AI@PED.MUNI
Na této stránce najdete informace týkající se využití a podpory umělé inteligence na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity.
Pracovní skupina pro AI
Fakultní pracovní skupina pro AI koordinuje aktivity v oblasti AI na Pedagogické fakultě MU, podporuje transfer znalostí v této oblasti a spolupracuje s dalšími relevantními pracovišti mimo fakultu.
Pracovní skupina pro AI
Předseda skupiny
Členové skupiny
Školení
Pro zaměstnance fakulty nabízíme v semestru jaro 2025 následující školení:
AI nástroje pro vyučující cizích jazyků
27. 2. a 13. 3. 2025, 14:00 – 17:00, učebna 72, CVIDOS
AI nástroje a vedení závěrečných prací
5. 3. 2025, 9:30 – 12:30, učebna 5a
AI generování obrázků pro marketing a výuku
10. 4. 2025, 15:00-16:00, online webinář
AI nástroje pro vědecké psaní
23. 4. 2025, 9:30 – 12:30, učebna 5a
Digitální vzdělávání a umělá inteligence
27. 5. - 10. 6. 2025, 11:00 – 14:00, laboratoř 84
Práce s AI na ZŠ
27. 5. - 10. 6. 2025, 8:00 – 11:00
Projekty
Aktuálně řešené projekty s využitím AI
MUNI 4 PREGRAD / CZ.02.02.XX/00/23_019/0008395
- Realizací projektu vzniknou nové nebo se inovují stávající předměty zaměřené na integraci využití umělé inteligence jako nástroje pro práci učitele s důrazem zejména na rozvoj pedagogických kompetencí, znalost aplikací a řízení rizik spojených s AI. Tematicky jsou zaměřeny na využití AI pro práci s odbornými texty a multimediálním obsahem, vzdělávání ve virtuální realitě a využití aplikací postavených na velkých jazykových modelech (např. Chat GPT). Celkem je za MUNI plánováno šest nových či inovovaných předmětů, na PED MUNI se jedná o tyto: Využití AI v umění a ve výtvarné výchově, Využití AI při práci s odbornými texty, Vzdělávání ve virtuální realitě za podpory AI, Využívání AI, AR a VR pro pregraduální přípravu učitelů základních a středních skol, Psaní odborných biologických textů“ a “Zpracování dat a informací”
Využití umělé inteligence a virtuální reality v rozvoji kompetencí k řešení náročného chování ve třídě / TQ01000030
- Cílem projektu je podpořit studenty učitelství v jejich snaze nabýt kompetence pro řízení a zvládání náročného chování žáků ve třídě. Podpora jejich kompetencí se bude realizovat dvěma základními cestami, první je pomocí gamifikované interaktivní databáze psaných kazuistik, ve které si studenti mohou vyhledávat řešení různých náročných chování, které se dějí ve třídě a trénovat se v řešení těchto situací formou psaní odpovědí, jak by danou situaci řešili oni. Tyto řešení budou pak automaticky zhodnocena na základě strojového učení (umělé inteligence) do jaké míry jsou podobná řešení učitelů. Pro studenty, kteří budou potřebovat jiný druh podpory v oblasti nabývání kompetencí, bude možné vyzkoušet si řídit a zvládat náročné chování žáků prostřednictvím virtuální reality v rámci které se bude simulovat náročné chování žáků ve třídě.
Plánované projekty s využitím AI
Efektivní a bezpečné využití nástrojů generativní umělé inteligence v procesu učení žáků
- Cílem projektu je podpořit efektivní a bezpečné využívání nástrojů generativní umělé inteligence (AI) ve výuce na základních a středních školách. Projekt se zaměřuje na zjištění vlivu AI na procesy učení žáků na druhém stupni základních škol (7.-9. třídy), jejich schopnost hlouběji porozumět učivu, kriticky hodnotit a vytvářet nové znalosti. Součástí projektu je i analýza rozdílů v efektivitě využití AI u různých skupin žáků (gender, socioekonomické zázemí, speciální potřeby). Výzkum bude proveden jako kvaziexperimentální studie s využitím přístupu smíšených metod. Výstupem bude nástroj generativní AI navržený k individuálním potřebám žáků v procesech učení včetně podpory kreativity a kritického myšlení, doporučení a metodická podpora pro bezpečnou a efektivní implementaci AI do vzdělávání.
AI agent ve vzdělávání: Posílení kompetence pedagogických pracovníků a rodičů pro rozvíjení digitálního a psychologického well-beingu adolescentů
- Cílem projektu je vytvořit komplexní podporu primární prevence a osobnostní a sociální výchovy (OSV) na (úrovni) základních škol. Ta bude zaměřena zejména na podporu digitálního a psychologického well-beingu (DPWB) žáků a žákyň a jejich vyučujících. Projektem reagujeme na nezbytnost posílení duševního zdraví společnosti v době charakteristické všudypřítomností informačních technologií a vzrůstajícím vlivem AI na každodenní činnosti žáků i učitelů. Klíčovým prvkem je spolupráce všech aktérů vzdělávání (vyučující, metodici prevence, výchovní poradci, školní psychologové, žáci, rodiče aj.) skrze AI agent integrovaný do informačního systému školy. Zásadní bude také zpřehlednění komunikace napříč školou (ŠPP, učitelé) a rodiči a snížení administrativní zátěže.
Vícejazyčnost – Participace – Digitalizace: komplexní systém podpory vyučujících pro práci v jazykově heterogenní třídě s využitím umělé inteligence
- Cílem projektu je vytvořit komplexní systém podpory pro rozvoj pedagogických kompetencí učitelů na základních školách v oblasti zvyšování participace žáků, jejichž první jazyk se liší od jazyka výuky (např. ukrajinština, vietnamština), za využití nástrojů umělé inteligence. Tento systém podpory bude zahrnovat interaktivní platformu pro učitelskou veřejnost obsahující vzdělávací videa, podcasty, modelové úlohy aj. Klíčovým výstupem projektu bude metodika a postup certifikované oprávněným orgánem (NmetC), vytvořené na základě výsledků výzkumného šetření provedeného v rámci pilotáže.
AI technik
Nevíte si při práci s AI rady? Potřebujete pomoci s instalací vhodného softwaru? Kontaktujete AI technika, který vám poradí.
Jaroslav Pokorný
Poříčí 945/9
603 00 Brno
telefon: | 549 49 3643 |
---|---|
e‑mail: | pokorny@ped.muni.cz |
Umělá inteligence ve výuce
Předměty zaměřené na AI na PED MUNI
Kód | Název předmětu | Garanční pracoviště | Garant/ka |
AJ0331 | Kritické myšlení | Katedra anglického jazyka a literatury | Mgr. Zuzana Kršková, Ph.D. |
AJ0423 | Za hranice učebnice: Simulace a úlohy řečového typu v anglickém jazyce | Katedra anglického jazyka a literatury | PhDr. Alena Dobrovolná, Ph.D. |
AJ5331 | Kritické myšlení | Katedra anglického jazyka a literatury | Mgr. Zuzana Kršková, Ph.D. |
AJ5425 | ChatGPT ve vzdělávání | Katedra anglického jazyka a literatury | PhDr. Alena Dobrovolná, Ph.D. |
DT2RC_1TIS | Základy teorie informačních systémů | Katedra technické a informační výchovy | doc. Ing. Jiří Strach, CSc. |
DT2RC_3TIS | Technologie informačních systémů | Katedra technické a informační výchovy | doc. Ing. Jiří Strach, CSc. |
FC0800 | Digitální technologie | Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání | doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. |
FC1825 | Počítače ve fyzice | Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání | PhDr. Jan Válek, Ph.D. |
FC2825 | Informační a komunikační technologie ve školské fyzice | Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání | PhDr. Jan Válek, Ph.D. |
FC5043 | Digitální a informační gramotnost 1 | Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání | PhDr. Jan Válek, Ph.D. |
FC8009 | Digitální gramotnost | Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání | doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. |
FC8022 | Digitální gramotnost | Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání | PhDr. Jan Válek, Ph.D. |
FC8029 | Digitální vzdělávání a umělá inteligence | Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání | doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. |
IPPk14 | Základy pedagogického výzkumu | Katedra primární pedagogiky | Mgr. Tereza Češková, Ph.D. |
IPPp14 | Základy pedagogického výzkumu | Katedra primární pedagogiky | Mgr. Tereza Češková, Ph.D. |
IVp024 | Využití AI v akademickém psaní | Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání | Mgr. Martina Kampichler, Ph.D. |
MA_STEAM | Supporting curriculum through integrated STEAM Education practices | Katedra matematiky | RNDr. Petra Antošová, Ph.D. |
MA0016 | Počítače jako matematické stroje | Katedra matematiky | Mgr. Helena Durnová, Ph.D. |
NJ_M210 | AI ve výuce jazyků | Katedra německého jazyka a literatury | Mgr. Helena Hradílková |
NJ_M222 | Aktuální témata výuky cizích jazyků - zahraniční vyučující | Katedra německého jazyka a literatury | Mgr. Helena Hradílková |
NJ1200 | Wien (ist) anders / Vídeň jinak | Katedra německého jazyka a literatury | doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D. |
OVp036 | Masová média a komunikace | Katedra občanské výchovy | Mgr. Barbora Vacková, Ph.D. |
RJ1063 | Praktická jazyková cvičení 4 | Katedra ruského jazyka a literatury | Mgr. Anastasija Sokolova, Ph.D. |
RJ1064 | Praktická jazyková cvičení 5 | Katedra ruského jazyka a literatury | Mgr. Anastasija Sokolova, Ph.D. |
RJ1091 | Praktická jazyková cvičení 3 | Katedra ruského jazyka a literatury | Mgr. Bc. Oxana Truhlářová, Ph.D. |
RJ1092 | Praktická jazyková cvičení 4 | Katedra ruského jazyka a literatury | Mgr. Bc. Oxana Truhlářová, Ph.D. |
RJ1093 | Praktická jazyková cvičení 5 | Katedra ruského jazyka a literatury | Mgr. Bc. Oxana Truhlářová, Ph.D. |
RJ1094 | Praktická jazyková cvičení 6 | Katedra ruského jazyka a literatury | Mgr. Bc. Oxana Truhlářová, Ph.D. |
RJ2020 | Jazykový seminář 3 | Katedra ruského jazyka a literatury | Mgr. Anastasija Sokolova, Ph.D. |
RJ2029 | Překladová cvičení 1 | Katedra ruského jazyka a literatury | doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. |
RJ2030 | Překladová cvičení 2 | Katedra ruského jazyka a literatury | doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. |
RJ2038 | Praktická a profesní ruština 1 | Katedra ruského jazyka a literatury | Mgr. Bc. Oxana Truhlářová, Ph.D. |
RJ2041 | Didaktika ruského jazyka 1 | Katedra ruského jazyka a literatury | Mgr. Janina Krejčí, Ph.D. |
RJ2053 | Překladová cvičení 2 | Katedra ruského jazyka a literatury | doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. |
SOk231 | Psychologické aspekty socio-kulturně odlišných prostředí | Katedra sociální pedagogiky | Mgr. Barbara Strobachová, Ph.D. |
SOp237 | Filosofické aspekty sociálních věd | Katedra sociální pedagogiky | Mgr. František Trapl, Ph.D. |
SZ6006 | Výzkum v pedagogické praxi | Katedra pedagogiky | doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D. |
SZ6606 | Research in Education | Katedra pedagogiky | doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D. |
SZ6631 | Research in Education | Katedra pedagogiky | doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D. |
SZc0037 | Oborová didaktika dějepisu 2 | Katedra pedagogiky | PhDr. Kamil Štěpánek, CSc. |
SZc0066 | Oborová didaktika ruského jazyka a literatury 1 | Katedra pedagogiky | Mgr. Janina Krejčí, Ph.D. |
TI2008 | Programování | Katedra technické a informační výchovy | doc. Ing. Jiří Strach, CSc. |
TI2008 | Programování | Katedra technické a informační výchovy | doc. Ing. Jiří Strach, CSc. |
UK0001 | Seminář informačních dovedností | Ústřední knihovna | Mgr. Monika Foltánová |
UK0001 | Seminář informačních dovedností | Ústřední knihovna | Mgr. Monika Foltánová |
VV_NVG | Navigátor umění nových médií | Katedra výtvarné výchovy | MgA. Jana Francová, Ph.D. |
Virtuální třída |
Katedra pedagogiky | Mgr. Gabriela Šimková |