AI@PED.MUNI

Na této stránce najdete informace týkající se využití a podpory umělé inteligence na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity.

Pracovní skupina pro AI

Fakultní pracovní skupina pro AI koordinuje aktivity v oblasti AI na Pedagogické fakultě MU, podporuje transfer znalostí v této oblasti a spolupracuje s dalšími relevantními pracovišti mimo fakultu. 

Školení

Pro zaměstnance fakulty nabízíme v semestru jaro 2025 následující školení:

AI nástroje pro vyučující cizích jazyků
27. 2. a 13. 3. 2025, 14:00 – 17:00, učebna 72, CVIDOS

AI nástroje a vedení závěrečných prací
5. 3. 2025, 9:30 – 12:30, učebna 5a

AI generování obrázků pro marketing a výuku
10. 4. 2025, 15:00-16:00, online webinář

AI nástroje pro vědecké psaní
23. 4. 2025, 9:30 – 12:30, učebna 5a

Digitální vzdělávání a umělá inteligence
27. 5. - 10. 6. 2025, 11:00 – 14:00, laboratoř 84

Práce s AI na ZŠ
27. 5. - 10. 6. 2025, 8:00 – 11:00

Projekty

Aktuálně řešené projekty s využitím AI

MUNI 4 PREGRAD / CZ.02.02.XX/00/23_019/0008395
  • Realizací projektu vzniknou nové nebo se inovují stávající předměty zaměřené na integraci využití umělé inteligence jako nástroje pro práci učitele s důrazem zejména na rozvoj pedagogických kompetencí, znalost aplikací a řízení rizik spojených s AI. Tematicky jsou zaměřeny na využití AI pro práci s odbornými texty a multimediálním obsahem, vzdělávání ve virtuální realitě a využití aplikací postavených na velkých jazykových modelech (např. Chat GPT). Celkem je za MUNI plánováno šest nových či inovovaných předmětů, na PED MUNI se jedná o tyto: Využití AI v umění a ve výtvarné výchově, Využití AI při práci s odbornými texty, Vzdělávání ve virtuální realitě za podpory AI, Využívání AI, AR a VR pro pregraduální přípravu učitelů základních a středních skol, Psaní odborných biologických textů“ a “Zpracování dat a informací”
Využití umělé inteligence a virtuální reality v rozvoji kompetencí k řešení náročného chování ve třídě / TQ01000030
  • Cílem projektu je podpořit studenty učitelství v jejich snaze nabýt kompetence pro řízení a zvládání náročného chování žáků ve třídě. Podpora jejich kompetencí se bude realizovat dvěma základními cestami, první je pomocí gamifikované interaktivní databáze psaných kazuistik, ve které si studenti mohou vyhledávat řešení různých náročných chování, které se dějí ve třídě a trénovat se v řešení těchto situací formou psaní odpovědí, jak by danou situaci řešili oni. Tyto řešení budou pak automaticky zhodnocena na základě strojového učení (umělé inteligence) do jaké míry jsou podobná řešení učitelů. Pro studenty, kteří budou potřebovat jiný druh podpory v oblasti nabývání kompetencí, bude možné vyzkoušet si řídit a zvládat náročné chování žáků prostřednictvím virtuální reality v rámci které se bude simulovat náročné chování žáků ve třídě.

Plánované projekty s využitím AI

Efektivní a bezpečné využití nástrojů generativní umělé inteligence v procesu učení žáků
  • Cílem projektu je podpořit efektivní a bezpečné využívání nástrojů generativní umělé inteligence (AI) ve výuce na základních a středních školách. Projekt se zaměřuje na zjištění vlivu AI na procesy učení žáků na druhém stupni základních škol (7.-9. třídy), jejich schopnost hlouběji porozumět učivu, kriticky hodnotit a vytvářet nové znalosti. Součástí projektu je i analýza rozdílů v efektivitě využití AI u různých skupin žáků (gender, socioekonomické zázemí, speciální potřeby). Výzkum bude proveden jako kvaziexperimentální studie s využitím přístupu smíšených metod. Výstupem bude nástroj generativní AI navržený k individuálním potřebám žáků v procesech učení včetně podpory kreativity a kritického myšlení, doporučení a metodická podpora pro bezpečnou a efektivní implementaci AI do vzdělávání.
AI agent ve vzdělávání: Posílení kompetence pedagogických pracovníků a rodičů pro rozvíjení digitálního a psychologického well-beingu adolescentů
  • Cílem projektu je vytvořit komplexní podporu primární prevence a osobnostní a sociální výchovy (OSV) na (úrovni) základních škol. Ta bude zaměřena zejména na podporu digitálního a psychologického well-beingu (DPWB) žáků a žákyň a jejich vyučujících. Projektem reagujeme na nezbytnost posílení duševního zdraví společnosti v době charakteristické všudypřítomností informačních technologií a vzrůstajícím vlivem AI na každodenní činnosti žáků i učitelů. Klíčovým prvkem je spolupráce všech aktérů vzdělávání (vyučující, metodici prevence, výchovní poradci, školní psychologové, žáci, rodiče aj.) skrze AI agent integrovaný do informačního systému školy. Zásadní bude také zpřehlednění komunikace napříč školou (ŠPP, učitelé) a rodiči a snížení administrativní zátěže. 
Vícejazyčnost – Participace – Digitalizace: komplexní systém podpory vyučujících pro práci v jazykově heterogenní třídě s využitím umělé inteligence
  • Cílem projektu je vytvořit komplexní systém podpory pro rozvoj pedagogických kompetencí učitelů na základních školách v oblasti zvyšování participace žáků, jejichž první jazyk se liší od jazyka výuky (např. ukrajinština, vietnamština), za využití nástrojů umělé inteligence. Tento systém podpory bude zahrnovat interaktivní platformu pro učitelskou veřejnost obsahující vzdělávací videa, podcasty, modelové úlohy aj. Klíčovým výstupem projektu bude metodika a postup certifikované oprávněným orgánem (NmetC), vytvořené na základě výsledků výzkumného šetření provedeného v rámci pilotáže.

AI technik

Nevíte si při práci s AI rady? Potřebujete pomoci s instalací vhodného softwaru? Kontaktujete AI technika, který vám poradí.

Umělá inteligence ve výuce

Předměty zaměřené na AI na PED MUNI

Kód Název předmětu Garanční pracoviště Garant/ka
AJ0331 Kritické myšlení Katedra anglického jazyka a literatury Mgr. Zuzana Kršková, Ph.D.
AJ0423 Za hranice učebnice: Simulace a úlohy řečového typu v anglickém jazyce Katedra anglického jazyka a literatury PhDr. Alena Dobrovolná, Ph.D.
AJ5331 Kritické myšlení Katedra anglického jazyka a literatury Mgr. Zuzana Kršková, Ph.D.
AJ5425 ChatGPT ve vzdělávání Katedra anglického jazyka a literatury PhDr. Alena Dobrovolná, Ph.D.
DT2RC_1TIS Základy teorie informačních systémů Katedra technické a informační výchovy doc. Ing. Jiří Strach, CSc.
DT2RC_3TIS Technologie informačních systémů Katedra technické a informační výchovy doc. Ing. Jiří Strach, CSc.
FC0800 Digitální technologie Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
FC1825 Počítače ve fyzice Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání PhDr. Jan Válek, Ph.D.
FC2825 Informační a komunikační technologie ve školské fyzice Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání PhDr. Jan Válek, Ph.D.
FC5043 Digitální a informační gramotnost 1 Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání PhDr. Jan Válek, Ph.D.
FC8009 Digitální gramotnost Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
FC8022 Digitální gramotnost Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání PhDr. Jan Válek, Ph.D.
FC8029 Digitální vzdělávání a umělá inteligence Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
IPPk14 Základy pedagogického výzkumu Katedra primární pedagogiky Mgr. Tereza Češková, Ph.D.
IPPp14 Základy pedagogického výzkumu Katedra primární pedagogiky Mgr. Tereza Češková, Ph.D.
IVp024 Využití AI v akademickém psaní Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání Mgr. Martina Kampichler, Ph.D.
MA_STEAM Supporting curriculum through integrated STEAM Education practices Katedra matematiky RNDr. Petra Antošová, Ph.D.
MA0016 Počítače jako matematické stroje Katedra matematiky Mgr. Helena Durnová, Ph.D.
NJ_M210 AI ve výuce jazyků Katedra německého jazyka a literatury Mgr. Helena Hradílková
NJ_M222 Aktuální témata výuky cizích jazyků - zahraniční vyučující Katedra německého jazyka a literatury Mgr. Helena Hradílková
NJ1200 Wien (ist) anders / Vídeň jinak Katedra německého jazyka a literatury doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
OVp036 Masová média a komunikace Katedra občanské výchovy Mgr. Barbora Vacková, Ph.D.
RJ1063 Praktická jazyková cvičení 4 Katedra ruského jazyka a literatury Mgr. Anastasija Sokolova, Ph.D.
RJ1064 Praktická jazyková cvičení 5 Katedra ruského jazyka a literatury Mgr. Anastasija Sokolova, Ph.D.
RJ1091 Praktická jazyková cvičení 3 Katedra ruského jazyka a literatury Mgr. Bc. Oxana Truhlářová, Ph.D.
RJ1092 Praktická jazyková cvičení 4 Katedra ruského jazyka a literatury Mgr. Bc. Oxana Truhlářová, Ph.D.
RJ1093 Praktická jazyková cvičení 5 Katedra ruského jazyka a literatury Mgr. Bc. Oxana Truhlářová, Ph.D.
RJ1094 Praktická jazyková cvičení 6 Katedra ruského jazyka a literatury Mgr. Bc. Oxana Truhlářová, Ph.D.
RJ2020 Jazykový seminář 3 Katedra ruského jazyka a literatury Mgr. Anastasija Sokolova, Ph.D.
RJ2029 Překladová cvičení 1 Katedra ruského jazyka a literatury doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
RJ2030 Překladová cvičení 2 Katedra ruského jazyka a literatury doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
RJ2038 Praktická a profesní ruština 1 Katedra ruského jazyka a literatury Mgr. Bc. Oxana Truhlářová, Ph.D.
RJ2041 Didaktika ruského jazyka 1 Katedra ruského jazyka a literatury Mgr. Janina Krejčí, Ph.D.
RJ2053 Překladová cvičení 2 Katedra ruského jazyka a literatury doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
SOk231 Psychologické aspekty socio-kulturně odlišných prostředí Katedra sociální pedagogiky Mgr. Barbara Strobachová, Ph.D.
SOp237 Filosofické aspekty sociálních věd Katedra sociální pedagogiky Mgr. František Trapl, Ph.D.
SZ6006 Výzkum v pedagogické praxi Katedra pedagogiky doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.
SZ6606 Research in Education Katedra pedagogiky doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.
SZ6631 Research in Education Katedra pedagogiky doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.
SZc0037 Oborová didaktika dějepisu 2 Katedra pedagogiky PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
SZc0066 Oborová didaktika ruského jazyka a literatury 1 Katedra pedagogiky Mgr. Janina Krejčí, Ph.D.
TI2008 Programování Katedra technické a informační výchovy doc. Ing. Jiří Strach, CSc.
TI2008 Programování Katedra technické a informační výchovy doc. Ing. Jiří Strach, CSc.
UK0001 Seminář informačních dovedností Ústřední knihovna Mgr. Monika Foltánová
UK0001 Seminář informačních dovedností Ústřední knihovna Mgr. Monika Foltánová
VV_NVG Navigátor umění nových médií Katedra výtvarné výchovy MgA. Jana Francová, Ph.D.

SZ6062

Virtuální třída

Katedra pedagogiky Mgr. Gabriela Šimková

Další návody a rady

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.