Pexeso - Chemie kolem nás
Hana Cídlová,
Eva Lomovcivová
Katedra
chemie Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, Česká republika
e-mail: cidlova@centrum.cz
Milí přátelé!
Připravili jsme pro Vás zábavnou hru - pexeso. Kromě zábavy Vám přinese i poučení a snad Vás i sblíží s jedním vědním oborem – chemií. Hra se skládá z 64 obrázkových kartiček, na kterých je zobrazeno 32 situací, kdy se v běžném životě setkáváme s chemickými látkami nebo chemickými reakcemi, aniž bychom si to uvědomovali. Každý obrázek včetně stručného označení významné skupiny chemických látek nebo chemického děje je ve hře uveden dvakrát. Základním principem hry je hledání stejných dvojic. Při jejich hledání rozvíjíte svoji obrazovou paměť, umění soustředit se a hravou formou získáváte nové vědomosti. Nejprve si vytiskněte obrázky na tvrdý papír, každý dvakrát. Nůžkami pečlivě vystříhejte jednotlivé kartičky s obrázky a pozorně si přečtěte pravidla hry.
Pravidla hry
1. Počet hráčů: 2 a více.
2. Kartičky zamíchejte a rozložte lícem dolů (aby obrázky nebyly viditelné) do libovolného obrazce.
3. Dohodněte se, v jakém pořadí budete hrát.
4. Začínající hráč otočí dvě libovolné kartičky lícem nahoru tak, aby obrázky z nich jasně viděli všichni spoluhráči. Když se mu podaří najít dvojici stejných obrázků, ponechá si obě dvě kartičky a pokračuje ve hře. Když ne, obě kartičky vrátí na původní místa lícem dolů. Ve hře pak pokračuje další hráč.
5. Hra končí, když na hrací ploše nezůstane žádná kartička. Každý hráč si spočítá nalezené dvojice stejných kartiček. Za každou dvojici získává jeden bod.
6. Vítězem je ten, kdo získal nejvíc bodů.
Doplněk k pravidlu č. 6 (pro hráče starší 12 let):
Pokud při počítání dvojic kartiček hráč správně odpoví na otázku k příslušnému obrázku (viz seznam), získává za tento obrázek další bod. Celkem tedy za nalezenou dvojici kartiček může získat dva body. Pokud hráč neodpoví správně, získává pouze jeden bod za nalezení kartiček. Seznam správných odpovědí je uveden za seznamem otázek.
Přejeme Vám příjemnou zábavu!
Seznam otázek:
1)
Který prvek je v jaderných elektrárnách využíván pro
získávání jaderné energie? Ve kterém nerostu se nachází?
2)
Proč je na plechovce s barvou nebo lakem často doporučení, že
při práci máme větrat?
3)
Napište vzorec mravenčí kyseliny.
4)
Jaká chemická reakce probíhá v Daniellově článku při odběru
elektrického proudu? Jaké je elektrické napětí Daniellova článku?
5)
Víte, který český vladař nejvíce podporoval alchymisty? Které dvě
látky se snažili připravit? Byla jejich práce užitečná?
6)
Proč při práci s čisticími prostředky máme používat ochranné
rukavice?
7)
Napište chemické vzorce těchto minerálů: sůl kamenná, vápenec, křemen,
diamant.
8)
Proč je zapotřebí se
po práci s lepidlem ihned umýt?
9)
Slovo „bylinkářství“ se v našich představách často spojuje
s představou středověku a tolik pronásledovaných „čarodějnic“, nebo
s obávanou, ale respektovanou „babou kořenářkou“. Víš, která dnes všeobecně používaná léčivá
látka je ve vrbové kůře? Kterého léku je základem? Víš, ve kterých rostlinách
se vyskytují tyto drogy (léky): digitalis, kofein, morfin, atropin?
10) Který oxid je společnou
podstatnou součástí žuly, ruly a pískovce?
11) Která jedovatá látka je obsažena v muchomůrce zelené
(její latinský název je „amanita phalloides“)?
12) Na jakém principu funguje mýdlo?
13) Originál Svatováclavské koruny byl zhotoven ke korunovaci
Karla IV. roku 1347. Koruna představuje
vrcholné dílo pražských zlatníků. Vyrobena byla z ryzího zlata a osazena
drahými kameny (rubín, spinely, smaragdy, safíry) a perlami. V koruně je
osazen jeden z největších klenotnicky osazených rubínů na světě. Od roku
1436 až do roku 1619 byl český korunovační poklad uložen na Karlštejně, dnes je
v korunní komoře při kapli sv. Václava ve Svatovítské katedrále na Pražském
hradě, zamčená sedmi zámky. Vždy od jednoho zámku má jedna státnická osoba
klíč. Napiš vzorce a podle pravidel
českého chemického názvosloví pojmenuj rubín, spinel a safír. Jaký je rozdíl
mezi rubínem a safírem?
14) Které jsou hlavní keramické suroviny? Které jsou pomocné
suroviny pro výrobu keramiky?
15) Kterou látkou si Egypťanky ve Starém Egyptě barvily rty
načerveno? Která červená barviva se používají dnes?
16) Které látky obsažené v atmosféře způsobují na korozi?
17) Které základní tři typy látek jsou součástí zábavní
pyrotechniky?
18) Která látka je zdrojem energie v tzv. „umělé výživě“?
Chemickou rovnicí vyjádři děj, kterým organismus získává z této látky
energii.
19) Co je to hašené vápno? Napište rovnici vzniku hašeného
vápna. Napište rovnici popisující tuhnutí malty.
20) Jak se svým složením liší tzv. tvrdá a měkká voda?
1)
Co je chemickým
principem vaření? Na jakou nejnižší teplotu je nutno zahřát maso nebo mléko,
aby došlo k jeho tepelné úpravě? Jak tuto teplotu poznáme bez teploměru?
2)
Čím jsou nebezpečné
tyto látky: oxid siřičitý, oxidy dusíku (zejména oxid dusičitý), oxid uhelnatý,
oxid uhličitý, přízemní ozon?
3)
Která chemická látka
je základem fotografické emulze při zhotovování černobílých fotografií?
4)
Které plyny jsou
součástí svařovacího plamene?
5)
Vyjmenuj alespoň 5
syntetických polymerů.
6)
Co je to ocet? Co je
to řepný cukr? Co je to hroznový cukr? Co je to kuchyňská sůl?
7)
Napiš základní
chemickou rovnici fotosyntézy. Proč je fotosyntéza důležitá?
8)
Která chemická látka
je základní chemickou složkou těchto léčiv a k čemu se uvedené léky
používají?
Celaskon, Borová voda, Aktiferrin, Jodisol, Acylpyrin?
9)
Jak se jmenuje krevní
barvivo, na které se při dýchání v organismu váže kyslík? Na atom kterého
kovu se kyslík v tomto barvivu váže?
10) V jaké formě obsahují dusík tzv. dusíkatá hnojiva?
11) Proč bychom se měli opalovat? Proč bychom se neměli
opalovat? Jak fungují ochranné opalovací krémy? Čím jsou nebezpečné tmavé brýle
bez UV filtru?
12) Co je to hoření? Je to děj exotermní, nebo endotermní?
Seznam odpovědí:
1)
Uran. Jeho nejznámějším minerálem je smolinec (neboli uraninit) U3O8.
2)
Barevná látka bývá často rozpuštěná v nějakém organickém
rozpouštědle. Vdechování par takových rozpouštědel je zdraví škodlivé.
3)
HCOOH
4)
Zn + CuSO4 ZnSO4
+ Cu, napětí asi 1 V.
5)
Práci alchymistů velice podporoval císař Rudolf II. Alchymisté se
snažili připravit především zlato a tzv. elixír mládí. Přestože nedosáhli svého
cíle, jejich práce byla velice užitečná, protože vynalezli a zdokonalili řadu
důležitých laboratorních metod izolace chemických látek.
6)
Podstatnou součástí čisticích prostředků jsou mimo jiné i látky,
které rozpouštějí tuky. Tuky jsou však také podstatnou součástí ochranné vrstvy
na pokožce. Při jejím odstranění kůže vysychá, praská a do prasklin snadno
vnikne infekce. Proto se například miminka nemají umývat mýdlem.
7)
sůl kamenná: NaCl, vápenec: CaCO3, křemen: SiO2,
diamant: C.
8)
Jednou ze základních
složek lepidel je rozpouštědlo. Jeho vysycháním je v látce původně rozpuštěné
v tomto rozpouštědle vyvolána chemická reakce, která podstatně mění její
vlastnosti a způsobuje „lepivost“. Mnohá z používaných rozpouštědel jsou
zdraví škodlivá.
9)
Kyselina acetylsalicylová - lék Acylpyrin. Digitalis: náprstník,
kofein: kávovník, morfin: mák setý, atropin: rulík zlomocný.
10) Oxid křemičitý SiO2.
11) a-amanitin
12) Mýdla a detergenty fungují třemi způsoby: Zaprvé zvyšují
smáčivost vody snížením povrchového napětí na styku vody s čištěnou
látkou. Zadruhé umožňují, aby se molekuly mastnoty rozpouštěly ve vodě. Zatřetí
umožňují vymytí mastnoty z látky, protože udržují mastnotu
v suspenzi.
13) Rubín: Al2O3 – oxid hlinitý, spinel: Al2O3.MgO –
oxid hořečnato-hlinitý, safír: Al2O3 – oxid hlinitý. Rubín je červený, safír je modrý.
14) Hlavní keramické suroviny jsou: jíly, hlíny, kaolin.
Pomocné suroviny pro výrobu keramiky jsou: ostřiva, taviva, glazury, barvy.
15) Starý Egypt: rumělka HgS (jedovatá látka). Dnešní rtěnky:
erythrozin, amaranth (potravinářská
barviva E 127, E 123)
16) Kyslík, ozon, vodní pára, oxid siřičitý, oxid uhličitý aj.
17)
Hořlaviny (látky
schopné hořet, patří sem např. uhlovodíky, škroby, cukry), oxidovadla (oxidy a peroxidy, chromany a dichromany, dusičnany, chlorečnany a chloristany), pomocné látky (např. pojidla, látky barvící plamen nebo dým, stabilizátory,
rozpouštědla).
18) Glukosa. C6H12O6 + 6O2
® 6CO2 + 6H2O + energie
19) Hašené vápno je hydroxid vápenatý. Vzniká reakcí oxidu
vápenatého s vodou:
CaO + H2O ®
Ca(OH)2. Malta (jejíž podstatnou součástí je hašené vápno) tuhne reakcí
hašeného vápna se vzdušným oxidem uhličitým: Ca(OH)2 + CO2
® CaCO3 + H2O.
20) Měkká voda obsahuje velice málo rozpuštěných látek (např.
voda dešťová). Tvrdá voda obsahuje větší množství rozpuštěných minerálních
látek (např. minerální voda).
21) Vysokou teplotou dojde k porušení buněčných stěn a
membrán, takže se výživné látky z potravin snadněji uvolní a snadněji je
strávíme. Vysoká teplota také zahubí případně přítomné choroboplodné zárodky.
Chemické reakce, ke kterým při tepelném zpracování potravin dochází, zvyšují
stravitelnost potravin a mění (snažíme se, aby příjemně) jejich chuť.
K tomu je ovšem nutno potraviny zahřát alespoň na 60 oC. Tuto teplotu snadno poznáme podle toho, že nás předmět
začne pálit.
22) Oxid siřičitý: podporuje korozi kovů, ničí jehličnaté lesy, formou
kyselých dešťů ovlivňuje pH půdy i zdraví člověka.
oxidy dusíku, zejména oxid dusičitý:
jsou jedovaté, podílejí se na vzniku kyselých dešťů, narušují životní
prostředí.
oxid uhelnatý – je součástí
výfukových plynů spalovacích motorů a značně přispívá ke znečišťování životního
prostředí. Při vdechování se váže na krevní barvivo hemoglobin pevněji než
kyslík a zabraňuje tím přenosu kyslíku v organismu.
oxid uhličitý – je konečným
produktem spalování každé organické látky. Jeho stále stoupající obsah
v ovzduší značně přispívá ke skleníkovému efektu (zdvojnásobení jeho
koncentrace v ovzduší by zvýšilo průměrnou teplotu na Zemi o 2 – 4 oC).
přízemní ozon – usmrcuje
mikroorganismy, je to nervový jed, přispívá ke vzniku skleníkového efektu. Ve
výšce asi 25 km nad povrchem Země (stratosféra) však vytváří ochranný plášť
chránící organismy před krátkovlnným ultrafialovým zářením. Zničení
stratosférické ozonové vrstvy by mělo pro život na Zemi katastrofální následky.
23) Bromid stříbrný AgBr
24) Kyslík + vodík, nebo kyslík + acetylen.
25) Polyethylen, polypropylen, polystyren,
polytetrafluorethylen, polyvinylacetát, polyakrylonitril, polyamid 6 (silon),
polyamid 6,6 (nylon), polymethylmethakrylát (plexisklo),…
26) Ocet: vodný roztok kyseliny octové, řepný cukr: sacharosa, hroznový
cukr: glukosa, kuchyňská sůl:
NaCl
27) C6H12O6 + 6O2 ® 6CO2 + 6H2O. Je to pro život
nejvýznamnější chemická reakce, protože pouze touto cestou vznikají látky
organické z látek anorganických.
Tuto reakci se dosud nepodařilo uskutečnit uměle, v chemické
laboratoři. Je základem potravinového řetězce a zdrojem kyslíku pro živé
organismy na Zemi.
28) Celaskon: vitamín C (askorbová kyselina) – zvýšení obranyschopnosti
organismu, Boro-vá voda: kyselina
trihydrogenboritá (H3BO3) – oční kapky, Aktiferrin: železnaté soli – léčba
chudokrevnosti, Jodisol: jod –
desinfekce povrchových poranění kůže, Acylpyrin:
acetylsalicylová kyselina – snižuje bolest, snižuje horečku, působí proti
zánětům.
29) Uvedené krevní barvivo je hemoglobin. Kyslík se v něm
váže na atom železa.
30) Buď ve skupině NH4+ -např. (NH4)2SO4,
nebo NO3– - např. NaNO3 nebo Ca(NO3)2,
případně obojí – NH4NO3.
31) Působením slunečního záření na pokožku vzniká ze svého
provitamínu v našem těle vita-mín D, jehož zvýšený příjem potravou může být
nebezpečný (podezření z rakovinotvor-nosti). Přílišné slunění však škodí,
protože na naši pokožku působí také ultrafialové záře-ní, které ji poškozuje a
může způsobit vznik rakoviny, poškození očí a podobně. Ochranné opalovací krémy
ultrafialové záření částečně pohlcují a na naši pokožku ho tedy propustí jen
část. Umožní nám pobývat na slunci delší dobu, ne však neomezeně. Tmavé brýle
bez UV filtru jsou pro naše oči velmi nebezpečné. Zornice se totiž roztahují či
stahují podle množství viditelného světla, které na ně dopadá, nikoli podle
množství UV záření. Tmavé brýle bez UV filtru ze slunečního záření odstraní
značnou část světla viditelného (a způsobí tak roztažení zornic), ale ne UV
záření (do očí tedy dopadá UV záření stejně intenzívně jako bez použití brýlí).
Roztažené zornice mají větší plochu, takže na ně dopadá celkově větší množství
UV záření a oči se poškozují více než bez brýlí.
32) Hoření je prudká reakce látek (obvykle s kyslíkem, ale
také např. s chlorem, fluorem nebo parami síry), při které se uvolňuje
teplo a světlo. Je to reakce exotermní.
Tvorba hracích karet a publikování tohoto článku byly podporovány
grantem FRVŠ 736/03/G6 „Hrajeme si v chemii“.