Od osobního zájmu k systematickému výzkumu
Oksana Stupak se přestěhovala do České republiky v březnu 2022, kdy kvůli válce na Ukrajině musela opustit svou vlast. Na Ukrajině působila jako akademička na pedagogických fakultách v Kyjevě a na Donbasu. Po příjezdu do České republiky začala pracovat na Ústavu pedagogických věd Filozofické fakulty MU, kde se věnovala adaptaci ukrajinských dětí do českých škol. „Jako matka jsem se zajímala o to, jak mohou mé děti, ve věku čtyř a jedenácti let, zvládnout přechod do českého vzdělávacího prostředí. Tento osobní zájem se postupně přeměnil ve výzkum zaměřený na podporu ukrajinských žáků,“.
První kroky vedly k osobnímu výzkumu, ve kterém oslovila několik brněnských škol a vedla rozhovory s dětmi, rodiči i pedagogy. Tyto snahy vyústily v rozsáhlejší projekt SYRI, který ukázal na obtíže s adaptací nejen u samotných žáků, ale také u učitelů a ředitelů, kteří se s novou situací museli vyrovnávat. „Zjistili jsme, že adaptace musí probíhat na obou stranách – jak u žáků, tak u škol,“ zdůrazňuje vědkyně.
Získání grantu JUNIOR STAR: Podpora pro výzkum inkluze
Grant JUNIOR STAR byl pro Oksanu Stupak novinkou. „O tomto grantu jsem se dozvěděla až na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity. Jedná se o prestižní program, který podporuje začínající vědce v jejich vědecké samostatnosti,“ vysvětluje. Ve spolupráci s kolegy se rozhodla využít příležitosti a přihlásit projekt, který by se zaměřil na integraci ukrajinských žáků do českého vzdělávacího systému.
„Bylo důležité najít téma, které bude aktuální a relevantní pro celý český školský systém. Nakonec jsme se rozhodli pro inkluzi, která zahrnuje nejen děti z Ukrajiny, ale i přístup českých škol k cizincům obecně,“ dodává. Grant jí poskytuje prostředky na pětiletý výzkum, který kombinuje kvalitativní i kvantitativní metody. „Výzkum bude zahrnovat rozhovory s dětmi a rodiči, dotazníky od učitelů a kvaziexperimenty, které se zaměří na reakce českých dětí na ukrajinské spolužáky,“ přibližuje výzkumnice.
Současná situace a výzvy českého školství
Výzkum se odehrává v době, kdy se podmínky pro začleňování ukrajinských žáků v českých školách mění. „Oproti roku 2022 se situace výrazně změnila. Například již není k dispozici finanční podpora pro ukrajinské asistenty a chybí hrazené doučování češtiny,“ říká Oksana. „Na druhou stranu mají učitelé nyní více zkušeností s integrací ukrajinských žáků, a tak bychom chtěli zjistit, jak tyto zkušenosti využívají a jak se mění podpora škol.“
Cíle a výstupy projektu
Hlavním cílem výzkumu je zjistit, jak české školy přistupují k inkluzi a co by mohlo tento proces zlepšit. „Výsledky našeho výzkumu budou zahrnovat odborné články a příspěvky na konferencích. Plánujeme také vydání doporučení a pořádání seminářů pro školní personál, abychom podpořili inkluzi na všech úrovních,“. Tým řešitelů tvoří kolegyně a kolegové z pedagogické fakulty, kteří vědkyni poskytují nezbytnou podporu. „Je to pro mě první velký projekt, a proto jsem velmi vděčná za odborné vedení a podporu, kterou mám od začátku mého působení na fakultě.“
Výhled do budoucna
Oksana Stupak je na začátku pětiletého výzkumného projektu, který má ambici změnit pohled na inkluzi v českém vzdělávacím systému. „Doufám, že náš výzkum přispěje k lepší integraci všech žáků a k vytvoření vstřícnějšího a podnětnějšího prostředí pro všechny děti, které se učí a vyrůstají v České republice,“ uzavírá vědkyně.
Díky grantu JUNIOR STAR má možnost zkoumat klíčové aspekty inkluze v českém školství a přispět k jejich zlepšení. Její projekt představuje nejen vědecký přínos, ale také praktický návod pro školy, jak efektivně začlenit zahraniční žáky do českého vzdělávacího systému.