčný repertoár žáků a studentů |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2024 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Citace | |
Popis | Mediace mezi dvěma nebo více (cizími) jazyky je proces, který se v dnešní plurilingvní a plurikulturní společnosti odehrává každý den. Rada Evropy tuto skutečnost reflektuje a prostřednictvím Dodatku k SERRJ (CoE, 2020) a podrobného rozpracování stupnic a deskriptorů pro jednotlivé mediační aktivity vysílá jasný signál, že je žádoucí, aby se zprostředkování stalo nedílnou součástí výuky cizích jazyků na všech úrovních. Mediační kompetence, jak je chápána v Dodatku SERRJ, staví na plurilingvním a plurikulturním repertoáru žáka. Jinými slovy: Interlingvální mediace nemůže být realizována bez plurilingvní i plurikulturní kompetence a naopak, tyto kompetence je možné rozvíjet prostřednictvím mediačních úkolů a aktivit. V ústní prezentaci bude podrobněji vysvětlena souvislost mezi plurilingvismem a mediací a jejich synergie. V úvodu bude nastíněno, které pedagogické a vícejazyčné didaktické koncepce se odrážejí v současném pojetí mediace (CoE, 2020). Poté bude představena role plurilingvní a plurikulturní kompetence v procesu mediace a v neposlední řadě budou na příkladových úlohách ilustrovány způsoby, jakými lze prostřednictvím mediace budovat a rozšiřovat plurilingvní a plurikulturní repertoár žáků a jak lze trénovat jejich „multilanguage (learning) awareness“ (Nied Curcio/Katelhön 2020: 149). |