Janáčkovy znovuobjevené fugy a jeho pobyt v Lipsku
Mgr. Petra Martincová
Počátkem roku 2008 se
podařilo identifikovat Janáčkovy fugy, které byly považovány za ztracené,
v knihovně cisterciánského kláštera v Reinu. Klášter se nachází v jihorakouském Štýrsku. Byla
nalezena tři mistrova díla, a sice klavírní fugy z období Janáčkova studia
v Lipsku. Tyto partitury byly nalezeny náhodou při regionální výstavě
hudebnin, které náleží tomuto klášteru. Pravost partitur potvrdil pan Jakob
Knaus, který je předseda Společnosti
Leoše Janáčka sídlící ve Švýcarském Bernu. Podle pana Knause se fugy
staly majetkem cisterciánského kláštera nejpravděpodobněji v roce 1891.
V této době zemřel brněnský sběratel fug kněz Josef Chmelíček, který celou
svou bohatou sbírku odkázal právě tomuto klášteru, kde velmi často pobýval.
Jeho sbírka čítala více než 1500 partitur fug. Hudební vědci, zabývající se
Janáčkovým dílem, věděli, že Janáček několik fug napsal. V dopisech své
manželce Zdeňce se zmiňuje o 14 fugách. Tři z celkového
počtu čtrnácti Janáček zahrál na veřejném koncertě 14. února 1880 a vyjádřil se
k tomu takto: „... tak je to konečně za mnou. Při prvních dvou fugách jsem byl
hodně rozčilen a musil jsem prsty nutit vůlí: ale šly přitom dobře.
Zdenčileošova fuga šla velmi dobře a také jsem se při ní tak uklidnil, že
jsem si při hře komponoval přednesová znaménka. Paul řek: „Šarmantní!”
a jeden žák, Ital, který má před fugami důkladný strach, mi při odchodu
řekl, že jsou to první fugy, jejichž melodie na něho působily příjemně. To mě
těšilo. ...” ( Lipsko, 14. 2. 1880, 8 hod. večer) [1]
Historikové také měli za to,
že rukopisy těchto fug sebekritický Janáček zničil a tudíž se žádné
z těchto fug nezachovaly. Janáček se o těchto fugách své manželce zmiňuje
v korespondenci v letech 1879 – 80. V tomto období Janáček
studijně působil právě v Lipsku. Dokonce se v dopisech zmiňuje o tom,
že tři z těchto fug musel kvůli lepší čitelnosti přepsat a s velkou
pravděpodobností se jedná právě o ona tři nalezená díla. Zachovaly se právě
proto, že byly přepsány, domnívá se pan Knaus. O všech Janáčkových fugách se
mělo za to, že je sám autor zničil. Je také pravděpodobné, že tomuto faktu
mohla velkou mírou přispět skutečnost, že Janáček odjížděl ze studijního pobytu
v Lipsku ve zlém. Janáček zde pobýval z důvodů prohloubení
kompozičního vzdělání a skladatelské rutiny.
Studia v Lipsku
Již za studií na pražské
varhanické škole byl Janáček přesvědčen, že bude nutné prohloubit si kompoziční
vzdělání v zahraničí. Jeho hlavním cílem bylo pokusit se o studium
v Petrohradě ve třídě Antona Rubinštejna. Janáček si podal žádost o
stipendijní podporu, ale vzhledem k tomu, že stále nepřicházela odpověď od
Rubinštejna, se pro odjezd do Petrohradu nerozhodl. V polovině roku 1879
se ovšem rozhodl pro studium na konzervatoři v Lipsku. Díky přímluvě
Františka Zdeňka Skuherského získal roční neplacené volno a sklonkem září 1879
opustil Brno a zamířil do Lipska. Po příjezdu do Lipska si Janáček okamžitě
pronajal byt na Plauensche Straße 1 a také klavír. Hned na druhý den úspěšně
vykonal přijímací zkoušky u Carla Reineckého a stal se tak oficiálním
posluchačem konzervatoře dne 4. 10. 1879. Skladatel od tohoto pobytu očekával
především zlepšení kompozičních technik, osvojení si nových technik a také
zlepšení klavírní hry. Janáček během svého lipského pobytu studoval u kantorů
jako Wilhelm Rust, Carl Reinecke, Salomon Jadassohn, Leo Grill nebo Oscar Paul.
Kromě výše uvedených kantorů existoval v té době v Lipsku bohatý
kulturní život. Působil zde například hudební spolek Euterpe, mužský pěvecký
sbor Arion a také Thomaskirche se svým vyhlášeným chlapeckým sborem. Operní
produkce v Lipsku tou dobou poměrně stagnovala a Janáček za svého zdejšího
pobytu nenavštívil jediné divadelní představení. Janáček studoval tyto předměty:
- Harmonie a klavír (Oskar Paul)
- Instrumentace a hudební
formy (Leo Grill)
- Klavírní hra (Ferdinand Wenzel)
- Varhany (Wilhelm Rust)
- Sólový klavír (Carl Reinecke)
- Housle a komorní hra (Karl
Franc Henry Stradieck, Carl Schröder)
Kromě výše uvedených
navštěvoval Janáček přednášky hudebních dějin a estetiky na místní univerzitě.
Ovšem hlavní náplní Janáčkova studia a stalo umění kontrapunktu a hudebních
forem. Proto také za svého pobytu zvládl napsat 14 fug. Také se velmi
intenzivně zabýval klavírní hrou. Denně se studiu teoretických disciplín nebo
hře na klavír věnoval i 12 hodin. Janáček žil v Lipsku velmi samotářským
životem a prakticky se nestýkal s ostatními studenty. Velmi intenzivně
pracoval na prohlubování svých hudebních znalostí a také se zdokonaloval ve
studiu cizích jazyků. Během svého pobytu také navštěvoval velké množství
koncertů. Z jeho zápisků v deníku
vyplývá, že mezi 4. říjnem 1879 a 17. únorem 1880 navštívil celkem 61 koncertů
se zaměřením na symfonickou, komorní, písňovou a sborovou tvorbu. Zajímal se
především o osobu skladatele Chopina a také o Rubinštejna, jehož v Lipsku na
jednom z koncertů dokonce slyšel osobně hrát. Volný čas vyplňoval psaním
dopisů. Za svého vídeňského a lipského pobytu napsal Janáček Zdeňce Schulzové na
500 dopisů s celkovým rozsahem přes 700 stran. Tato korespondence výborně
popisuje skladatelovo počínání v Lipsku, jeho komponování, řešenou
kompoziční problematiku a duševní rozpoložení.
V Lipsku v období
Janáčkova pobytu byla nejčastěji provozována hudba klasicistní a raně
romantická. Proto také na konzervatoři byla těmto dvěma historickým proudům
věnována největší pozornost. Je pro Janáčka typické, že tento konzervativní přístup u něj vyvolával
značnou míru revolty vůči tradičním kompozičním postupům typickým pro toto
období. Začal se také proto kriticky stavět k přístupu jednotlivých
kantorů. Učitele velmi kritizoval za jejich častou nedochvilnost, za malou
serióznost a příliš volný styl výuky. Jako prostředek své revolty záměrně dělal v zadaných kompozičních úkolech
chyby, aby testoval bdělost vyučujících.
Za dobu studia Leoš Janáček
samozřejmě komponoval. Většinou se jednalo o cvičné úkoly do
hodin k jednotlivým vyučujícím. Většina těchto úloh se ovšem nedochovala.
Z Janáčkových dopisů Zdeňce Schulzové je možné vypracovat v podstatě kompletní
seznam skladeb z té doby, z větší části i s datací. Janáček se zaměřoval
především na skladby pro klavír:
- klavírní sonátu Es dur
- 14 fug pro klavír
- Nokturno
- Menuet
- Smuteční pochod
Mezi jeho další počiny patří
písně určené pro výuku u Leo Grilla:
- 7 romancí pro housle a
klavír,
- sonáta pro housle a klavír
- Scherzo k plánované
symfonii.
Mezi nejznámější kompozice z
té doby patří:
- Zdenči-Leoš-Fuge,
- Zdenči-Menuett
- Tema con variationi B dur
pro klavír (známé jako Zdenčiny variace). Právě tuto skladbu Janáček označil
opusovým číslem 1.
Janáčkův živelný charakter a
velmi pravděpodobně i jeho izolace od okolního světa v něm vyvolávaly
časté výkyvy nálad a zejména pocit nespokojenosti z výukovým systémem na
lipské konzervatoři. Již u přijímacích zkoušek byl rozpoznán zkušební komisí
jeho mimořádný talent a stav výuky mu nevyhovoval. V dopise Zdeňce
Schulzové z listopadu roku 1879 se zmiňuje, že druhou polovinu studijního
roku 1879/1880 hodlá studijně strávit v Paříži jako žák Camilla
Saint-Saënse. Toto se mu ovšem nepodařilo, a tak se rozhodl 25.ledna 1880
opustit Lipsko a zamířit do Vídně, kde by studia dokončil. Janáček skutečně 25. ledna 1880 Lipsko opustil
a odcestoval do Rakouské metropole. Na
místní konzervatoři byl 1.dubna zapsán jako student 2. ročníku. Ovšem ani zde
mu studium nevyhovovalo a se školním prostředím se rozloučil začátkem června.
Poté se vrátil zpátky do vlasti. I přes
poměrně krátká studia byly jeho výsledky kantory hodnoceny velmi dobře. Později
Janáček po zkušenostech se studiem ve Vídni svou kritiku studia v Lipsku
zmírnil.
A nyní se vraťme opět do
současnonsti:
V prostorách
cisterciánského kláštera v Reinu (Štýrský Hradec) se v pondělí 28. dubna
2008 uskutečnila premiéra objevených Janáčkových fug z doby jeho lipských
studií. Nález těchto skladeb byl učiněn
již před deseti lety , při výstavě archivních hudebnin, ovšem k samotné
identifikaci došlo až nyní. Díky pianistovi Christianu Lambourovi byly skladby
autorsky potvrzeny a poprvé slavnostně v dubnu 2008 provedeny – jedná se o
fugy v tóninách A-dur, a-moll a g-moll. Premiéra se uskutečnila za
patronace velvyslance České republiky v Rakousku pana Koukala.
V České Republice byly
skladby poprvé interpretovány 23. září 2008 v Brně při příležitosti
mezinárodního hudebního festivalu Moravský podzim. Skladby zahrál na koncertě
v Besedním domě v Brně klavírista Igor Ardašev. Zájemci také mohli v dopoledních
hodinách téhož dne shlédnout vystavené
originály těchto tří fug v budově brněnského památníku slavného skladatele
ve Smetanově ulici. Kromě těchto událostí byly nakladatelstvím Editio tyto
skladby vydány a byly k dispozici již během české premiéry, nyní jsou
k dostání v Janáčkově památníku.
INFORMACE DOSTUPNÉ Z INTERNETOVÉ DATABÁZE
·
Drlíková, Eva. Objev Janáčkových fug. Opus musicum [online]. c 2008. Dostupný z
WWW: http://www.opusmusicum.cz/cz/index.php?displart=ano&rok=108&id=2
·
Do Brna se
vrátily znovunalezené klavírní fugy Leoše Janáčka. ČTK. Magazin.ceskenoviny.cz [online]. c 2008, aktualizace 23.09.2008 [cit. 20. 10.
2008]. Dostupný z WWW: http://magazin.ceskenoviny.cz/tema/index_view.php?id=334997&id_seznam=9753
·
Třešňáková, Marie. V rámci festivalu Moravský podzim zazní i
nalezené Janáčkovy fugy. [online], c 2008, akualizace 23. 9.
2008. Dostupný
z WWW: http://www.ct24.cz/kultura/29618-v-ramci-festivalu-moravsky-podzim-zazni-i-nalezene-janackovy-fugy/
·
Premiéra Janáčkových fug. www.janacek-nadace.cz [online]. c. 2008,
aktualizace 30.4.2008. Dostupný z WWW: http://www.janacek-nadace.cz/cz/aktuality-z-oblasti-janackovskeho-deni_101/Premiera-Janackovych-fug_45.htm
·
V Rakousku
objevili Janáčkovy fugy. www.modernibrno.cz
[online]. c 2008, aktualizace 1.2.2008. Dostupný z WWW: http://www.modernibrno.cz/aktualita.htm?aktualita=7954
·
Stulírová,
Markéta. V Rakousku objevili
Janáčkovy fugy. [online]. c 2008, aktualizace 2.2.2008. Dostupný z WWW: http://www.denik.cz/hudba/rakousko_janacek20080201.html
·
V Reinu
byly poprvé uvedeny ztracené Janáčkovy fugy. ČTK [online]. c 2008, aktualizace 28.4.2008. Dostupný z: http://kultura.ihned.cz/c4-10102850-24351510-J00000_d-v-reinu-byly-poprve-uvedeny-ztracene-janackovy-fugy
·
(red.) Nově objevená
díla Leoše Janáčka byla vystavena. Měsíčník VUT v Brně [online]. c 2008,
aktualizace 7.10.2008, s. 25. Dostupný z WWW: www.vutium.vutbr.cz/udalosti/u0809.pdf
·
Koptová, Markéta. Janáček a Lipsko. [online] c 2008, 6 s. Dostupný z WWW: http://konference.osu.cz/janackiana/dok/koptova_m-janacek_a_lipsko.pdf
[1]Drlíková, Eva. Objev Janáčkových fug. Opus musicum [online], c.2008 [cit. 10.11.2008].
Dostupné z: http://www.opusmusicum.cz/cz/index.php?displart=ano&rok=108&id=2