Mgr. Hana Svobodová, Dr. phil. a Mgr. et Mgr. Kateřina Malá
Příspěvek byl zaměřen na představení korpusu primární slovní zásoby vytvořeného na základě vybraných učebnic českého jazyka jako jazyka dalšího na úrovni A1 a věnovaného tématům podporujícím integraci jedinců s odlišným mateřským jazykem (OMJ) do společnosti.
Důraz byl kladem především na jazykovou analýzu z diachronního pohledu, přiblížen byl vývoj slovní zásoby od praslovanštiny přes nářeční štěpení slovanských jazyků po současnou češtinu. Rozlišeny byly jevy všech jazykových rovin (hláskoslovné, morfologické, lexikální, sémantické), které ovlivnily formování základní slovní zásoby představené v korpusu.
Vytvořený model byl srovnán s vývojem a významem daných slov v jiných slovanských jazycích, zejména v ukrajinštině. Podpoří tak bližší pochopení jazykové struktury a sestavení komplexních základů pro podporu výuky českého jazyka u nerodilých mluvčích se slovanským mateřským jazykem. Klíčovým pak bude model E–U–R (evaluace – učení – rozvoj), který umožní zapojení korpusu do výuky češtiny jako dalšího jazyka, a tím zefektivní využití získaných dat při rozvoji jazykových dovedností u jedinců s OMJ.