„Cože, Trimégiste, ty říkáš, že
Bůh má obě pohlaví?“
„Ano, Asclépie, a nejen Bůh,
ale všichni živí tvorové a rostliny...“
(Corpus Hermeticum II, 20, 21)
Lidská mentalita, zejména v
západních kulturních okruzích Eurasie a Severní Ameriky, je výrazně
modulována zjednodušenými binárními vzorci myšlení.
Většinou uvažujeme v
syzigických soustavách navzájem separovaných protikladů. Až s
fundamentalistickou zaujatostí dbáme na přesná vymezení, pokládajíce je za
racionální a dokonce i exaktní formulace. Taková je naše věda zakládající se
na logických a filozofických skladbách osudově poplatných tomuto
redukcionismu.
Přesto v podprahové poetice
mysli, plynoucí jako složité emocionální elixíry v snové realitě polobdění
rozumové sféry, jsme si plně vědomi zodpovědnosti za každé naše rozhodnutí
svět vnitřní i vnější – zjednodušovat.
Myslíme, prožíváme, sníme a
reflektujeme celost bytí v neoddělitelných spojitostech komplikované tkáně
protikladů.
V tradici logického uvažování
pojem tautologie až do doby Ludwiga von Wittgenstein
znamenal neodpustitelnou chybu
kruhového tvrzení i důkazu. Teprve odkrytí „tautologického kruhu“ v jádru „řečových
her“, jimiž živě komunikujeme v různých jazykových strukturách a
konstruktech, předurčilo jisté omezené možnosti vykročení z prvoplánového
tautologického binarismu do jiným dimenzí nekonečného dobrodružství vývoje
mysli a lidského vědomí.
Samotná logika, stejně jako
poezie je ve svém jádru umělým výtvorem lidské mysli, shlížejícím se v
bezedném zrcadle racionality a emocionality, vzájemně se amalgamujících v
neurčitosti a nerozlišitelnosti fascinujících vzorců perského koberce
náboženských systémů, vědeckých i uměleckých paradigmat.
Jeho mentální neviditelné i
vizualizované jsoucno je jen okamžitou geometricky hrou barevných „fraktálních“
kompozic v proměnách šerosvitu, a pokud neporozumí jazyku „ornamentů“,
podnikajíc pouhá obdivná estetická cvičení, klouže oklamaná pozorovatelova
mysl po kluzkém hadím plášti povrchové textury bez naděje proniknout do
nitra struktur koberec utvářejících.
Rozum omezený na komplikovaný
interpretační symbolizmus ochotně nabídne abstrakta, vzdalující lidskou
bytost od takzvaného přirozeného světa do světů umělých, často velmi
reálných pokud jsou sdíleny lidskými komunitami jako „kulturní vzorce“.
Pravdou je, že přirozený i
umělý svět splývají navzájem v obtížné rozlišitelnosti. Přitom genetické
predispozice, vývojové mutace a krátkodobé kulturace lidských bytostí nejsou
ostře a nezvratně limitovány. Pluralitní heterokosmické vize, blouznící o
paralelních soustavách i homogenní ritualizované dogma uniformního světa
všední skutečnosti jsou zcela legitimní a nelze příkře odmítnout či
ironizovat žádnou z byť i sebe absurdnějších variant.
Skutečným Kamenem úrazu a
kritickým omezením svobody našeho myšlení v takzvaném bdělém stavu je
domněnka, že existence a prokazatelnost primárních a hierarchicky vyšších
stavů a forem vědomí je doménou animálního organického jsoucna, vymezenou
vyspělostí centrální nervové soustavy s míchou a mozkovým ústrojím.
Zkušenost skláníme pod jho
druhového omezení darwinistické teologie. Každé sebelepší vědecké paradigma
se posléze stává dogmatem pokud je institucionalizováno a nekriticky a
fundamentalisticky respektováno.
V sociálních vědách jsme
dospěli až k bizarnímu konstruktu snoubícímu různé varianty modernistického
kastovně-třídního marxismu s feministickými teoriemi.
V kauze – muž a žena – je o
maskulinní či femininní diferenciaci Darwinovou evolucí dobře postaráno.
Autoidentifikace podléhá diktátu druhově a pohlavně fyziologické
předurčenosti, jejíž osnovou jsou genové dispozice naší tělesnosti, které
nám darovali rodiče a předci předků.
Kulturní vzorce, v nichž se po
narození vyvíjíme, jsou pak rámcem velmi obtížně překonatelným.
Nutno podotknout, že to zda
jsme vybaveni výhradně ženskými či mužskými pohlavními orgány nemusí být
ještě předurčením nezvratným - například nejen pro chování v dětství, ale i
k pozdější heterogenní orientaci k opačnému pohlaví. Přiznejme si, že se zde
ocitáme na poli iracionálního diskurzu, jehož fazety ještě nebyly vybroušeny,
orientovat se v „nevybroušeném Kameni“ je obtížné, zvláště postrádá-li
neměnnosti a fixace obvyklé v minerální říši, taví se právě nyní v kotli
protikladů, protimluvů, metafor, symbolů a emblematických figur. Jde o Kámen
anebo o Elixír?
Starobylá a svatá poetiko
chymiků, odpusť zneužití...
Žijeme v nešťastné době.
Hinduismus právem náš věk
považuje za čas úpadku.
Kalijuga – věk současnosti se
dle indické mytologie vyznačuje naprostou devalvací ducha, mysli i morálky...
Kdesi v hlubinách prostoru a
času Brusič démantů otáčí nově objeveným surovým Kamenem před září zraku a v
jasu hvězd posuzuje nepravidelný tvar. Pod nejrůznějšími úhly v geometrické
imaginaci pátrá po budoucí dokonalosti, k níž v poetice vlastní mysli hodlá
vést výbrus, který nelze vrátit zpět v čase, nezadržitelně jako řeka
plynoucím z mateřských hor do náručí oceánu.
Přesto čas věčných návratů
nepominul.
Voda a iluze jsou spojité
nádoby snové představivosti.
Již řecký filozof Hérakleitos
vysvětloval teorii neustálých proměn všech věcí na příkladu říčních vod,
které nezvratně a vytrvale plynou, takže není možné dvakrát vstoupit do
stejné řeky.
I totožnost pisatele těchto
řádků podléhá tajemnému mystériu věčné proměny, vlastní integritu vnímá
pouze v době bdění a to ještě se značnými výhradami. V paměti stále uchovává
vzpomínky na jednotu, kterou tvořil jako dítě i jinoch se svou milovanou
matkou. Nezapomíná však ani na svého milovaného otce. I když mezi oběma
došlo k dramatické roztržce a rozchodu, i tuto dynamickou proměnu vnímá jako
poselství a milost poznání, kterého se mu dostalo již v raném dětství. Láska
muže a ženy totiž byla naplněna v jeho stvoření, skrze milující se rodiče
byl oděn tělem a ocitl se na tomto světě. V mystériu konjunkce vzájemně se
doplňujících a slučujících se protikladů stvořen, ve světě stvoření a
tvoření posléze oddělen, rozdělen, rozsápán a ztracen, aby se opět setkal a
nalezl a tento cyklus několikrát během krátkého života opakoval.
Neboť co jest paměť dlouhá
pouhých šedesát dva solárních oběhů, ledaže se s pocitem mírné závrati
nakláníš nad temný otvor studnice paměti prenatální, která vede - kdo z nás
může tušit - kam vlastně?
Májá znamená „iluzi“, „klam“ či
„přelud“ a hinduističtí učenci tímto slovem označují ono, co běžně
považujeme za obraz skutečnosti v naší mysli, získaný prostřednictvím
smyslového vnímání. Vpravdě tvrdí, že se jedná o sen, vidiny boha Brahmy,
jenž jako Stvořitel a velký mág dal vesmíru vzniknout ve své mysli. O další
chod této iluze pečuje Višnu Udržovatel pomocí máji spřádající tkáň reality.
Pluralita věcí a dějů, chaos fenoménů jsou pouze proteovské převleky
jediného a téhož.
Tyto názory jsou blíže
Hérakleitovi nežli Platónovi uvažujícímu o realitě rozdílných idejí –
archetypů. O učení Aristotelově již vůbec nemluvě.
Můžeme se setkat s míněním, že
západní myšlení je smrtelně protknuto ostnem vágního materialismu a
filosofické myšlení zdejších myslitelů je napadeno ustavičným
pochybovačstvím o hodnotě transcendentního obratu k uznávání vnitřního
poznání jako primárního pramene zkušenosti.
Empirie má být ověřována v
laboratoři mysli i přírody.
Esoterická a evropské alchymii,
jež někdy může ve své spirituální podobě být považována za matný a zkreslený
odlesk tantrické jógy, poplatná vize inteligibilní makrostruktury kosmu je
do jisté míry kontrapunktem k indické představě šalebné hry máji, přeludu
reality prostředkované k vnějšku obrácenými smysly. Šiva-Šakti tu svůj tanec
nepředvádí jako muž-žena v převlecích jing-jangové binární polarity, nýbrž
je tu předváděno pravé teatrum mundi.
Mnohost a rozmanitost fenoménů,
ukazovaných na jevišti světa není představována Platónovým megaanthroposem
či panteonem atributů univerzálního božského principu, hraných davem
jednotlivých herců v maskách zdánlivě oddělených božských atributů jako
samostatně existující kreativní a destruktivní posvátné mužské, ženské či
zvířecí entity.