Název úkolu:
Environmentální aspekty výchovy ke zdraví
Výzkumný cíl: Definování základních
problémů a tématických okruhů ekologické/environmentální výchovy
v kontextu výchovy ke zdraví s akcentem na proměnu kurikula
pregraduální přípravy učitelů 1. st. ZŠ. Podat teoretický a
empirický materiál jako příspěvek k reformě pregraduálního i
postgraduálního učitelského vzdělávání. Vycházíme z názoru, že
kvalita životního prostředí představuje významný aspekt zdraví a je
jeho základní determinantou a regulačním mechanismem. Zdraví je
indikátorem udržitelného rozvoje i jedním z jeho předpokladů.
Využíváme ekologicko sociální modelu zdraví, který sleduje
podmíněnost zdraví přírodním a sociálním prostředím.
Očekávané výsledky: Vymezit
strukturu environmentální kompetence učitele v návaznosti na další
oblasti a podoblasti podpory zdraví na 1. st. ZŠ. Provést deskripci
obrazu myšlení o environmentálních tématech u učitelů a studentů
učitelství: zkoumání diskurzu v „aréně“ environmentální
problematiky, tzn. způsobu komunikace v otázkách životního prostředí
(jak studenti uvažují o tématech životního prostředí; co
je nejvíc zajímá; jakým pojmovým aparátem disponují a jak jsou
schopni jej aplikovat při úvahách o environmentálních tématech.
teoreticky objasnit relaci konceptu podpory zdraví a
udržitelného rozvoje a kvality života ve vztahu k empirické části;
zpracovat „ozdravný program“ s vyústěním do aktivní péče o vlastní
zdraví, spolupodílet se na realizaci výchovy ke zdraví ve
vysokoškolské přípravě učitelů, která umožní reflektovat všechny
dimenze zdraví.
|
|
|
Poskytovatel: Ministerstvo
školství, mládeže a tělovýchovy
Příjemce: Masarykova
univerzita, Žerotínovo náměstí 9, 601 77 Brno
Hlavní řešitel: Doc. PhDr.
Evžen Řehulka, CSc.
Identifikační kód záměru:
MSM0021622421
Trvání: 2005-2010