Studující převzali Ceny děkanky za akademický rok 2023/2024
Cena děkanky za rok 2023/2024 byla na základě doporučení odborné komise udělena níže uvedeným studujícím. Všem oceněným gratulujeme.
26. 7. 2024
Děkanka Simona Koryčánková předává cenu absolventce Mgr. Elišce Macků při promocích 25. 7. 2024.
Cena za aktivní rozvoj občanské společnosti
Mgr. Eliška Macků - Dobrovolnické působení v organizaci Parent Project
- Cenu děkanky za aktivní rozvoj občanské společnosti získává za dobrovolnické působení v organizaci Parent Project, se kterým organizuje přednášky odborníků v rámci předmětu Excelence ve speciální pedagogice v mezioborové perspektivě. Ve spolupráci s Parent Project, Nadací rozvoje občanské společnosti Pomozte dětem a Katedrou speciální a inkluzivní pedagogiky zorganizovala na PdF MU úspěšný Peříčkový týden včetně finanční sbírky určené na podporu kvality života dětí s Duchennovou svalovou dystrofií a jejich rodin.
- Ocenění zaslouží také její diplomová práce s názvem Pacient s Duchennovou svalovou dystrofií z pohledu logopeda: Přenos zkušeností z Nizozemska do české praxe, která představuje odborný zdroj pro diagnostiku a terapii postupů v logopedické praxi. Takovýto vhled nebyl v českém kontextu dosud zpracován, proto navržená doporučení mohou přispět k přenesení a postupnému budování systematické logopedické péče o pacienty s tímto onemocněním.
Cena pro vynikající studující PdF MU
- Získává cenu za komplexně zpracovanou bakalářskou práci s názvem Podpora výuky chemie na základní škole pro žáky s dyslexií. Tomuto tématu je věnováno málo pozornosti v české i zahraniční vědecké literatuře. David Prokop nastudoval a zpracoval problematiku z pohledu speciální pedagogiky, psychologie a didaktiky chemie. Poznatky aplikoval do konkrétních návrhů a doporučení pro výuku chemie na základních školách. Bez nadsázky lze říct, že tato bakalářská práce patří v české vědecké literatuře k průkopnickým textům.
- Získává cenu za bakalářskou práci s názvem Comic-Fabeln im DaF-Unterricht, ve které zpracovala aktuální trendy ve výuce cizích jazyků. Na základě teorií vícekanálového učení a intermediality vytvořila komiksy a pracovní listy k Lutherovým bajkám na úrovni A2.1 a ty dále aktivně pilotuje v českých základních školách. Elena Wágnerová dosahovala rovněž vynikajících studijních výsledků, zapojovala se do popularizačních akcí Katedry německého jazyka a literatury a podílela se na tandemové výuce na téže katedře.
- Cenu získává za magisterskou práci s názvem Francouzská sekce podzemní univerzity v Brně (1985-1989). Jedná se o zcela unikátní výzkum dostupných archiválií v českém i francouzském jazyce s vysokou společenskou relevancí, proto byla jeho práce podpořena také projektem GA MU pro vynikající diplomové práce. Výsledky diplomové práce byly prezentovány na několika konferencích a publikovány ve sborníku či vědeckém časopise. Jiří Sýkora se rovněž podílel na výuce Francouzštiny pro začátečníky, v rámci které inovativními vzdělávacími přístupy motivoval a vyučoval své vrstevníky po dobu 3 semestrů.
- Cenu děkanky pro vynikající studující PdF MU získává za bakalářskou práci s názvem Learning needs of senior English learners. Jedná se mimořádně zdařilý text v opomíjené oblasti českého pedagogického výzkumu, neboť přináší podklady, náměty a doporučení pro tvůrce kurzů cizích jazyků na Univerzitě třetího věku PdF MU. Práci lze doporučit také studujícím U3V jako vhodný studijní materiál.
Cena za významnou reprezentaci fakulty
Mgr. Zuzana Greiplová – 1. místo v sekci odborných prací technicko-didaktických 18. ročníku mezinárodní soutěže studentské vědecké odborné činnosti Olympiáda techniky Plzeň
- Cenu získává za 1. místo v sekci odborných prací technicko-didaktických 18. ročníku mezinárodní soutěže studentské vědecké odborné činnosti Olympiáda techniky Plzeň. Zuzana Greiplová vyhrála v mimořádné zahraniční účasti se svojí didakticky orientovanou prací s názvem Make it yourself: Catalog of instructions for making didactic aids for the first grade of elementary school (Vyrob si sám: Katalog návodů na výrobu didaktických pomůcek pro první stupeň základní školy). Jedná se o komplexní metodicko-didaktické materiály zhotovené do podoby uceleného katalogu, který obsahuje náměty k výrobě didaktických pomůcek pro žáky se specifickými poruchami učení (dále SPU) na prvním stupni základní školy. Takto vytvořený didaktický katalog pro učitele byl navržen tak, aby byl vhodnou inspirací do hodin pracovních činností pro první až třetí ročník a klade si za cíl rozvíjet u žáků kreativitu, technické myšlení, jemnou motoriku a napomáhat v rozvoji oslabených dílčích funkcí z hlediska jednotlivých přidružených obtíží spojených s projevy SPU, včetně možnosti lepšího propojení a pochopení vzájemných odlišností a vytváření příznivého klimatu v dané třídě. Součástí katalogu jsou také konkrétní reálné výrobky doplněné o popisný návod spolu s přiloženou fotodokumentací za účelem možnosti jejich vlastní výroby, spolu s tipy a doporučením pro praxi.
Bc. Evelyn Dobešová – 1. místo v kategorii Bakalářské práce z didaktiky matematiky (MŠ a 1. stupeň ZŠ) 21. ročníku česko-slovenské soutěže vysokoškoláků ve vědecké odborné činnosti v didaktice matematiky
- Cenu získává za 1. místo v kategorii Bakalářské práce z didaktiky matematiky (MŠ a 1. stupeň ZŠ) 21. ročníku česko-slovenské soutěže vysokoškoláků ve vědecké odborné činnosti v didaktice matematiky. Evelyn Dobešová prezentovala bakalářskou práci Kniha jako nástroj rozvoje nejen matematické pregramotnosti pod vedením PhDr. Evy Novákové, Ph.D. z Katedry matematiky PdF MU. Předlohou jí byla kniha ukrajinské autorky Kateryny Michalicyny s názvem „Kdo roste v parku“, což se ukázalo jako vhodné využití přesahu do environmentální problematiky v podobě, která odpovídá kognitivní i socioemoční stránce dítěte předškolního věku. To umožnilo autorce práce uplatnit značnou šíři didakticky zacílených činností. Nenásilně získávané informace z různých oblastí dětského světa mohou pozitivně formovat vztah dětí k přírodě a životnímu prostředí jako jeden z cílů RVP PV ve vzdělávací oblasti Dítě a svět. Jednotícím prvkem všech připravených a realizovaných aktivit je zřetelné zaměření na rozvoj geometrických i předčíselných představ. Bakalářská práce tak může být inspirací i pro další učitele mateřských škol.
Mgr. Jitka Poslušná – 2. místo v kategorii Diplomové práce z didaktiky matematiky (MŠ a 1. stupeň ZŠ) 21. ročníku česko-slovenské soutěže vysokoškoláků ve vědecké odborné činnosti v didaktice matematiky
- Cenu získává za 2. místo v kategorii Diplomové práce z didaktiky matematiky (MŠ a 1. stupeň ZŠ) 21. ročníku česko-slovenské soutěže vysokoškoláků ve vědecké odborné činnosti v didaktice matematiky. Jitka Poslušná prezentovala diplomovou práci s názvem Projekt Školní výlet zaměřený na matematiku 1. stupně ZŠ pod vedením Mgr. Jitky Panáčové, Ph.D. z Katedry matematiky PdF MU. Práce reflektuje autorčiny znalosti o dané problematice, její zaujetí vztahující se ke zvolenému tématu, kreativitu při tvorbě pracovních listů, schopnost důkladného plánování a plné nasazení při organizaci celé dětské skupiny. Popis představeného projektu Školní výlet, jehož návrh a veškeré přípravy autorka se žáky 5. ročníku realizovala, je výborným průvodcem všemi jeho etapami. Celý jeho průběh prostupuje učivo matematiky, které žáci využili při tvorbě finančního rozpočtu školního výletu včetně tvorby jeho celodenního plánu. Práce bude jistě plnohodnotnou inspirací pro ostatní učitele 1. stupně, kteří tohoto nápadu mohou využít při plánování vlastních projektů či školních výletů.
Přehled Cen děkanky