Využití
multimediálních aplikací při tvorbě a presentaci výchovných koncertů pro 3. - 9.
ročníky základních škol
Marek
Olbrzymek
Už
více než 10 let je mým potěšením spolupracovat na produkci (výrobě) a
presentaci výchovných koncertů pro děti 3. až 9. ročníků základních škol
s dirigentem Milošem Machkem. Jeho snaha o produkci výchovných koncertů
podávaných poněkud jinou a neotřelejší formou, než na jakou jsme donedávna byli
(nebo v horších případech dodnes jsme) zvyklí, postupem času a za přispění
stále markantnějšího postupu moderních multimediálních technologií do běžného života, tedy
zejména do života dětí školního věku, těmito novými technologiemi nemohla
zůstat neovlivněna, ba co víc, začala se jimi inspirovat.
Od dob
prvních pokusů popularizace koncertů, věnovaných výchově estetiky a hudebního
vnímání mládeže v podobě přímých televizních přenosů pro děti a rodiče, tak jak
je svého času s Newyorskou filharmonií presentoval slavný dirigent Leonard
Bernstein, postupem času z dob výchovných koncertů, jak jsme je mohli před
20 a více lety jako žáci či studenti ještě absolvovat my: nezáživné konferování
takovýchto koncertů moderátorem, který, oblečen do šedého obleku, usazen za
konferenčním stolkem s nezbytnou sklenicí vody a množstvím papírů,
tvořeným samotným scénářem koncertu a vlastními poznámkami je zde nahrazeno
žádoucí a interprety přímo podporovanou
interaktivní komunikací hlediště s jevištěm, reakcemi dětí na dění na
jevišti, atp.
Protože
potřeba organizovat výchovné koncerty pro žáky základních škol je stále na
vzestupu a nutnost tyto koncerty koncipovat také jako zájezdová představení,
která jsou schopna mobility, tedy kromě převozu vybavení orchestru,
orchestrálních hráčů a v neposlední řadě také technického aparátu za
publikem stále častěji vyžadována, bylo nutné všechny použité multimediální
technologie a jejich typ vybírat a používat z hlediska jejich mobility a
co nejjednodušší instalace, s co možná nejmenšími nároky na vybavení
daného prostoru, tedy prostoru, ve kterém se koncert koná.
Zvláštní
programy obsáhlejších a významnějších víkendových výchovných Koncertů pro rodiče s dětmi
v Brně, Ostravě, Zlíně a Hradci Králové, které jsou i z důvodu větší
zainteresovanosti, propagace a důležitosti ze strany vedení a dramaturgie
jednotlivých orchestrů dotovány poněkud velkoryseji, jsou také po své výpravné
a produkční stránce mnohem velkolepěji presentovány a stále oblíbenější.
Kostýmy –
opět až neadekvátně k samotné interpretaci dané árie nebo scény, jsou
záměrně podřízeny samotnému ději. Takže kupříkladu árii Vaška ze Smetanovy
Prodané nevěsty nebo v jiné verzi árii Kalafa „Nessun dorma“
z Pucciniho Turandot zpívám v kostýmu zahradníka Honzy, kterého
později král předvolá, aby zachránil princeznu ze spárů Černokněžníka, árii
Vévody Verdiho Rigoletta zase v kostýmu (teď už) mladého krále Honzíka
Prvního jako slavnostní korunovační fanfáru apod.
Jednotlivé
použité hudební ukázky se nesnaží o
jakousi dokumentační podobu hudebního díla, ale opět jsou zde použity někdy
v transkripci pro jiné, podle potřeby menší či větší nástrojové obsazení,
přeinstrumentované nebo pouze coby hudební fragmenty (někdy jen několikataktové)
jako dokreslení atmosféry nebo nálady příběhu a zcela podřízeny ději.
Praktické
užití multimediálních technologií
Partitury
a jejich úprava, spartace
Protože
je v zájmu výsledného efektu někdy používat (hudebně) formálně zkrácených
verzí skladeb (vzhledem k věku posluchačů), jindy v rámci dokreslení děje,
atmosféry či situace použít pouze některých fragmentů nebo přearanžovaných
pasáží skladeb pro jiné, posluchačsky méně náročné instrumentální obsazení
(Musorgskij – Obrázky z výstavy – Kyjevská brána), ceněným pomocníkem při
tvorbě spartací a instrumentačních úprav bývá notační software Sibelius 6 (Sibelius software), který
značně usnadňuje práci s notovým materiálem, jeho tvorbou a editací
například ve smyslu jednoduché a rychlé práce se škrty, automatické tvorby
partů jednotlivých nástrojů včetně transpozic do jejich specifických ladění a
v neposlední řadě (vzhledem k tomu, že takto úplně odpadá ruční psaní
notového záznamu) také jeho čitelnosti.
Zvukové
efekty - dokreslení atmosféry, přímé řeči – přímo
souvisejí s dějem.
Snímání
a záznam zvuku je prováděn nejjednodušším způsobem, kondenzátorovými nebo
dynamickými mikrofony, buďto do přenosného záznamového zařízení (minidisku,
DAT) nebo přes zvukovou kartu přímo na harddisk počítače. Ačkoliv jsou oba
způsoby vedeny tzv. digitální (tedy bezztrátovou) cestou záznamu, druhý způsob,
při kterém odpadá pracný převod a případná konverze záznamu do počítače, se
jeví z hlediska následné editace a úpravy nahrávky jako jednodušší a méně časově
náročný. Je také, neboť zde funguje také okamžitá vizuální zpětná vazba,
výhodnější z hlediska výběru zaznamenaného materiálu a použitelných
záběrů.
Dovolí-li
to softwarové a hardwarové vybavení, je vždy výhodnější a časové méně náročné
pořídit záznam zvuku rovnou do počítače.
Jako
nejefektivnější „pomocník“ v této fázi práce se zvukovým záznamem se postupem
času osvědčily multitrackové aplikace typu Cubase
nebo Nuendo (německá společnost Steinberg) nebo programy, určené pro
systémy Apple Macintosh, jako jsou ProTools.
Propojené se zvukovými kartami M-Audio (Fast Track Pro), které nabízejí
dostatečné množství ovládacích a hardwarových editačních prvků už na svém audio
vstupu (mono – stereo záznam, úroveň hlasitosti vstupního audio signálu,
kompresní poměr apod.)
Zmíněné
vícetrackové softwarové aplikace už dnes, v posledních verzích, nabízejí
amatérským i profesionálním uživatelům krom nepřeberného množství možností pro
záznam, následnou elementární editaci (sestřih) zvuku, jeho kompresi (práce s dynamikou
záznamu), ekvalizaci (úpravu rovnováhy zvukového spektra), nastavení dozvuku a
prostoru a multitrackové smíchání výsledného zvuku, tzv. mixdownu do konečného
mixu, také dostatek výrobci renomovaných softwarů vyvinutých a přímo
v programu již vestavěných tzv. plug-inů, tedy jakýchsi „zástrček“ softwarových
efektů a nástrojů pro finální zpracování zvuku, jaké se dnes už běžně používají
v profesionálních nahrávacích studiích. Přímo do Cubase 5 vestavěné plug-iny společnosti Steinberg, Waves, plug-inů T-Racks
(IK Multimedia), Lexicon plug-ins
(reverby a hally) se díky své uživatelské nenáročnosti a intuitivnímu ovládání
stávají nepostradatelným pomocníkem v práci se zvukem a jeho editací.
Výsledný
finální mix, pořízený smícháním jednotlivých stop do jedné, společné
stereostopy, je pak masterován pomocí programů WaveLab 6 (společnost Steinberg) nebo Sony SoundForge 9 (Sony) do výsledné podoby. Je definitivně upraven
z hlediska ekvalizace a dynamiky (nastavení hlasitosti do proporcí,
v jakých bude později používán v reálném čase a prostředí). Je-li
výjimečně opatřen také časovým kódem, svou možností synchronizace s jinými
externími zařízeními (audio nebo vizuálními) je pak později snadněji použitelný
při práci v reálném čase, pro který je (vzhledem k tomu, že slouží
především k živé presentaci) určen primárně.
Vizualizace
Předtočené
videoukázky doplňující děj příběhu či presentace obrázků a fotografií,
dokumentující faktickou stránku takovýchto produkcí (např. fotografie věhlasných
operních dómů, dekorací slavných divadelních a operních představení), zkompletované
v jednodušších či uživatelsky náročnějších komerčních aplikacích (Adobe Photoshop, Adobe Photoshop Elements, Zoner
Photo, Adobe Premiere, Windows Movie Maker apod.) jsou nepostradatelnou
součástí veřejných produkcí výchovných koncertů dirigenta Machka, neboť právě
tyto mohou udělat a také dělají z podobných akcí záležitost přístupnou
širokému spektru posluchačů, nejmenšími dětmi předškolního věku počínaje, přes
žáky prvních i druhých stupňů základních škol a konče publikem z řad jejich
rodičů.
Projektory
a zařízení potřebná pro tuto vizuální produkci (software vhodný pro přehrávání
videozáznamu nebo presentace obrázků, přenosný počítač či alespoň elementární
vybavení z kategorie světelné a audiovizuální reprodukční techniky) bývají
dnes už nedílnou součástí vybavení každé větší produkční agentury, pořádající výchovné
koncerty, a pokud nejsou (např. v případě zájezdových představení) díky
své vývojově stále pokračující miniaturizaci a mobilitě jsou snadno dostupná a
schopna transportu i běžnými dopravními prostředky.
Díky
mé dlouholeté spolupráci na tvorbě a interpretaci výchovných koncertů
s dirigentem Milošem Machkem jsem nabyl přesvědčení, že výchovné koncerty
pro děti předškolního věku a děti všech stupňů základních škol mohou být (také
díky přispění dříve zmiňovaných multimediálních aplikací) produkovány a
presentovány jinou, zábavnější a mezi jevištěm a hledištěm, tedy mezi
interpretem a posluchačem mnohem interaktivnější formou, nežli tou, na jakou
jsme byli a v leckterých případech bohužel stále ještě mnohdy jsme zvyklí.
Stávají se tak kulturní záležitostí akceptovatelnou a přístupnou širokému
spektru posluchačů z řad žáků prvních a druhých stupňů základních škol a
svou interakcí mezi účinkujícími a posluchači se snaží být pro mladé publikum
konkurenceschopnými v souboji se současnou televizní produkcí,
počítačovými aplikacemi a záležitostmi, které svou pohodlnou dostupností a
nenáročností v dnešní době často bývají nebezpečným a stále více
rozšířeným lákadlem mladých lidí a dětí školního věku zejména.
Resumé
The paper I presented at the XXV. International Musical Pedagogy Conference Musica viva in schola introduces, describes and deals with the multimedia applications usage in the creation and
presentation of educational concerts for the elementary school pupils of 3rd
up to 9th degrees. It presents all the details associated with the
educational concert production, beginning with the score and musical parts
preparation, through the light and screen engineering and artificial content of
the whole musical performance.
I also mention an elementary hardware and software
equipment used to the score and musical parts preparation (ie.Sibelius or
Finale) and useful recording software (ie.Steinberg-Cubase, Nuendo or
ProTools).