Výzkum o inkluzi ukrajinských žáků: Oksana Stupak získala prestižní grant JUNIOR STAR

Mgr. Oksana Yuriyivna Stupak, Ph.D., DrSc., odborná asistentka z Katedry pedagogiky Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, získala prestižní grant JUNIOR STAR, který jí umožní pokračovat ve výzkumu zaměřeném na inkluzi ukrajinských žáků v českém vzdělávacím systému.

21. 11. 2024

Bez popisku

Od osobního zájmu k systematickému výzkumu

Oksana Stupak se přestěhovala do České republiky v březnu 2022, kdy kvůli válce na Ukrajině musela opustit svou vlast. Na Ukrajině působila jako akademička na pedagogických fakultách v Kyjevě a na Donbasu. Po příjezdu do České republiky začala pracovat na Ústavu pedagogických věd Filozofické fakulty MU, kde se věnovala adaptaci ukrajinských dětí do českých škol. „Jako matka jsem se zajímala o to, jak mohou mé děti, ve věku čtyř a jedenácti let, zvládnout přechod do českého vzdělávacího prostředí. Tento osobní zájem se postupně přeměnil ve výzkum zaměřený na podporu ukrajinských žáků,“.

První kroky vedly k osobnímu výzkumu, ve kterém oslovila několik brněnských škol a vedla rozhovory s dětmi, rodiči i pedagogy. Tyto snahy vyústily v rozsáhlejší projekt SYRI, který ukázal na obtíže s adaptací nejen u samotných žáků, ale také u učitelů a ředitelů, kteří se s novou situací museli vyrovnávat. „Zjistili jsme, že adaptace musí probíhat na obou stranách – jak u žáků, tak u škol,“ zdůrazňuje vědkyně.

Získání grantu JUNIOR STAR: Podpora pro výzkum inkluze

Grant JUNIOR STAR byl pro Oksanu Stupak novinkou. „O tomto grantu jsem se dozvěděla až na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity. Jedná se o prestižní program, který podporuje začínající vědce v jejich vědecké samostatnosti,“ vysvětluje. Ve spolupráci s kolegy se rozhodla využít příležitosti a přihlásit projekt, který by se zaměřil na integraci ukrajinských žáků do českého vzdělávacího systému.

Bylo důležité najít téma, které bude aktuální a relevantní pro celý český školský systém. Nakonec jsme se rozhodli pro inkluzi, která zahrnuje nejen děti z Ukrajiny, ale i přístup českých škol k cizincům obecně,“ dodává. Grant jí poskytuje prostředky na pětiletý výzkum, který kombinuje kvalitativní i kvantitativní metody. „Výzkum bude zahrnovat rozhovory s dětmi a rodiči, dotazníky od učitelů a kvaziexperimenty, které se zaměří na reakce českých dětí na ukrajinské spolužáky,“ přibližuje výzkumnice.

Grant JUNIOR STAR od Grantové agentury České republiky (GAČR) patří mezi prestižní ocenění pro začínající vědce a vědkyně. Je určen těm, kteří se pohybují v prvních osmi letech své vědecké kariéry po získání titulu Ph.D. a již dosáhli významných výsledků, například publikací v prestižních mezinárodních časopisech. Program JUNIOR STAR nabízí pětileté financování až do výše 25 milionů korun, což poskytuje mladým výzkumníkům možnost vědecké nezávislosti a potenciál k vytvoření vlastního týmu. Oksana Stupak je první vědkyní, která tento prestižní grant získala na jakékoli pedagogické fakultě v České republice

Současná situace a výzvy českého školství

Výzkum se odehrává v době, kdy se podmínky pro začleňování ukrajinských žáků v českých školách mění. „Oproti roku 2022 se situace výrazně změnila. Například již není k dispozici finanční podpora pro ukrajinské asistenty a chybí hrazené doučování češtiny,“ říká Oksana. „Na druhou stranu mají učitelé nyní více zkušeností s integrací ukrajinských žáků, a tak bychom chtěli zjistit, jak tyto zkušenosti využívají a jak se mění podpora škol.

Cíle a výstupy projektu

Hlavním cílem výzkumu je zjistit, jak české školy přistupují k inkluzi a co by mohlo tento proces zlepšit. „Výsledky našeho výzkumu budou zahrnovat odborné články a příspěvky na konferencích. Plánujeme také vydání doporučení a pořádání seminářů pro školní personál, abychom podpořili inkluzi na všech úrovních,“. Tým řešitelů tvoří kolegyně a kolegové z pedagogické fakulty, kteří vědkyni poskytují nezbytnou podporu. „Je to pro mě první velký projekt, a proto jsem velmi vděčná za odborné vedení a podporu, kterou mám od začátku mého působení na fakultě.

Výhled do budoucna

Oksana Stupak je na začátku pětiletého výzkumného projektu, který má ambici změnit pohled na inkluzi v českém vzdělávacím systému. „Doufám, že náš výzkum přispěje k lepší integraci všech žáků a k vytvoření vstřícnějšího a podnětnějšího prostředí pro všechny děti, které se učí a vyrůstají v České republice,“ uzavírá vědkyně.

Díky grantu JUNIOR STAR má možnost zkoumat klíčové aspekty inkluze v českém školství a přispět k jejich zlepšení. Její projekt představuje nejen vědecký přínos, ale také praktický návod pro školy, jak efektivně začlenit zahraniční žáky do českého vzdělávacího systému.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.