Poznámky k problému příjmu hudebního díla
Bedřich Crha
Zdeněk Marek
Mezi tvůrcem a vnímatelem jako
nositel „zprávy“ vystupuje aktuálně znějící hudební dílo. Z tohoto
hlediska tak slyšené dílo představuje pro posluchače systém znaků, při jejichž
recepci dochází u něho k „rozdvojení“. Na jedné straně vnímá přítomnost znaků
(zastupující) a na druhé straně nepřítomnost toho, co tyto znaky znamenají
(zastoupené). Základní problém recepce - kdo jsou nositelé hudebního sdělení a
co hudba posluchači sděluje, je od svých počátků spojován se dvěma
protichůdnými výklady. První z nich vychází z chápání hudby jako
systému, který je zakládán na tom, že hudba si svůj organizační princip vytváří
sama z vlastních zdrojů a podle vlastních zákonitostí (v krajních
případech jsou to zákonitosti matematiky). Druhý chápe hudbu jako systém, který
je organizován tak, aby především sloužil něčemu jako model (aby vytvářel
jakýsi ekvivalent skutečných afektů, emocí, aby vyvolával prožitky, které jsou
totožné s prožíváním reálné skutečnosti).
Jako charakteristický typ pojetí
těchto výkladů je možno uvést myšlenku H.Taina, který ve své „Filosofii umění“
při výměrech jednotlivých druhů umění píše „…
na prvním místě, jak je vám známo, hudební tón je složen z nepřetržitých
záchvěvů stejné rychlosti, a již tato stejnost působí mezi nimi jistý vztah
mathematický. Na druhém místě jsou-li dány dva tóny, druhý může být složen ze
záchvěvů dva-, tři-, čtyřikráte rychlejších než záchvěvy prvého ….vezme-li se místo
dvou tonů určitý jich počet stejně daleko od sebe vzdálených, utvoří se
stupnice, touto stupnicí jest škála, a veškeré tóny se nalézají takto svázány
mezi sebou dle svého postavení ve škále. Můžeme nyní zříditi spojení za sebou
jdoucími nebo současnými. Na prvém způsobu spojení se zakládá melodie, na
druhém harmonie. A tak jest hudba založena ve svých dvou podstatných částích,
jako stavitelství, na vztazích mathematických… Ale hudba má i druhý princip, a
tento nový živel jí dodává zvláštní působivosti a neobyčejného významu. Krom
své mathematické vlastnosti zvuk má podobu s výkřikem, a v tomto
smyslu vyjadřuje přímo, s neporovnatelnou správností, jemností a mocí
útrapu, radost, hněv, rozhořčení, veškeré rozruchy a pohnutí bytosti živoucí a
cítící, a to až do nejnepatrnějších odstínů a do nejneznámějších tajů…“.[1]
Jestliže přehlédneme vývoj řešení
tohoto problému, můžeme se přesvědčit o tom, že v tomto smyslu dominuje
vždy v každém chápání sdělnosti hudebního díla jeden nebo druhý princip.
Jedna větev představuje chápání hudby jako součást kosmologického
systému ve starém Orientě a Řecku, aritmetizování Pythagorovo a kanoniků,
středověké pojetí „musici mundany“ jako shody mezi přírodními jevy a formovými
prvky hudby prostřednictvím „harmonie sfér“. Náboženskou mystiku předmětných
vztahů v hudbě (Praetorius …..“
kdo zpívá bez znalosti zákona a míry,
uráží samého Boha, který všechno uspořádal podle čísla, váhy a míry“).[2]
Nebo renesanční chápání hudby jako kvalitativní části univerza, kdy podle
tohoto pojetí, podstata hudby záleží v souladu poměrů odlišných částí
v čase. Leibnizovo pojetí hudby jako „aritmetiky
duše“(„Musica est exercitium arithmeticae occultum nescientise numerare animi“),
Kantovo pojetí hudby jako „čisté formy
bezúčelné účelnosti“, nebo Merschmannovo pojetí hudby jako organické totality, která vychází
z dynamiky vzájemného vztahu centripetálních centrifugálních sil
(dostředivý, odstředivý). Kurthovo pojetí energetické „prasíly hudby“, Hanslickovo pojetí hudby jako „pohybu čistých forem“, Xenakisovo pojetí „stochastické hudby“, strukturalistické pojetí hudby jako „antropologické konstanty“ atd.
Druhá větev představuje spojení
hudby s étosem ve starém Řecku (podle Aristotela „v rytmech
a melodiích je velká podobnost s projevy hněvu a mírnosti, chrabrosti a
rozumovosti a všech jejich protikladů a jiných vlastností … duševně se měníme, když něco takového slyšíme…“).[3] Nebo barokní pojetí hudby jako výrazu afektu,
kdy mezi jednotlivými hudebními formami a afekty člověka je shledávána
bezprostřední shoda, od hudby se neočekává napodobování, ale přímo vyjadřování
citů. Podobně ve výrazovém principu osvícenství, kdy se začíná zkoumat
protikladnost mezi napodobováním přírody a vyjadřováním citů člověka. Dále je to
Kantovo pojetí hudby jako „jazyka
afektů“, nebo Hegelovo pojetí hudby jako prostředku vyjadřujícím
bezprostředně vnitřní citový svět člověka („už
mimo umění je tón jako citoslovce, jako výkřik bolesti, jako vzduch, smích
bezprostředním nejživějším výrazem duševních stavů a citů, ach a ó mysli …..
citoslovce jsou tak sice východiskem hudby, ale sama hudba je uměním jen jako
kadencované citoslovce, v tomto ohledu si musí svůj smyslový materiál
umělecky upravovat….. než se stane schopnou umělecky přiměřeně vyjádřit obsah
ducha, nebo romantické pojetí hudebního programu“).[4]
V jednom případě tedy hudba
vystupuje v teoretických reflexích jako znějící podoba prvotního
materiálního systému, jehož vztahy jsou založeny výhradně na substančních
vlastnostech jejich nositelů, kde vládne především logika předmětné
proporcionality částí a celku. (Znamená to, že prvky systému – tóny, mají
hodnotu samy o sobě a jejich substanční vlastnosti jsou organizačním principem
systému). Podle tohoto pojetí příjem hudebního díla záleží v pochopení
jeho infrastrukturních vazeb, které jsou vždy logicky novým pozadím každého
díla a jsou v podstatě podřízeny pouze bezčasovým relacím formálních
schémat. V druhém případě, materiální substance hudby vytváří „prefabrikáty“
afektů a emocí, hudba je zde chápána jako specifický způsob jejich
materializace, kdy smyslová hudby nevystupuje jako nositel sdělení, ale spíše
jako „nákaza“. Hudba není záležitostí pochopení, porozumění, ale působení. (Záleží
pouze na tom, aby posluchač byl přítomen „znění hudby“). Není to systém, který
něco sděluje, ale je sdělován. Přes naprosto rozdílná východiska obou pojetí je
paradoxní, že ve výsledném „míjení se“ s hudebním dílem jsou obě totožná.
Ve smyslu těchto úvah o hudbě,
které přesto že byly vykládány pod různým zorným úhlem kosmologických představ,
nebo různých názorů o hudební mimézi, z rozdílných hledisek estetiky, či
různých stanovisek teorií o praktickém provozování hudby, se přesto postupně
konstituoval základní soubor „gramatických pravidel“ hudebního jazyka. Na tomto
základě se postupně i odkrývala problematika významového „znamenání hudby“.
Ve své podstatě se v teorii o
hudebním sdělování projevují výklady, které akceptují fungování tónu jako prvku
nositele sdělení: a) tón působí především svými předmětnými
kvalitami, jako podnět sám o sobě, b)
tóny svými zvukovými kvalitami a především svými vzájemnými vztahy mezi sebou,
jsou schopny odkazovat k něčemu mimo sebe sama, jsou schopny zastoupit –
nikoliv nahradit – ve vědomí uživatele ještě něco, co s nimi bezprostředně
nesouvisí.[5]
Z toho vyplývá, že podle
jednoho principu systematičnost sdělovacích postupů se musí přidržet nabídek
vnitřní logiky na ose začátek- konec. Logika vývoje zde spočívá v tom, že
soudržnost průběhu se projevuje nejen v kontinuálním zaplnění určitého
časového úseku, ale především ve vztazích a tendencích mezi všemi probíhajícími
časovými fázemi tvaru. Zde se vytváří přítomné „nyní“ provedení i recepce, které souvisí s „byvší“ minulostí, ale i s celým směrováním budoucího vývoje.
Tento organizační princip „sémantické
solidarity tónů“, který se vytváří z vlastních zdrojů, přináší
zpravidla významy, které směřují „za“ tento princip.[6]
Podle dalšího principu,
organizace sdělovacích postupů vychází z „vnější“ logiky sledu událostí.
Organizační princip je zakládán na tom, že slouží jako „zastoupení“ svému
originálu. Ve své čisté podobě plní svou zástupnou funkci tím lépe, čím méně
prezentuje sebe, ale čím více je ve službách originálu. Hudba tento princip
reflektuje různými stupni bezprostřední miméze. V jednotlivých rovinách
jsou to zejména různá ikonická a indexová „značení“ ve spojení se slovem (toto
spojení je ve vývoji hudby velmi silné, uvědomíme-li si, že samostatná podoba instrumentální
hudby existuje necelá čtyři století, kdy v předchozím vývoji mimohudební
významy v hudbě reprezentovalo zhudebněné slovo), programové zaměření
s metaznakovými odkazy k mimohudebním skutečnostem v romantismu,
další spojování s dalšími uměleckými znaky (balet, scénická hudba) atd.
Teprve až pochopení o spojení
obou principů, které působí ve své protikladné jednotě, přineslo možnost zčásti
pochopit a objasnit smysl hudebního sdělování, kdy hranice mezi oběma principy
oba sbližuje: princip toho „jak je
řečeno“ čili jak prezentuje se dílo samo, dává identitu tomu, „co je řečeno“. Umělecké dílo je tak
tím, čím je, pouze ve vztahu k tomu, co a jak říká.
Literatura
Notes on
the Problems of the Reception of a Musical Work
The text deals with the historical reflexions of perception
theories of the musical work. It is based on the assumption that actually
sounding musical work affects as a message vehicle of sign system between the
creator and the listener and must be understood by the listener.
[1] Taine, H. Filosofie umění. Praha: 1897, str.36
[2] Podle Schäfke, R. Geschichte der Musikästhetik im Umrissen. Berlin: 1934, str.286
[3] Aristotelés. Poetika, Rétorika, Politika. Bratislava: 1980, str.211
[4] Hegel, G.W.F. Estetika II. Bratislava: 1970, str.195
[5] Tento aspekt reflektují nejen sémantické výklady hudby, ale např. i hermeneutika jako teorie „musikalische Auslegegekunst“, jejíž moderní představitel A.Schering tvrdí např., že „každé hudební dílo musí vypovídat něco o něčem, co není hudbou, co hudba jen symbolizuje“. Podobně všechny obsahové výklady hudby toto pojetí více či méně respektují.
[6] V tomto „značení“ je skutečná podoba Kurthovy mystické „energetické síly tónu“, nebo i objektivněji formulovaného „energetického náboje hudby“ B.V.Asafjeva. Tato „znamenání“ jsou pouze z části dána objektivní podstatou tónů, z větší části jsou lidskými subjekty tónům „přidělena“.