(mezi
imaginací a vyprávěním)
I.
Tam někde mimo svět lidí
jiná jsou nebesa a jiná zem
( Li Po, V horách –
Otázka a odpověď)
První vzpomínka Mimochodníkova
z dětství mne vede do hloubi předškolního věku...
Tehdy ve věku kolem čtvrtého a
pátého roku mne fascinovala čarodějná schopnost dospělých, kteří ovládali
zázrak: ze změti pro mne naprosto nepochopitelných klikyháků a stigmat,
hemžících se černě na bělostném pozadí stránek knihy nebo rozlehlé plachty
novin – luštit a do souvislého vyprávění v mluvené řeči, tlumočit příběhy a
události skutečné či neskutečné.
To umění jsem jim tiše upřímně
záviděl a obdivoval je takřka jako kouzelníky a mocné mágy.
Vskutku nepřeháním, neboť jsem
je považoval za velmi mocné, když jsem bezmocně žadonil, aby mi něco
přečetli z těch pro mne nepochopitelných notací.
Vyprávěli plynule a živě,
vlastně dnes vím, že jen četli, co bylo dáno a psáno, hráli jako obratní
virtuózové podle notového záznamu, ale jejich interpretace mne naplňovala
němým úžasem a obdivem, byť vyprávění netvořili oni sami, ale jen přednášeli
podle záznamu.
Když jsem trpce nahlas litoval,
že něco tak nedostupného a zázračného neovládám, usmívali se shovívavě,
utěšovali mne a slibovali mi, že za nedlouhý čas se tomuto umění oživovat
znaky všemocného písma naučím i já.
Já a můj o dva roky mladší
bratr jsme si zatím prohlíželi obrazové ilustrace v pohádkových knížkách.
Trochu bezmocně jsme se je
snažili napodobit a interpretovat a mnoho pěkných knih poničili čmáráním do
nich.
Zamyslím-li se nad tím, co
vlastně ta změť čárů márů a kliky háků měla představovat, řekl bych dnes, že
cosi mezi sněním a zkušeností reality, přesněji mezi obrázkovým písmem a
psanými obrázky. To je však málo, protože to bylo dětské kouzlení: byli jsme
současně básníky, spisovateli, malíři, avšak hlavně barbarskými čaroději,
šamany mimo svět dospělých a ten svět jsme toužili pochopit a uchopit, což
tak trochu znamenalo ničit jej probouráváním se do něj mimo brány
institucionalizované výchovy a výuky. Trochu předčasně, ale zato s chutí
malých běsnících vandalů...
Čárali jsme mocnými vzmachy
přes ty nerozluštitelné černé texty, asi tak jako sotva opeřené ptáče cvičí
svá zakrnělá křidélka a učí se létat, předtím než opustí rodné hnízdo a
vznese se do volného prostoru. Jsem dnes své zesnulé matce vděčen, že nám
toto barbarství trpěla, i když si na toto ničení stěžovala. Dík její
toleranci jsem si oblíbil kreslení a i přes nevůli mých učitelů - později ve
škole - kreslil ve výuce různých předmětů na každý malý kousek papíru, co mi
přišel pod ruku, takže jsem často nosil domů v žákovské knížce poznámky
druhu – je soustavně nepozorný, čmárá si...
Učil jsem se vlastně, jak si
teprve dnes plně uvědomuji, pro mne prvotnímu a základnímu umění: nikoliv
jak tvořit slova v mateřském či jiném naučeném jazyce, ale jak vtělovat
myšlenky a představy jako jakési „hologramy“ do obrazů celostního charakteru,
do mentálních plánů zachycujících procházení tajuplným labyrintem imaginace
bez Ariadnina vlákna jazyka a řeči.
Byly to vždy němé hry a pokud
k nim patřila slova - pak jenom jako vzdálené stíny ztrácející se ve třpytu
linií a barevných interpolací...
Obrazy pro mne vždy byly
prvotní, tak jako pro jiné jsou prvotní slova, i když tomu příliš nevěřím a
nemyslím, že intelekt je ovládán bičem rozumu a kavalkádami slov...
Slova jsou mi hudbou
vyluzovanou smyčcem představivosti na strunách vzpomínek, letmých obrazů a
doteků na nich ulpívajících.
Proto se instinktivně a
intuitivně přikláním k onomu pro mne vskutku vědeckému tvůrčímu pojetí,
které není jen papouškováním naučených sekvencí, ale experimentováním s mentálními
konstrukty a skladbami, postupem mnohem bližším poetice hudby nežli
suchopýru exaktně se tvářících popisů, hemžících se číslicemi a logickými
abstrakty. Přiznávám sice i oněm jejich mohutnou informační hodnotu,
nepatřím však k jejich obdivovatelům a uctívačům a nelituji toho. Proč?
Nejsem tvůrčím matematickým
géniem, ani hudebním skladatelem, neosvojil jsem si taje univerzální
matematické komunikace v její vskutku špičkové kreativní podobě, ale zato se
mi již v raném školním věku dostalo jiného poněkud trpkého poučení...
My cherubíny tajemně
představujeme – mysteriózně symbolizujeme – a životadárné Trojici třísvatou
píseň zpíváme, odložme nyní veškeré světské starosti – dosvědčujme tady
uchvátanost světa.
Hymnus nad slovem
Člověka z ortodoxní liturgie (parafráze)
V onom zmiňovaném předškolním
věku jsem si totiž často prohlížel celostránkové barevné ilustrace od
Arthura Scheinera v pohádkových knížkách mých i v mnohem bohatších
knihovnách mých přátel ze zámožnějších měšťanských rodin.
Seděl jsem při tom často celé
hodiny osaměle na koberci a rozevřené knihy byly rozloženy všude kolem.
Písmu jsem sice zhola nerozuměl, zato jsem tehdy vládl jinou schopností.
Byl jsem jako uhranut, zcela
uchvácen názorností a přesností těch pohádkových obrázků neskutečných světů.
Mnohem později mi bylo sděleno, že jde o iluzivní dvojrozměrná zobrazení, -
tehdy však byl pro mou vzrušenou dětskou představivost každý ten obraz
branou a klíčem k netušeným světům...
Uměl jsem zcela bez potíží do
nich doslova vstupovat, pohybovat se suverénně uvnitř každého zobrazení,
obcházet předměty a bytosti v nich malířem znázorněné a neuvěřitelný zázrak
– procházet jimi jako trojrozměrnými kulisami po cestách vinoucích se
tajuplnými tmavými lesy, přes modravé hory do stinných údolí, ke vzdáleným
loukám zalitým slunečním či měsíčním svitem. Putoval jsem kolem potůčků a
hlaholících bystřin, řek a jezer k chaloupkám, vesnicím, městům a hradům v nedozírné
dáli... a víly, skřítci, hastrmani, ohniváci,obři a čarodějnice, rytíři i
andělé, lidé dobří i špatní, démoni i spasitelé - vtančili tam se mnou v nekončícím
chorovodu za švitoření a zpěvu tisícerého pestrobarevného ptactva. Rozuměl
jsem řeči zvířat a moudře jí s nimi promlouval v tajemných zákoutích pohádek,
bájí a mýtů...
To nebyla poetika fantazie, jak
bych si rád dnes vysvětlil, ale neuvěřitelná schopnost pohybu v paralelních
světech, reálnějších nežli ten, v němž jsem jako dítě za oněch časů byl a
žil.
Ocital jsem se totiž nikoliv v trojrozměrných
statických iluzích, ale v mnohorozměrných příbězích souběžných světů. Ten
náš byl vskutku jen jedním z mnoha jiných.
Záhy po vstupu do školních
lavic jsem však seznal čím zaplatím...
Tato neuvěřitelná schopnost
byla organicky a logicky spojena s tím, že jsem neuměl číst psané texty.
Pohádky mi byly čteny dospělými
nebo vyprávěny živou řečí!
Rovněž jsem si v oněch časech
zcela vědomě osvojil schopnost řídit své sny. Každičkou noc jsem snil své
sny na pokračování, řetězil je v návaznosti..., ovládal je jako kouzelný
koberec z pohádek Tisíce a jedné noci, byl Šeherezádou, kalifem i čápem
současně.
Tyto magické schopnosti jsem
však postupně a potupně ztrácel, pozvolna se vytrácely se školní drezúrou.
Naučil jsem se kostrbatě a
pomalu slíbená umění - čtení a psaní -, ba i počítat a spoustu jiných
užitečných, ale i zhola neužitečných věcí.
A tak postupně přestaly být
kýžené, původně čarodějné moci - zázrakem -, zevšedněly a někdy dokonce byly
i břemenem. Imaginaci a jejímu prvotnímu rozletu byla důkladně přistřižena
křídla. Rozvoj mysli a intelektu, snad tomu říkají - magickou cestou - ti co
již nadobro zapomněli, byl přehrazen, zastaven, sveden jinam. A tak jsem
postupně zapomínal snít a s nastupující pubertou směnil ubohé trosky
ustupujících „létacích“ snů za erotické fantasmagorie a život dospívajícího
jinocha.
Záliba v kreslení a malování mi
naštěstí zůstala a časem jsem ji vypěstoval k určité dovednosti, avšak onu
skutečnou magii dětství jsem již nenalezl a nahradil ji snad jen šedí
obvyklé intelektuální komunikace, láskou k ženám i četbou, ba psaním veršů a
surrealistických textů v podivuhodné směsici.
Okřídlená nesmrtelná imaginace,
magická schopnost manipulovat s obrazy, příběhy snů, s vizuální „realitou“ -
přešla pozvolna ve schopnost – dešifrovat znakové notace a obchodovat s významy,
neboť to je pravým smyslem ekonomiky jazykové a řečové komunikace. Publikum
v určité jazykově spřízněné sociální a kulturní skupině je touto dovedností
doslova uhranuto jako myška zahnaná do kouta, zoufale přitištěná ke chladné
skalní stěně pod ledovým šlahounem upřeného hadího pohledu bez mrknutí, bez
víček – a budiž polknuta jako ta slova nevyřčená milované řeči mateřské a
pohřbena v lůně poezie nenapsané...
Srdce lká řečí osamělého mozku,
vznášejícího se v pomyslném empyraeu na kluzké houpačce mentálních a
intelektuálních konstrukcí, - pravá muka sdílení s dušemi stejně zatracenými
v očistci slov.
Dnes jsem blízek názoru, ba
přesvědčení, že takzvaný předhistorický člověk žil a stále je v nás
zpřítomňován skrze naše dětství v „realitě“ mýtu a v její poetice, - dokonce
snad mnohem úporněji reálný nežli jeho iluzorně dominující a vzdálený
pokřivený stín – uměle jako homunkulus v alchymistově ampuli vypěstovaný –
človíček historický, mandragora oživlá v časovém intervalu zhruba deseti
tisíc posledních solárních oběhů.
Uměle zkonstruovaný historický
člověk je ukován v mřížoví dějin jako démoni z pohádek.
Zbav jej okovů a promění se ve
strašidelnou krvavou obludu Revoluce a balsfemických Re-forem. Pořádek světa
bude obrácen naruby jako pověstná rukavička...
Křehká konstrukce „zvědečtělých“
dějin, stále opravovaných a přepisovaných jako poetický palimpsest podle
proměnlivých požadavků mocných tohoto světa a potřeb i choutek služebných
interpretů, stejně jako obratnost manipulace s řečí a jazykem, spojená se
znalostí písmového kódu si nás nadobro podmanila a snaží se zcela vyloučit
jakékoliv „magické“ schopnosti. Čím je však toto čarování s pamětí, kouzlení
s fakty?
Se světem a jeho obrazem je
totiž ustavičně bezohledně manipulováno.
Naposled jsou tím vinna média
či jiný pomyslný šotek, jenž se pološílené paní Racionalitě, té bohyni dávné
francouzské revoluce, vloudil nespatřen pod její bojovnou frygickou čapku.
Bláznivá čarodějnice v antické republikánské tóze, snad samotná bohyně Kálí,
s falickou čapkou spagyriků uctívaná v chrámu sekty scientistů...
Christopher Dawson, historik a
filosof evropanství katolicky orientovaný, autor studie Porozumět Evropě, -
spatřuje tragickou problematiku rozštěpení ducha Evropy v jeho sekularizaci.
Universálnost je obětována rozběsněnému nacionalismu, prýštícímu z barbarských
kmenových kořenů jednotlivých etnických komunit, náhradou jednotící
spirituální ideje zbožštěním lidského ratia v chrámu Rozumu:
„...Osvícenectví se postupně
přeměňovalo v jakýsi druh protináboženství. Duchovní síly, jimž byl upírán
jejich tradiční náboženský projev, našly svoje vyústění v novém revolučním
kultu, ztělesněném v Deklaraci práv člověka a inspirovaném iracionální vírou
v Rozum a bezmeznými nadějemi v pokrok lidstva po osvobození od věkovitého
útlaku kněží a králů. Politická demokracie a ekonomický liberalismus byly
praktickými výsledky těchto názorů a snaha uskutečnit je drastickým
rozchodem s minulostí a zavedením nových racionálních institucí vedla k Francouzské
revoluci, k vládě teroru a k císařskému imperialismu Napoleonově...“
Můj osobní postoj je
přinejmenším v lingvistickém ohledu značně radikálnější.
Idolatrie, uctívání obrazů je
střídána uctíváním slovní komunikace, přičemž universální církevní jazyk
liturgie je vystřídán překladem do národních jazyků. Posvátný „jazyk“
ikonické celosti beze slov, protože jde o vyjádření universálního tvůrčího
božského Slova, jež je po věky na počátku všeho stvořeného, ať již silami
božskými nebo jejich obrazem – mohutnostmi lidskými, - je obětován kmenovým
nářečím. rozpadá se v Bábel zmateného hašteření...
Ve fázi konečné, což můžeme
dnes doložit, je kolektivní podvědomí současných „evropanů“ opět
sjednocováno na bázi zjednodušené komunikace, ovládáno diktátem vizuálního
principu zcela absurdně odbožštěného a odlidštěného. Bezduchost a až
satanická agresivita světa reklamy, kšeftu se sportem, lokálními válečnými
konflikty, gladiátorským zápolením politických lídrů jsou stigmaty nové
kulturnosti konsumerismu, zvláštního to universálního „náboženství“, jež má
být bezuzdným násilím vnuceno lidstvu celé modré planety...
„Magické“ je vytěsněno médiem „techné“
– to v prvém sledu a v lineární posloupnosti „historických“ kulturních
okruhů.
Poetika mýtu odívá se hávem
filozofie, doprovázené svým neoddělitelným psychopompem – absurdně
sekularizovaným a institucionalizovaným pseudonáboženstvím, někdy
převlečeným za maškaru ideologickou a sociálně-politickou. To pro ty, co
manipulují či jsou manipulováni. Societa stává se zbytnělým fetišem,
komunikuje jen sama se sebou, dokonce médiem deifikované „svobodné volby“,
což je nejpustší klam soudobého kolektivního blouznění..., tato hra na
pokračování se předvádí nejširšímu publiku jako karikatura ceremonií dávných
monarchií - v masmédiích dnes a denně a je obsáhle komentována a
interpretována.
Jiný nežli tento kolektivní sen
není uznáván za legitimní.
Z her zapomenutého dětství
zůstal ještě preferován cynicky komercionalizovaný sport, vlastně
dokonalejší karikatura gladiátorského zápolení a pro vyrovnání skryté touhy,
plynoucí z obecně potlačované a regulované brutality - kruté nefalšované
válečné hry v přímém přenosu s krvavými oběťmi... .
Tento veřejný teror informací
je respektovanou formou obludného kolektivního snu.
Tato societa totiž konzumuje,
to jest doslova pohlcuje a požírá, - samu sebe jako legendární auroboros a
pomalu hyne ve vlastních výkalech, sekundárním to odpadu scestného myšlení.
Její potenciál spirituality není již „magický“, nýbrž „skatologický“.
Umění již dávno popřelo svůj
vlastní smysl a účel, stalo se ornamentem a němým svědkem tohoto dění:
antiuměním.
Fenomén tajemství zaniká, je
zcizován nejrůznějšími techno-logickými postupy.
Vytěsněná magie se však mstí -
v konstruktu virtuálního elektronického světa, sdíleného těmi šťastnějšími.
Ostatní neúspěšní putují na „smetiště dějin“, odkud jsou občas ve vybraných
skupinkách a s patřičným halasem demonstrativně zachraňováni rozmanitými a
málo efektivními sociálními programy.
Živý svět je paradoxně
začarován do neprostupné spleti stigmat a silokřivek znaků, metafor,
hieroglyfů a symbolonických struktur.
Bezprostřední okouzlení tvořící
bytosti je zakódováno do těchto houštin jako šípková Růženka do snu, z něhož
se sama nemůže probudit.
Vše živoucí ustrnulo ve
statické bezčasovosti jazykových, logických a sémantických figur.
Racionalita pohltila samu sebe v bezedné analytické posedlosti. Výklad
smyslu stal se tautologickým a pokud směřuje k transcendenci je ovládán
dominací sebepopření. Jediná smysluplná informace je pak ryzí a nezkreslená
dezinformace, šum na pozadí vyprázdněnosti.
Toť sermon, jejž třeba ukončit,
ukoptěná lamentace a proto se ve vzpomínce druhé a protentokrát závěrečné -
vrátím k tvůrčímu vzmachu jinocha a mladého muže, chráníc se vzpomínat na
zítřek mého zrání a stáří...
Druhá vzpomínka směřuje do
světů dospívajícího zdání..., pochyb-lásky-víry.