Tato skripta jsou určena studentům učitelství chemie na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity. Obsahují návody k praktickým úlohám, které studenti provádějí v laboratorním cvičení z anorganické chemie.
Cvičení sledují tři základní cíle:
- spojení teoretických poznatků získaných v přednáškách a při samostatném studiu odborné literatury s praktickým ověřením na vybraných experimentech,
- prohlubování a integrace laboratorních dovedností a návyků, které studenti získali v předchozím semestru v rámci předmětu Laboratorní technika a procvičení základních laboratorních operací v anorganické chemii,
- příprava studentů, budoucích učitelů, na školní experimentální práci a pochopení postavení školního chemického experimentu jako jednoho z významných prostředků pro osvojení učiva a rozvíjení poznávacích schopností jejich budoucích žáků.
Laboratorní úlohy jsou rozděleny do čtyř bloků:
I. Demonstrační úlohy (práce se zdraví škodlivými látkami, explozivní reakce, apod.)
II. Vlastnosti látek
III. Příprava látek
IV. Krystalizace
Úlohy byly voleny tak, aby svým obsahovým zaměřením i časovou náročností vyhovovaly požadavkům učitelského studia a dvouhodinové týdenní časové dotaci. Předpokládá se blokové cvičení, tj. čtyřhodinová cvičení po dobu poloviny semestru.
Většina videozáznamů byla pořízena digitálním fotoaparátem. Kvalita záznamů je tím sice snížena, avšak informační hodnota zůstala zachována. Jedním ze záměrů autorky totiž bylo ukázat studentům učitelství chemie, že multimediální studijní materiály mohou (pro svoje budoucí žáky) vytvořit sami pomocí relativně snadno dostupného a relativně snadno ovladatelného vybavení a motivovat je tím k vlastní tvorbě podobných materiálů. Použití drahé kamery a složité profesionální střižny by mohlo mnohé z nich (pro nedostupnost vybavení a pro časovou náročnost práce s ním) od vlastní práce spíše odradit.
U dějů doprovázených výrazným světelným efektem vznikly na záznamech v důsledku malé přizpůsobivosti optiky fotoaparátu fialové šmouhy. Po konzultaci s odborníky bylo rozhodnuto takovéto záznamy nepřetáčet kvalitnější kamerou, protože není vyloučena možnost jejího poškození. S tvorbou kvalitnějších záznamů se však počítá dobudoucna.
Zvuk doprovázející videozáznamy je autentický (včetně zvuku zapnuté digestoře, případně dalších). Práce v zapnuté digestoři je u řady natočených experimentů nutnou podmínkou, proto bylo rozhodnuto zvuk ponechat pokud možno v originální podobě.
V některých případech bylo při natáčení použito vhodné pozadí (papír, tabule apod.) pro snadnější pozorování důležitých fází experimentu. Je zřejmé, že student při samostatné práci v laboratorním cvičení taková pozadí používat nebude; jejich použití má však opodstatnění při předvádění pokusů žákům, s čímž se studenti seznámí později (viz např. předmět Školní chemické pokusy).
Autorka