Okruhy k zápočtovému testu z chemické části předmětu Základy fyzikálního a chemického učiva

 

Znalost chemického názvosloví

na úrovni 7. třídy ZŠ. Ze značek prvků znát pouze ty, které jsou ve výčtu v IVZ I na Internetu: http://www.ped.muni.cz/wchem/studijni_materialy/hana_cidlova/ivz1-chemie.htm, typy názvů chemických látek, odhad chemického složení léků podle informace v příbalovém letáku.

Voda, ozon (dle studijních materiálů vystavených na Internetu a videa)

Odlišit výrobu a přípravu látky, výroba škrobu.

Chemicky laděné experimenty vhodné pro výuku na 1. stupni ZŠ

-         požadavky kladené na experiment (hledisko bezpečnostní, obsahové - učivo, formální – délka trvání pokusu, barevné, zvukové a jiné efekty, dostupnost chemikálií a pomůcek, volba pozadí,...).

-         důkaz uhličitanů, důkaz škrobu, důkaz redukčních vlastností vitamínu C, princip acidobazických indikátorů, směšovací objem (ethanol+voda), směšovací teplo (ethanol+voda), velká tepelná kapacita vody („nehořlavý kapesník“), chladicí směsi.

-         základní laboratorní operace: nabírání sypkých chemických látek, měření objemu kapalin, zahřívání.

Nebezpečné chemické látky v běžném životě

Nebezpečí otravy z potravin, hořlavé látky, žíraviny, průmyslové jedy, léky, alkohol, cigarety, drogy (dle studijních materiálů na Internetu).