Jak si zorganizovat kurz a komunikovat se studenty v Teams?

Vojtěch Hamerský Organizační komunikace Profesní zapojení tutorial

Bez popisku

Výběr konkrétního digitálního nástroje záleží na různých specifikacích, včetně samotných cílů kurzu. Využít tak můžete interaktivní osnovu spolu s odevzdávárnou přímo v ISu nebo také další nástroje. Velmi často se pro potřeby e-learningu využívají takzvané systémy pro řízení výuky (LMS neboli learning management systems) mezi něž patří nejznámější Moodle. Velmi podobným nástrojem je také Google Classroom, který působí uživatelsky velmi přívětivě a efektivně pracuje s dalšími aplikacemi od Googlu (např. Google Dokumenty, Disk, apod.). Se svým vlastním “ekosystémem” aplikací pracuje rovněž Microsoft Teams (s využitím nástrojů jako např. Microsoft Word, Excel, Planner, apod.), který je Masarykovou univerzitou rozsáhle využíván. Proto si ukážeme konkrétní práci právě s ním.

Tvorba týmu

Vytvořit tým v Microsoft Teams můžete dvěma způsoby - buďto přímo v MS Teams nebo s pomocí ISu.

  1. V Microsoft Teams v sekci Týmy naleznete dole v levém postranním panelu možnost Připojit se k týmu nebo vytvořit nový. Kliknutím na možnost Vytvořit tým se objeví nové okno, kam vepište požadované informace, jakými jsou název týmu či jeho popis. Tým ponechte pro potřeby tvorby kurzu jako soukromý.

  2. Tým můžete snadno vytvořit prostřednictvím ISu. Přejděte do Záznamníku učitele, vyberte předmět, pro který chcete virtuální prostor a v sekci Online výuka klikněte na možnost Založit tým v MS Teams. Poté stačí v pravém dolním rohu potvrdit svoji volbu pomocí tlačítka Požádat o založení týmu. Takový tým pak bude navíc přímo spojen s ISem, který bude pravidelně kontrolovat platný stav zápisu všech studentů.
Bez popisku

Správa a administrace týmu

Vytvořený tým je nutné dále nastavit dle vašich potřeb, od zvolení náhledového obrázku přes oprávnění studentů až po možnost využívat dalších funkce týmu, jakými jsou zmínky, emoji či GIFy. Novému týmu lze také vytvořit nové relevantní kanály, které budou plnit specifickou funkci.

Bez popisku

Nastavení důležitých aspektů pro řízení týmu

Tvorba specifických kanálů

Pro lepší strukturovanost a jasnou orientaci pedagogů i studentů v rámci vytvořeného virtuálního prostoru v MS Teams můžete v rámci kurzu vytvořit kanály, které budou plnit specifický a předem jasně daný účel. Může se tak jednat o základní kanály např. s následujícími pojmenováními:

  • Obecné - Předem vytvořený kanál pro každý tým, kde mohou pedagogové i studenti psát obecné dotazy k obsahu kurzu
  • Učebna - Kanál, který budete využívat pro plánování setkávání se studenty
  • Úkoly - Kanál, který bude sloužit pro zadávání úkolů přímo v MS Teams nebo s odkazy např. na odevzdávárny v ISu

Pro lepší orientaci lze také do každého z kanálů sepsat důležité organizační informace.

Bez popisku

Kalendář a setkávání

Tvorba schůzek a jejich správného zanesení do kalendáře je stěžejní součástí efektivní organizace celého kurzu. V případě, že jste se rozhodli pro vytvoření kanálu přímo pro tato setkávání (např. kanál s názvem Učebna), je potřeba v něm schůzky nachystat. V pravém horním rohu lze zvolit možnost Naplánovat schůzku. Může se jednat o jednorázové setkání se studenty nebo rovněž o pravidelnou výuku během celého semestru.

Plánovanou událost je však v obou případech třeba opatřit důležitými informacemi, jakými jsou název čas události či její popis.

  • Název události - Zvolte takový název, který bude v případě opakujících se setkání dostatečně obecný, ale ze kterého bude přesto na první pohled patrné, co je jejím obsahem nebo ke kterému kurzu tato událost patří. Pokud se bude jednat o nepravidelná setkávání, můžete pro každé z nich vytvořit zcela novou schůzku a opatřit ji například pořadovým číslem.
  • Účastníci - V případě velkého množství studentů v kurzu vepište do tohoto pole pouze název celého týmu. Všichni jeho účastníci tak zcela automaticky po založení události obdrží e-mailem pozvánku, aby o naplánovaných setkávání věděli.
  • Čas - Zvolte den a konkrétní časové rozmezí, kdy se schůzka či pravidelná setkávání budou konat. Nastavte také, zda se tak jedná o opakující se schůzku či nikoliv.
  • Kanál - V tomto případě bude naplánovaná schůzka svázaná s kanálem Učebna, kde se budou odehrávat veškerá setkávání.
  • Místo - U setkání odehrávající se v online prostoru není třeba místo konání vyplňovat.
  • Popis - Připojte základní informace přibližující danou schůzku či sérii setkání. Může se tak jednat například o stručné nastínění obsahu na základě informací v sylabu kurzu.

Nastavenou událost potvrďte a až nastane daný čas setkání, pouze se k ní společně se studenty připojte.

Bez popisku

Úkoly

Úkoly jsou důležitá část kurzu zejména pro udělování průběžného hodnocení studentům na jejich studijní pokrok. Můžete s nimi pracovat dvěma základními způsoby - přímo v MS Teams či s pomocí IS.

  1. Pokud chcete využít zadávání úkolů přímo v MS Teams, využijete k tomu kartu Zadání v levém postranním panelu. Stačí kliknout a vytvořit zadání úkolu či kvíz pro konkrétní tým. Vyplňte patřičné náležitosti jako název úkolu, pokyny, kritéria hodnocení či termín odevzdání. V tomto případě budou studenti odevzdávat úkoly přímo v konkrétním týmu, kde s nimi můžete dále pracovat (hodnotit je či vracet je k přepracování).

  2. Úkoly můžete studentům zadávat na jednotlivých setkáních a vytvořit pro ně konkrétní odevzdávárny v IS, kterým nastavíte patřičná práva a termíny. Na danou odevzdávárnu lze přímo v IS vygenerovat odkaz, který lze při setkání se studenty v MS Teams přímo sdílet nebo jej můžete přidat do své prezentace.
Bez popisku

Průběžná komunikace

Komunikovat se studenty můžete samozřejmě pomocí hromadných e-mailů v IS. Nicméně v případě, kdy chcete průběžnou komunikaci udržovat na stejném místě, kde probíhají virtuální setkávání, můžete velmi efektivně využít i přímo funkce MS Teams. Komunikace může se studenty probíhat nejen v rámci právě probíhající schůzky v chatu, ale rovněž před či po ní — třeba v případě, kdy chcete informovat o důležitých změnách v kurzu, blížících se termínech, apod.

Pro to můžete využít konverzace přímo v daném kanálu a jejich formátování. Některé zprávy lze označit jako důležité nebo je rovnou sepsat jako tzv. oznámení. Poté už můžete danou zprávu formátovat tak jako např. ve Wordu, aby byla zpráva pro studenty přehlednější a všichni věděli, které informace jsou opravdu důležité. Pokud chcete, aby se taková zpráva zobrazila opravdu všem studentům, označte v ní celý tým s pomocí @NázevTýmu. V takovém případě dojde všem členům týmu (tedy všem studentům kurzu) v MS Teams upozornění.

Domluvte se se studenty i na specifikacích další komunikace. Nejvhodnější je studenty instruovat tak, aby se oficiální komunikace kurzu vedla pouze prostřednictvím e-mailů či konverzací přímo v daných kanálech. Konverzace v klasickém chatu může (tak jako např. v různých instantních messengerech) velmi snadno zapadnout.

Bez popisku

Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info