Zde jsou ke stažení texty s požadavky a okruhy ke státním zkouškám.
Magisterské
státní zkoušky
Státní závěrečná
zkouška v magisterském studiu učitelství fyziky ve studijním
oboru
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní
školy se skládá z
následujících jednotlivě klasifikovaných částí obhajoba diplomové práce
(je-li fyzika
diplomovým předmětem) zkouška z fyziky
zkouška z didaktiky
fyziky Složením státní
zkoušky z předmětu fyzika a didaktika fyziky má student zakončit svoji
vysokoškolskou přípravu v jednom z předmětů svojí aprobace, prokázat
potřebný rozvoj schopností, osvojení komplexních vědomostí a základních
dovedností pro vyučování fyzice na základních školách, nižším stupni
gymnázií a učilištích. 1. Obhajoba diplomové
práce Uchazeč prezentuje
výsledky své diplomové práce před komisí, reaguje na předem známé
připomínky vedoucího a oponenta práce. V rozpravě seznámí
komisi s použitými metodami řešení a se stávajícím stavem v dané oblasti,
dále odpovídá na dotazy vznesené v průběhu obhajoby a upřesňuje postup
svého řešení. 2.
Zkouška z fyziky /písemná a ústní/. Cílem zkoušky je zjistit
stupeň: - znalostí základních
fyzikálních pojmů a představ z jednotlivých fyzikálních
oblastí - schopnosti a
dovednosti fyzikálně analyzovat konkrétní situace a realizovat jejich zjednodušení v
učivu základní i střední
školy. - schopnosti aplikace
fyzikálních poznatků v jiných vědách
a technice. 3. Zkouška z didaktiky
fyziky / písemná a ústní zkouška /. Cílem zkoušky je
ověření: - znalostí
fyzikálně-didaktických metod, forem a prostředků použitelných při výuce
fyziky, - schopnosti a
dovednosti propojovat poznatky z fyziky, didaktiky fyziky, pedagogiky a
psychologie při fyzikálním vzdělávání, - dovednosti
transformovat fyzikální poznatky do systému fyziky jako vyučovacího
předmětu na základních a středních školách. Forma
zkoušky: písemná část zkoušky
se koná první den, ústní část v dalším dni. Ústní část zkoušky z
fyziky : Student si vylosuje
otázku, vycházející ze zadaných zkušebních okruhů (viz příloha č.3) a text
úlohy. Po přiměřené přípravě odpovídá před komisí, přičemž řešení úlohy je
východiskem pro následnou diskusi. Písemná část zkoušky z
didaktiky fyziky: Student si vylosuje
téma písemné práce, vycházející z tematických okruhů (viz příloha č.1).
Jeho úkolem je vytvořit písemnou přípravu na vyučovací hodinu na základní
škole nebo na nižším stupni gymnázia. Písemná příprava má zahrnovat
expozici (zavedení, definování aj.) nejméně jedné fyzikální veličiny či
fyzikálního zákona z vylosovaného tématu. Příprava má obsahovat tyto
součásti: a.) Přibližné vymezení
předpokládaných znalostí a empirických zkušeností u žáka
. b.) Základní pojmy a veličiny,
příp. zákony, které má žák
pochopit, včetně způsobů (metodických postupů) jejich zavedení. c.) Popis, schémata a nákresy
experimentů, které budou žákům
demonstrovány (či budou žáci provádět) při objasňování
učiva. d.) Formulace a vzorové řešení
alespoň jedné fyzikální úlohy,
s vazbou k tématu přípravy. e.) Formulace alespoň pěti otázek,
jež budou položeny žákům při
procvičování učiva tématu přípravy (včetně očekávaných odpovědí). f.) Příklady aplikací poznatků
daného fyzikálního tématu ve vědě, technice a denním životě, s
využitím mezipředmětových vazeb. Na písemnou část
zkoušky jsou vymezeny 3 hodiny. Při vypracování písemné přípravy je možno
použít vlastní vysokoškolské učebnice fyziky, fyzikální tabulky,
kalkulátor, psací a rýsovací potřeby. Učebnice fyziky
základních a středních škol ani fyzikálně didaktická literatura povoleny
nejsou. Ústní část zkoušky z
didaktiky fyziky : Student si vylosuje
jednu otázku z didaktiky fyziky z tématických okruhů (viz příloha č.2) a
po přiměřené přípravě provede její rozbor. Při odpovědi metodicky
analyzuje tematický celek, z něhož vytvářel přípravu v písemné části
zkoušky. Uchazeč má prokázat:
·
vědomí integrujících
idejí fyziky a souvislosti různých fyzikálních disciplin
·
pochopení základních
pojmů a představ jednotlivých fyzikálních disciplin ·
přehled o aplikacích
fyzikálních poznatků v jiných přírodních vědách a technice
·
schopnost fyzikálně
analyzovat konkrétní situace a stanovit míru zjednodušení jejich výkladu,
přiměřenou středoškolské úrovni ·
znalost
kulturně-historických aspektů fyziky ·
pedagogickou
vyspělost, projevující se dobře organizovaným srozumitelným kultivovaným
výkladem Srovnávací literatura Nuffield Advanced
Science Physics , Longman 1985 A. B. Arons, Teaching
Introductory Physics, John Wiley & Sons, Inc., NY
1997 Základoškolské a
středoškolské učebnice fyziky Přílohy :
Příloha č.1 Zkušební
okruhy pro státní zkoušku z didaktiky fyziky (písemná část)
Příloha č.2 Zkušební
okruhy pro státní zkoušku z didaktiky fyziky (ústní
část) Příloha č.3 Zkušební
okruhy pro státní zkoušku z fyziky Příloha č.4
Konkretizace požadavků jednotlivých tématických celků
Příloha č.1
Zkušební okruhy pro
státní zkoušku z didaktiky fyziky (písemná
část) 1.
Kinematika. 2. Dynamika. 3. Energie a
práce. 4. Mechanika tuhých
těles. 5. Mechanika kapalin a
plynů. 6. Statická silová
pole. 7. Struktura a vlastnosti
látek. 8. Elektrický proud v
látkách. 9. Magnetické
pole. 10.
Optika. Příloha č.2 Zkušební okruhy pro státní zkoušku
z didaktiky fyziky (ústní
část) 1. Metody a formy výuky
fyziky. 2. Úlohy ve výuce
fyziky. 3. Pokus ve výuce
fyziky. 4. Vytváření fyzikálních
pojmů. 5. Fyzikální veličiny ve výuce
fyziky. 6. Fyzikální zákony ve výuce
fyziky. 7. Prostředky názorného vyučování
ve fyzice. 8. Motivace a vytváření zájmu ve
výuce fyziky. 9. Diagnostika a hodnocení ve výuce
fyziky. 10. Koordinace učiva
fyziky a jiných předmětů (M,Ch,Bi,Tech.v.,aj.) Příloha č.3 Zkušební okruhy pro státní
zkoušku z fyziky : ¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦ 1. Popis stavu
fyzikální soustavy Popis makroskopický, mikroskopický,
klasický, kvantový. Aplikace. 2. Popis časového
vývoje stavu fyzikální soustavy Pohybové rovnice v klasické
mechanice, elektrodynamice, v relat. dynamice. Popis časového vývoje soustavy v
kvantové mechanice. 3. Popis fyzikálního
systému v různých vztažných soustavách, Galileova a Lorentzova
transformace. Invariance fyzikálních zákonů. 4. Fyzikální pole a
jejich popis Pojem fyz.pole, druhy fyzikálních
polí, charakteristiky pole, konkrétní příklady. Maxwellovy
rovnice. 5. Energie - fyzikální
pojem, význam Podmínky zachování mechanické
energie,druhy energie,jejich konverze 6. Fyzikální
veličiny,jednotky a konstanty Fyzikální pozorování kvalitativní a
kvantitativní, intenzivní a extenzivní fyzikální veličiny, výběr
fyzikálních jednotek, mezinárodní soustava jednotek, základní
konstanty. 7. Zákony
zachování Interpretace základních zákonů
zachování ve fyzice, podmínky pro jejich platnost,
příklady. 8. Periodické děje -
fyzikální popis Příklady, aplikace, podmínky pro
aproximaci volnými kmity. Harmonický
oscilátor. 9. Vlnové
jevy. Popis a základní charakteristiky,
vlnová rovnice, Huyghensův princip. Vlny stojaté a postupné, příčné a
podélné. Disperze vln. Zvuk, světlo, záření. 10. Dualismus vlna -
částice a jeho fyzikální interpretace De Broglieho hypotéza, fyzikální
význam čtverce modulu, experimentální ověření Davisson-Germerova pokusu,
Comptonův jev 11. Měření fyzikálních
veličin. Správnost a přesnost měření,
zpracování naměřených hodnot, interpretace výsledků měření. Problematika
měření v mikrosvětě. 12. Materiálové
charakteristiky látek a jejich mikroskopická interpretace. Meziatomové síly,
poruchy krystalové mříže, měrné teplo pevných látek
apod. 13. Termodynamický a
statistický popis fyzikální soustavy. Parametry termodynamického systému,
stav termodynamické rovnováhy, statistická
interpretace termodynamických parametrů,
zavedení pojmů mikrostav a makrostav, základní statistická rozdělení a
jejich aplikace. 14. Základy
fenomenologické termodynamiky. Termodynamické věty, směr reálných
procesů, podmínky rovnováhy
systémů. 15. Struktura atomů,
molekul, látek, kosmických těles a soustav, interakce,
vazby. 16. Základní hvězdné
charakteristiky,. Praktická astronomie. Příloha 4 Konkretizace požadavků z
jednotlivých tématických celků Mechanika - Základní postuláty
nerelativistické mechaniky (4) - Pohybové rovnice
nevázané soustavy částic, tuhého tělesa a mechanického
kontinua.(5) - Pohyb v inerciálních
a neinerciálních soustavách souřadnic.(5) - Impulsové věty a
zákony zachování hybnosti, momentu hybnosti, mechanické energie a
hmotnosti.(5) - Kmity a vlny (5).
Jednoduché mechanické a elektrické oscilátory netlumené a tlumené, pohybová
rovnice(5), vlnová funkce (5). - Nucené kmity,
rezonance (4) . - Superpozice dvou
kmitů(5), spřažené kmity(4), základní kmity a normální
souřadnice(4). - Vznik vlnění(5),
pohybová rovnice(5), vlnová funkce(5), volné příčné a podélné kmity různých
médií ( struna, tyč, plynový
sloupec) (5). - Akustické vlnění(3),
charakteristiky tónu(3), slyšení (3). Elektřina, magnetismus,
elektronika - Intenzita el.
pole(5), potenciál el. pole(5), kapacita vodiče a kapacita soustavy vodičů
(5). - Ohmův zákon(5),
I.Kirchoffův zákon(5), II.Kirchoffův zákon(5), vedení v elektrolytech a
plynech(4), pohyb elektricky nabitých částic v el. poli
(5). - Magnetické pole
proudu (5), Biot-Savartův zákon (5), elektrické měřící přístroje s otočnou cívkou
v magnetickém poli (3), látky paramagnetické, diamagnetické
a ferromagnetické,
elektromagnety (4). - Střídavé proudy (5),
R,L a C v obvodu střídavého proudu (5). Rezonanční obvody (5). Vznik kmitů
v obvodu RLC (5).
Transformátor, autotransformátor (5). Měření R, L a C , metody přímé , můstková metoda (3).
Třífázové proudy, vlastnosti
a využití (4). - Polovodičová dioda
(4), vedení proudu diodou (4), typy diod a jejich vlastnosti(3).
Usměrňovače střídavého proudu(3) .
Bipolární tranzistor (4), tranzistorový jev(4), základní vlastnosti tranzistoru (3).
Tranzistor řízený elektrickým
polem, vlastnosti (4). Základní zapojení tranzistoru jako zesilovače, porovnání vlastností
(3). Zpětná vazba v
zesilovačích (2). Oscilátory (2). - Operační zesilovač
(3), základní zapojení (3), vlastnosti a užití (3). Základní logické
funkce a jejich realizace
elektronickými prvky (2). Modulace a demodulace (3). Principy rozhlasového přijímače (3). Přenos
obrazového signálu (3).
Principy televize (3). Optika Základní představy o
světle a základní pojmy z optiky. - Sprektrum
elektromagnetických vln (2), intenzita světla (4), polarizace světla (3), podstata
světla (4), měření rychlosti
světla (3). - Základní zákony a
principy geometrické optiky a zobrazování (4). - Vlnová optika (3) ,
koherence (2), interference (4), realizace koherentních vln (3),lasery (2) .
Aplikace interference (3). - Ohyb světla (3),
princip Huyghensův-Fresnelův (3).
Fraunhoferovy ohybové jevy (3), Ohyb na mřížce (3), charakteristiky spektrálních
přístrojů (3). - Holografie (2),
fotometrie a fotometrické veličiny (3). Vzájemné působení
světla a hmotného prostředí. - Fresnelovy vzorce
pro případ izotropního neabsorbujícího prostředí (3), Brewsterův úhel
(4), mezní úhel (5) - Základní pojmy
optiky krystalů (2). Optický dvojlom (3), polarizace lomem a jeho využití
(3). Atomová
fyzika - Zákony záření
černého tělesa (vlny - částice)(3). - Stavba atomu a
zákonitosti v atomových spektrech (4). Rentgenové emisní a absorpční
spektrum (3).Vznik rtg. záření (2). - Magnetické
vlastnosti atomů (3). - Molekulová spektra
(2). - Základní experimenty
atomové fyziky.(Compton, Rutherford,
Rydberg, Zeeman, Stern-Gerlach, Frank-Hertzův exp., Einstein - De Haas, Davisson - Germer
atp.).(2) - Přirozená
radioaktivita (3), druhy rtg zář. a posun. pravidla (3). - Stavba atomového
jádra a základní jaderné reakce (4). Využití jaderných reakcí (3).
Štěpení a fúze (3). - Elementární částice,
popis, druhy (2), typy interakcí (3). Základy teoretické
mechaniky - Pohybové rovnice
vázané soustavy částic (Lagrangeovy rovnice prvního a druhého druhu,
Hamiltonovy kanonické rovnice ) (3).
Zákony zachování pro vázanou soustavu (3). - Vývoj základních
fyzikálních koncepcí od Newtona k Einsteinovi (3). Problém volby vztažného
systému (3), princip relativity
v newton. a relativist. fyzice (4). - Newtonova mechanika
jako teorie interakce částic (3), Newtonův zákon gravitační interakce
(4). - Galileiho a
Lorentzova transformace (3). Relativita současnosti (2),
kontrakce délek (4), dilatace času
(4), paradox hodin (3), vlastní čas (3). - Energie a impulz v
klasické mechanice a ve speciální teorii relativity (4). Zákon ekvivalence
hmoty a energie (4). - Skalární a vektorové
pole (gradient, divergence, rotace, potenciál, tok) (4), Gaussova věta
(4), Stokesova věta (4), aplikace (3). Kvantová
fyzika - Experimentální
předpoklady kvantové mechaniky (3), klíčové experimenty (3). Základní principy
kvantové mechaniky (3),
jejich fyzikální interpretace a nejdůležitější důsledky
(3). - Pojem stavu v
klasické a kvantové mechanice (3), pohybové rovnice a jejich význam ve
fyzikální teorii (2). - Fyzikální veličiny v
kvantové mechanice (3), jejich měření (3), relace neurčitosti
(3). - Dualismus
vlna-částice a jeho fyzikální interpretace (2), de Broglieova vlna (4), vlnové klubko
(2). - Klasicky
nevysvětlitelné makroskopické jevy (2), makroskopické projevy kvantových vlastností
mikroobjektů (2). Nejdůležitější
fyzikální a technické aplikace kvantové mechaniky
(2). - Harmonický oscilátor
(4), klasický a kvantový popis (4),
nejdůležitější aplikace (3). - Atom vodíku
(4). - Základní představy
kvantověmechanického popisu vícečásticových systémů (2). - Spin (2), spinové
efekty (2). - Základní představy
teorie chemické vazby (2). Termodynamika a statistická
fyzika - Metody studia
makroskopických těles (4), termodynamický a statistický přístup (4),
vymezení kompetence, vzájemný vztah,
charakteristika (3), základní představy (4). - Základní představy
termodynamiky, jejich makroskopická
a mikroskopická interpretace (4). - Entropie a její
fyzikální význam (4). - Teplota a její
fyzikální význam (5), měření (5), teplotní stupnice
(5). - Fyzikální a
technické aplikace termodynamiky (3). - Možnosti
mikroskopického popisu makroskopických těles (3), funkce statistického
rozdělení (3), časové a statistické středování (2), souvislost s
termodynamickým (2). Klasická
a kvantová rozdělení (3), fyzikální význam (2), meze použitelnosti (2), aplikace
(3). - Ideální plyn -
klasický (4). Ekvipartiční teorém (4). Fyzika pevných látek a
polovodičů - Kmity krystalové
mříže (2), normální souřadnice (2), harmonická aproximace (2), fonony
(2). - Klasická a kvantová
teorie tepelné kapacity pevných látek (3).Tepelná roztažnost pevných látek
(4). - Klasická a kvantová
teorie volných elektronů a její aplikace (2). - Základní představy
kvantové teorie pevných látek a její
aplikace (3). - Elektrická vodivost
pevných látek (3), vodiče (4), nevodiče (4), polovodiče (4), přechody a
jejich vlastnosti (3). - Krystalografické
soustavy a Bravaisovy mřížky (3). Určení směrů a rovin v kubických a
hexagonálních mřížkách (3). - Meziatomové síly v
pevných látkách (3). Síly přitažlivé a síly odpudivé (3). - Bodové a čarové
poruchy v pevných látkách a jejich pohyb (2). Rovnovážná hustota bodových poruch (4).
Základní charakteristiky dislokací, pohyb dislokací
(3). - Mechanické
vlastnosti pevných látek (2), deformace pružná a plastická (2). Metody
praktického ovlivňování vlastností
pevných látek (3). - Magnetické
vlastnosti pevných látek (2), diamagnetika (2), paramagnetika (2), ferromagnetika
(2). - Polovodiče vlastní
(2), pásová teorie polovodičů (2).
Polovodiče příměsové (2), P-N přechod (2), základní polovodičové prvky
(2). - Přehled metod studia
pevných látek. RTG strukturní analýza Elektronová mikroskopie (2). Neutronová
difrakce. Mössbauerův jev (2). Astrofyzika - Metody určování
vzdáleností ve vesmíru (3) . - Základní hvězdné
charakteristiky a metody jejich určování. Hvězdné magnitudy, Pogsonova
rovnice, poloměr, hmotnost. III. Keplerův zákon v přesném tvaru.
(4) - Povrchové teploty
hvězd (efektivní, barevná, excitační, ionizační), Boltzman a Sahova
rovnice, spektrální
klasifikace hvězd. Zářivý výkon.(3) - Stavová a vývojová
interpretace H-R diagramu.(3) - Závěrečná stadia
vývoje hvězd, bílí trpaslíci, neutronové hvězdy, černé díry.
(3) - Stavební struktura
Galaxie. Hvězdné populace, jejich znaky.(2) - Praktická
astronomie, dalekohledy, běžná souhvězdí.(3) Legenda Indexy za jednotlivými tematickými
celky značí standartizované úrovně, ve kterých budou vědomosti, dovednosti
a návyky po studentech požadovány. Tyto úrovně jsou vytvořeny na
základě Bloomovy taxonomie poznávací oblasti. (
Blooms' Taxonomy of Cognitive Domain): (1) - Znalost -
pojmů a způsobů práce s pojmy. (2) -
Porozumění - interpretace pojmů, jejich
transfer. (3) - Aplikace
- užití vědomostí při řešení problémů, zvládnutí odpovídajících
dovedností. (4) - Analýza -
objektů a jevů, vztahů a strukturních zákonitostí (5) - Syntéza -
odvození abstraktních vztahů, tvorba struktur
pojmů. (6) - Hodnocení
- tvorba hypotéz a jejich ověřování, provedení
důkazů. |
© 2003 fyz01@ped.muni.cz Aktualizace: Leden 28, 2003.