Cyklus přednášek: Problematika výuky matematiky na základních školách

Katedra matematiky PdF MU v Brně a brněnská pobočka JČMF si Vás dovolují pozvat na sérii přednášek pro budoucí i současné učitele a další zájemce o problematiku výuky matematiky na základních školách.

7. 2. 2025

Program na jarní semestr 2025

  • 26. února 2025 / Mgr. Kateřina Kessnerová (ZŠ a MŠ Doubravník)

    Jak se šije geometrie

    Jak zatraktivnit dětem výuku geometrie a ukázat jim, že geometrii můžeme objevovat všude kolem nás, dokonce i v lidových tradicích?

    Odpověď na tuto otázku jsem pojala jako výzvu při tvorbě své diplomové práce. V ní se zaměřila na využití znalostí žáků 1. stupně ZŠ z oblasti geometrie v rovině pro vytvoření lidového oděvu. Propojila tak učivo matematiky s učivem pracovních činností, výtvarné výchovy a prvky regionální lidové kultury. Žáci aplikovali znalosti o základních geometrických útvarech, prakticky prováděli přenášení úseček, využívali souměrnosti, prokázali prostorovou orientaci při vytvoření matrice k natištění ozdobného vzoru na látku a při samotném sestavování oděvu. Výsledkem práce žáků bylo zhotovení lidových oděvů, v nichž se žáci prezentovali rodičům i veřejnosti při školním představení lidové pohádky.

    V průběhu semináře vás přednášející seznámí s přípravou a průběhem takto koncipované projektové tematické výuky. Součástí bude i výstavka prací žáků.

  • 5. března 2025 / Mgr. Josef Rebenda, Ph.D. (FEKT VUT v Brně)

    Podpora výuky matematiky a síla zpětné vazby

    Podpora výuky matematiky (překlad z anglického Mathematics Learning Support, MLS) je volitelný program nebo služba nad rámec povinné výuky, která pomáhá studentům zvýšit důvěru ve vlastní matematické schopnosti během jejich studia. Zpětná vazba je často zmiňována jako důležitá součást hodnocení efektivity poskytované MLS. Důraz je přitom kladen na zpětnou vazbu od studentů na konkrétní podporu, které se jim dostalo, a na MLS obecně. Můžeme se však dívat na MLS a zpětnou vazbu také z jiného úhlu: samotnou službu MLS můžeme považovat za agenta poskytujícího zpětnou vazbu který je, nebo by měl být, nedílnou součástí procesu učení. V této přednášce chceme představit myšlenku, že služba MLS je v dokonalém souladu s konstruktivistickým přístupem ke zpětné vazbě a její poskytování by mělo být zvažováno i v tomto kontextu.

  • 19. března 2025 / MEd. Katharina Forster a MEd. Annika Rosendahl (Universität Münster)

    From Theory to Reality: Modelling Tasks for the Classroom

    This seminar session is designed for students and teachers interested in mathematical modelling tasks at lower secondary school level. It begins with a brief theoretical introduction to the concept of modelling tasks, followed by an exploration of their key characteristics and an examination of selected examples. Additionally, the integration of modelling tasks into the school context is examined, with a closer look at the opportunities and challenges involved. Participants will discuss potential assessment methods and exam formats related to modeling tasks.

  • 16. dubna 2025 / Mgr. Helena Durnová, Ph.D. (PdF MU)

    Matematika: množné, nebo jednotné číslo

    V příspěvku se podíváme na vývoj výuky matematiky v Československu v první polovině 20. století. Našimi průvodci budou čeští matematici Bohumil Bydžovský, Jan Vojtěch, Karel Vorovka a Quido Vetter, naším cílem bude osvětlit proměnlivý význam slova matematika a přiblížit dnešnímu posluchači, co to byly matematické vědy.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.