Krize tradičních hodnot umění a kultury jako
potenciální faktor ohrožení společnosti a systémového pojetí (hudebního)
vzdělávání
Jiří Kusák
Dnešní doba je charakterizována pluralitními kulturními
tendencemi[1],
které zásadním způsobem ovlivňují život jedince ve společnosti, jeho
socializaci, kterou považujeme za celoživotní proces, v jehož průběhu si
jedinec osvojuje specificky lidské formy chování a jednání, jazyk, poznatky,
hodnoty, kulturu, a začleňuje se tak do společnosti. Realizuje se hlavně sociálním
učením, sociální komunikací a interakcí. Dále z hlediska komunikačního
pluralitní kulturní tendence aktivují intersubjektivní[2]
a intrasubjektivní[3]
vztahy.
Signifikantní faktory v synchronních paradigmatech
kulturního systému představují hodnoty, které se stávají determinujícími
elementy, neboť jedinec má kompetence svět poznávat (rovina kognitivní), ale
také subjektivně hodnotit, být konfrontován se širokým spektrem pozitivních či
negativních (tradičních) hodnot a být hodnotově orientován (rovina hodnotící).
Naleznutí jakéhokoliv a obzvláště hodnotového konsensu
v moderní společnosti je velmi obtížný úkol, ba snad nemožný. Moderně
konstituovaná společnost nenese atribut homogennosti, ale je rozštěpena do tří
nestabilních elementů: systému politického, ekonomického a kulturního.[4]
„Nejsou v žádném souladu a každá má jiný rytmus změn. Podléhají odlišným
normám, které vysvětlují odlišná, nebo dokonce protikladná chování. Nesoulad
těchto tří sfér pak způsobuje různé rozpory ve společnosti.“[5]
„Jak tyto sféry ovlivňují život současného člověka? Co je pro ně symptomatické?
Jaká ohrožení, jaké změny vztahu k hodnotám představují (…)?[6]
Podstata hodnot tedy spočívá ve vztahovosti – můžeme se
setkat s různou hodnotovou orientací a hodnotovými prioritami. Každý
člověk na základě životní empirie a také prostřednictvím procesu vzdělávání
určuje sám za sebe postulát: co je/není hodnota a principielně rozlišuje
polaritu hodnot/pseudohodnot. Hudební vzdělávání z hlediska axiologického
by mělo vést žáky/studenty ke zralému rozlišování kvalitní/nekvalitní (zejména
konzumní) hudební produkce s ohledem na vztahy k umění obecně a
s ohledem na průsečíky mezi jednotlivými druhy umění. Poznání tak přináší
v jistém smyslu pocit svobody.
Jestliže abstrahujeme hudební kulturu jako partikulární
součást systémového pojetí kultury, musíme konstatovat, že současná hudební
kultura (v rovině produktivní i receptivní) je neustále atakována
globalizačními tendencemi, komerční bulvarizační medializací, čímž dochází ke
konfiguraci konzumních, komerčně orientovaných hudebních stereotypů společnosti
jako cílových produktů. Posttotalitní systémy spustily ve jménu svobody a
demokracie komerčně orientovanou kulturu, často až sentimentální, podbízivou,
ovšem bez kvalitního a kultivačního estetického potenciálu a obsahu. Často
vznikají produkty spadající do oblasti kýče a pseudohodnot.
„Výrazný posun hodnot od pólu duchovního k pólu materiálnímu,
zploštění a zpovrchnění vkusových norem, komercionalizace všech (i těch
nejintimnějších) oblastí lidského života vede k tomu, že člověk je
formován k obrazu a potřebám univerzálního trhu.“[7]
Nastíněné trendy spolu s principy hédonistické kultury způsobují negaci
tradičních kulturních hodnot, čímž dochází ke krizovému stavu a ohrožení nejen
společnosti, ale také procesu vzdělávání, neboť proces vzdělávání – jako
hodnota sama o sobě – je otevřeným systémem flexibilně reagujícím na aktuální
kulturní procesy.
Juraj Ruttkay uvádí: „Novodobé kultúrne ikony, idoly dnešnej mládežníckej
generácie, sú medialne známe hviezdy, reprezentujúce okruh nonartificiálnej
hudby, ale aj oblasť reality show, v ktorej takmer náhodne vybraní adepti
sa zo dňa na deň stanú idolmi – ikonami. Tieto ikony prezentujú a produkujú
obrovské množstvo kvalitatívne rozdielnych hudobných interpretačných artefaktov.“[8]
Z hlediska psychologického zaznamenáváme případy snahy o domnělou
identifikaci s mediálně známými idoly, jejich imitaci.
Proces vzdělávání disponuje mimo jiné významnou
kognitivní dimenzí – vede člověka k poznání, člověk dokáže klást otázky, ale
také pochybovat. Vzdělávání můžeme tedy v jistém smyslu chápat jako
záležitost jistého společenství, vzájemnosti a reciprocity. Objevuje se
triviální otázka, k čemu je potřeba (hudební) vzdělání?
Odpověď spočívá v uvědomění svého vztahu
k okolnímu světu – aby člověk žil zodpovědněji a hlediska uměleckého
vzdělávání kreativněji, aby zapojil celou svou osobnost a dostal se k těm
nejelementárnějším, primárním, autentickým zážitkům, tzn. z hlediska
axiologického oživit ten přirozený svět v člověku, ze kterého by mohl
dotyčný vlastně vycházet k sebepoznání.
Ruttkay uvádí: „Diskurzom dnešnej doby je i narušený
vzťah civilizácie a kultúry, čo sa priamo odzrkadľuje aj v hudobnej
kultúre a sprostredkujúcej disciplíne – hudobnej pedagogike. (…) So súčasnou
hudobnou kultúrou sú úzko previazané diskurzívne kompetencie človeka,
umožňujúce diskurzívnu manifestáciu hudby v ľudskom vedomí. Celkovo
hudobne dianie chápeme ako súčasť zušľachťovania a kultivácie človeka. Ide
totiž o hľadanie zmyslu hudby a posolstva hudobnej kultúry v súčasnej
době.“[9]
Negace a krize tradičních kulturních hodnot v
aktuálních trendech současné masové hudební kultury se projektují do
interakčního vztahu s procesem (hudebního) vzdělávání a v širším
smyslu nepřímo posilují (fungují jako katalyzátory) všeobecně rozšiřující se
tendence antropocentrismu, kdy je člověk kladen do centra světa, a tendence
racionalismu přeceňující rozumovou složku.
Nastává tak alarmující situace, kdy se humanitní
vzdělávání, a to především s estetickou-výchovnou dimenzí (hudební
výchova, výtvarná výchova), ve srovnání s přírodovědným a technickým
vzděláváním, dostává na periférii zájmu, humanitní vzdělávání tak oslabuje svůj
kredit, společenskou prestiž a postavení. Dochází k transferu zájmové
preference hodnot duchovních směrem k zájmové preferenci hodnot
materiálních. Z hlediska filozofického dochází k relevantnímu odklonu
od „BÝT“ k „MÍT“. V souvislosti s tímto odklonem zaznamenáváme
zvýšenou preferenci o typus přírodovědného a technického vzdělávání.
Lyotard v publikaci Postmoderní situace uvádí,
že termín techno-věda označuje síly, které působí směrem k rozšiřování
technologické oblasti na úkor lidstva a jeho hodnot. Technicko ekonomický řád
se řídí funkční racionalitou, tzn. účinností, užitečností, záslužností, produktivitou.
Imperativem je nadvláda nad stále nepřátelštějším prostředím pomocí mohutného
nárůstu efektivnosti systému. Technologie je hrou, která se nevztahuje
k pravému, správnému nebo krásnému, atd., ale k efektivnosti.[10]
V širších kontextuálních souvislostech můžeme
s jistotou anticipovat nejen možnost ohrožení systému vzdělávání, ale také
kvality lidského života, osobnostní a společenské kultivace, hodnotové
orientace a mezilidské komunikace. Zvláště v mezilidské komunikaci dětí a
mládeže pozorujeme psychopatologické jednání a extrémní projevy ve formě agrese
u stále mladších věkových kategorií, a to i v zařízeních výchovných i
školních.
Generují se pro nás zásadní otázky. „Jak můžeme jako
pedagogové reagovat na tyto sféry ohrožení? Jak realizovat hodnotovou dimenzi
ve vzdělávání podporující hledání takového smyslu života, který není
byrokracií, ani technologií ani závislostí? Jak ve společnosti, ve které mnohé
hodnoty ztrácejí svou platnost jako norma nebo se otevřeně zpochybňují, učit umění
být v rozměru lidskosti jakožto jednání s lidmi a věcmi“?[11]
O to více mají své opodstatnění aktuální trendy v
současných teoriích vzdělávání, především personalistických teoriích, které
jsou inspirovány humanistickou psychologií A. M. Maslowa a C. R. Rogerse.
Humanistická psychologie nalézá cestu k člověku (jako středobodu
pojímaného vzdělávání), hledá jeho podstatu.
Principy humanistické psychologie aplikačně využívá
humanisticko-tvořivé paradigma hudební pedagogiky. Důraz je kladen na rozvoj
osobnosti, na lidskou, humánní stránku výchovy směřující k autenticitě a
seberealizaci člověka.[12]
Učitel vede žáka k tomu, aby procházel význačnými zkušenostmi, které mu
pomohou proniknout do jeho zkušenostních
prožitků, do nitra.[13]
V humanisticko-tvořivém paradigmatu hudební
pedagogiky dochází k interferenci roviny kognitivní (reprezentované
kreativitou) a nonkognitivní (reprezentované humanistickým rozměrem).
V uvedeném hudebněpedagogickém paradigmatu je třeba akcentovat některé
z jeho nejdůležitějších nonkognitivních funkcí, a to:
1.
axiologizaci, kterou pojímáme jako záměrnou
systematickou výchovu k hodnotám umění obecně,
2.
emocionalizaci jako procesuální rozvoj citů.
Literatura:
·
Beck, U. Riziková
společnost. Praha : Slon, 2004, s.
20-21. ISBN 80-86429-32-6.
·
Bell, D. Kulturní
rozpory kapitalismu. Praha : Slon, 1999. ISBN: 80-85850-84-2.
·
BERTRAND, Y. Soudobé
teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
·
KUSÁK, J. Description of the Correlative relationship of an
Artist and a Region as an Archetypal Area of Inspiring Impulses. In: Mezinárodní webový sborník hudební výchovy,
2007/č. 2, Ostrava, 2008, s. 123-127. ISSN 1802-6540.
·
Lyotard,
J. F. Postmoderní
situace. Praha: Filosofický ústav AV ČR, 2002. ISBN 80-7007-047-1
·
MICHALOVÁ, E. Hudba v škole
: Príspevok k teórii hudobnej pedagogiky. Banská Bystrica : FHV UMB,
1997. ISBN 80-8055-114-6.
·
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál,
1995. ISBN 80-7367-416-5.
·
Ruttkay, J. Novodobé kultúrne ikony. Konflikt teórie a praxe
v súčasnej hudobnej kultúre. In Acta
humanica, 2007, č. 1, s. 190-193, ISSN 1336-5126.
·
STIBOROVÁ, Z.: Pohybová transformace hudby v tvůrčím pojetí hudebního vzdělávání.
Ostrava: PdF OU, 2006, ISBN 80-7368-151-X.
·
Tesař, S. Folklor a
hudební pedagogika – poznámky k minulosti a budoucnosti jejich vztahu. In Hudební věda a výchova 9. Olomouc : Univerzita
Palackého, 2006, s. 55-58. ISBN 80-244-0773-6.
ABSTRACT
The report
reflects the position of traditional cultural values in contemporary society.
The present music culture is permanently confronted with tendencies of
globalisation, publicity in media, consumer and commercially oriented music
stereotypes of the society and hedonistic culture, which results in a crisis
status of this culture, which is greatly supported by anthropocentric
tendencies (a man is placed in the centre of the world) and rationalism (mind
element overestimation). A substantial shift of values from the spiritual pole
to the material pole, the flattening of taste standards and making them more
superficial, commercialization of all (even most intimate) spheres of human
life results in a man being shaped to the picture and needs of the universal
market. We can observe relation between
negation of traditional cultural values and process of (musical) education.
[1] Kultura ve svém celku může
být nahlížena jako systém nebo model, který je souhrnem (strukturou)
následujících oblastí s určitými funkcemi, např.: 1) oblast intelektuální
(kterou reprezentuje vzdělanost), 2) oblast estetická (umění), 3) oblast etická
(morálka a mravnost), 4) oblast tělesná (fyzická zdatnost a kultura těla), 5)
oblast pracovní (různé schopnosti a dovednosti), 6) oblast základních
biologických potřeb (kulturní formy jejich uspokojování). (…) Kulturní
subsystém může dále vytvářet další svoje podsystémy: a) vědy, b) školství, c)
tělovýchovy a sportu, d) kultury v užším slova smyslu. A rovněž systém
kultury v užším slova smyslu může dále vytvářet podsystémy: e) umění, f)
osvěty, g) ochrany kulturních hodnot. Viz Rybář,
R.: Kulturní
procesy a modely v kultuře. In: Systémové pojetí kultury. Hradec Králové,
2007, s. 155.
[2] Z hlediska teorie komunikace se jedná o komunikační akt mezi dvěma subjekty.
[3] Z hlediska teorie komunikace se jedná o komunikační akt se sebou samým (vedoucí k sebepoznání, k
sebepochopení, sebeidentifikaci).
[4] Bell, D.: Kulturní rozpory kapitalismu. Praha: Slon, 1999.
[5] Beck, U.: Riziková společnost. Praha: Slon, 2004, s. 20-21.
[6] Tamtéž, s. 421.
[7] Tesař, S..: Folklor a hudební pedagogika – poznámky k minulosti a budoucnosti jejich vztahu. In:
Hudební věda a výchova 9. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, s. 57.
[8] Ruttkay, J.: Novodobé kultúrne ikony. Konflikt teórie a praxe v súčasnej hudobnej kultúre. In: Acta
humanica č. 1, 2007, s. 190.
[9] Ruttkay, J.: Novodobé kultúrne ikony. Konflikt teórie a praxe v súčasnej hudobnej kultúre. In: Acta humanica č. 1, 2007, s. 191.
[10] Srov. Lyotard, J.F.: Postmoderní situace. Praha: FU, 2002, s. 39. Göbelová, T.: Axiologická dimenze ve výchově a vzdělávání. Ostrava: PdF OU, 2006, s. 66.
[11] Göbelová, T.: Axiologická dimenze ve výchově a vzdělávání. Ostrava: PdF OU, 2006, s. 66.
[12] STIBOROVÁ, Z.: Pohybová
transformace hudby v tvůrčím pojetí hudebního vzdělávání. Ostrava: PdF OU, 2006, s. 20.
[13] BERTRAND, Y.: Soudobé teorie vzdělávání. Praha 1998.