Jak vytvořit přívětivý sylabus pro studenty v IS a jak představit kurz?

Vojtěch Hamerský Organizační komunikace Profesní zapojení tutorial

Bez popisku

Pro jakýkoliv kurz - ať už se jedná o kurz pro hybridní výuku či kompletně e-learningový kurz - je jeho administrace zcela zásadní. Správné představení kurzu má vliv na jeho efektivní fungování nejen z pozice vyučujícího, ale také z pohledu studentů. Podívejme se, jak lze vytvořit přívětivý sylabus v IS a jak efektivně představit samotný kurz.

Vytvoření sylabu v IS

Sylabus předmětu si můžeme představit jako výlohu obchodu. Výloha, která vypadá reprezentativně a esteticky může potenciálního váhavého zákazníka nalákat k navštívení prodejny a zakoupení nějakého produktu. To samé platí i o samotném kurzu, který je třeba studentům s pomocí sylabu co nejefektivněji představit.

 

Obsah a forma sylabu

Obsah i forma sylabu předmětu by měla jít ruku v ruce — to znamená, že jeho forma by se měla přizpůsobovat obsahu i naopak. Pokud odhlédneme od základních informací, jakými jsou například název kurzu, jména vyučujících či cvičících nebo také konkrétní prerekvizity a omezení zápisu, lze také studentům představit osnovu celého kurzu, jeho konkrétní cíle či výstupy z učení. Právě ty jsou velmi důležitým vodítkem pro studenty pro finální rozhodnutí kurz studovat.

Vždy je dobré vžít se do pozice studenta a zamyslet se nad tím, co by mělo studenty nejvíce zajímat. Vyvarujte se psaní slohů a raději do sylabu vepište veškeré informace strukturovanou formou, které studenti snadněji projdou a lehce jí porozumí. Konkrétní příklady hezky zpracovaných sylabů kurzů můžeme vidět na různých platformách, třeba FutureLearn, Coursera či Class Central. IS sice neumožňuje natolik vizuálně proměnit sylabus kurzu, ale můžete jej do určité míry přizpůsobovat s tzv. HTML značkami, o kterých si povíme dále. Sylabus však může mít i podobu samostatné webové stránky, s jejíž pomocí lze kurz propagovat více interaktivně. Tak je tomu například u kurzu Od UČO k IČO.

Bez popisku

HTML značky

I když by se to mohlo zdát, HTML značky nejsou ničím složitým. Pro potřeby formálních úprav sylabu přímo v IS vám přitom stačí ty nejzákladnější. 

 

<li>

Pro strukturovaný zápis informací využijte odrážkový seznam pro eliminaci dlouhých vět a zbytečně dlouhých souvětí.

 

Příklad:

Na konci tohoto předmětu bude student schopen projektovat kvalitativní i kvantitativní výzkumný design, bude se dobře orientovat ve výzkumných metodách a ve způsobech analýzy a interpretace kvalitativních i kvantitativních dat. Smyslem disciplíny je prohloubení vědomostí a dovedností studentů z oblasti zkoumání pedagogických jevů a posílení jejich samostatného metodologického uvažování.

VS.

Na konci tohoto předmětu bude student schopen:

  • schopen projektovat kvalitativní i kvantitativní výzkumný design,
  • dobře orientovat ve výzkumných metodách,
  • mít přehled ve způsobech analýzy a interpretace kvalitativních i kvantitativních dat.

Jak toho docílit?

Na konci tohoto předmětu bude student schopen:

<li>schopen projektovat kvalitativní i kvantitativní výzkumný design,</li>

<li>dobře orientovat ve výzkumných metodách,</li>

<li>mít přehled ve způsobech analýzy a interpretace kvalitativních i kvantitativních dat.</li>

<b>, <i> a <u>

HTML značky <b>, <i> a <u> upravují typografické vlastnosti, s jejich pomocí lze tak text ztučnit, přidat jim kurzívu či podtržení. Těmito úpravami tak můžete dosáhnout lepší strukturovanosti a přehlednosti v sylabu vašeho kurzu a můžete tak jasně určit, na které informace se má student při čtení sylabu zaměřit. Tyto značky lze navíc libovolně kombinovat, můžete tak např. s pomocí <b><i>těchto značek</b></i> zařídit, aby byl text psaný tučně i kurzívou zároveň.

 

Příklad:

Metody hodnocení:

Zkouška je písemná (test) a následně ústní. Součástí zkoušky je obhajoba projektu výzkumu realizovaného v rámci disertační práce. Týden před konáním zkoušky studenti zašlou všechny své realizované práce v rámci přípravy na daný předmět.

VS.

Metody hodnocení:

Písemná zkouška

  • Zkouška probíhá formou testu.

Ústní zkouška

  • Součástí zkoušky je obhajoba projektu výzkumu realizovaného v rámci disertační práce.
  • Týden před konáním zkoušky studenti zašlou všechny své realizované práce v rámci přípravy na daný předmět.

Jak toho docílit?

Metody hodnocení:

<i>Písemná zkouška</i>

<li>Zkouška probíhá formou testu.</li>


<i>Ústní zkouška</i>

<li>Součástí zkoušky je obhajoba projektu výzkumu realizovaného v rámci disertační práce.</li>

<li>Týden před konáním zkoušky studenti zašlou všechny své realizované práce v rámci přípravy na daný předmět.</li>

<a>

Značka <a> se využívá k vytvoření hypertextového odkazu. Můžete sice do sylabu v IS vložit odkaz na případný externí zdroj, doplňující materiály či jiné webové stránky, nicméně nevytvoří se z nich hypertextový odkaz automaticky, musíte jej takto právě s pomocí HTML značky <a> označit, a to přímo s atributem href. Vámi vybraný odkaz tak ani nemusíte ukazovat, můžete jej svým způsobem schovat pod některé slovo, např. <a href=”http://www.vasestranka.cz”>zde</a>.

 

Příklad:

Informace pro učitele:

Předmět má e-learning. Další materiály jsou dostupné z: http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=641

VS.

Informace pro učitele:

Předmět má e-learning. Další materiály jsou dostupné na MoodLince

Jak toho docílit?

Informace pro učitele:

Předmět má e-learning. Další materiály jsou dostupné na <a href=”http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=641”>MoodLince</a>
Bez popisku

Podporující prvky

I když jsou možnosti tvorby sylabu v IS do jisté míry omezené, stále lze využít i dalších prvků, které mohou sylabus oživit a předat důležité informace pro rozhodnutí studentů o zápisu daného kurzu.

Prvním výrazným prvkem je video představující kurz. Díky němu budou mít studenti možnost neformálně se s vámi setkat a dozvědět se ve zkratce něco málo o samotné náplni kurzu. Video přitom nemusí být nijak složité, stačí krátká půlminutová až minutová upoutávka s představením vaší osoby a základních informací o kurzu. VIdeo formát totiž v konečném důsledku podporuje motivaci žáků si kurz zapsat.

Aby byl váš sylabus opravdu kompletní, nebojte se odkazovat na externí zdroje. Mezi ně může patřit i specializovaná stránka, která bude sloužit k představení kurzu. Tu lze formálně upravit tak, aby studenty instantně zaujala a případně doplnila samotný sylabus v IS. Může se jednat například o webovou stránku nebo také sdílenou stránku v Evernote či Notion.

Jak sylabus v IS efektivně upravit, se můžete podívat v následujícím video návodu.

 


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info