Můžete nám přiblížit svoji odbornou specializaci a oblasti výzkumu, kterým se věnujete?
Jako odborná asistentka na katedře ruského jazyka a literatury se dlouhodobě zaměřuji na srovnávací lingvistiku, a to konkrétně na morfologii a syntax ruštiny a češtiny. V rámci své disertační práce a následných projektů jsem se věnovala hlubšímu porozumění těmto jazykům v historickém i současném kontextu. To znamená, že se snažím odhalit podobnosti a rozdíly mezi těmito dvěma jazyky, a to jak v jejich současné podobě, tak i v jejich historickém vývoji.
Ve středu mé pozornosti jsou také moderní trendy ve výuce ruského jazyka. V roce 2018 jsem vedla projekt, jehož výsledkem byla mobilní aplikace pro výuku ruštiny. Spolu s kolegyní dr. Sokolovou jsme vydaly v nakladatelství Fraus dvě cvičebnice ruské gramatiky, které jsou dnes využívány ve výuce na úrovni A1 a A2. Aktivně se také zajímám i o obecnější otázky lingvistiky. Jsem členkou Jazykovědného sdružení ČR a v roce 2023 jsem byla zvolena předsedkyní brněnské pobočky tohoto sdružení. To mi umožňuje být v kontaktu s dalšími lingvisty a diskutovat o aktuálních tématech a výzvách v lingvistice. V současné době, vzhledem k péči o dvě malé dcery (6 let a 3 roky), pracuji stále na zkrácený úvazek. Velice ráda bych se ale naplno vrátila k aktivní vědecké činnosti, která byla přerušena rodičovskou dovolenou.
Na jaké projekty nebo vědecké publikace jste nejvíce pyšná?
Za jeden z nejvýznamnějších projektů považuji vývoj mobilní aplikace "Interaktivní písanka ruštiny", která vznikla v rámci projektu Fond rozvoje MU. Ačkoli se nejedná o projekt s velkou vědeckou hodnotou v tradičním smyslu, jeho společenská relevance a praktický dopad jsou nesporné. Aplikace umožnila studentům a zájemcům o ruský jazyk hravou a interaktivní formou procvičovat psaní azbuky na tabletech a mobilních telefonech. Projekt byl velmi úspěšný a propagoval Masarykovu univerzitu jako instituci, která se aktivně podílí na popularizaci vědeckých poznatků a rozvoji jazykového vzdělávání.
Měla jste během přerušení kariéry možnost zůstat v kontaktu s vědeckou prací?
Během první rodičovské dovolené se mi dařilo udržet kontakt s pracovištěm a akademickou činností díky drobným spolupracím a částečnému úvazku (0,2). S druhou rodičovskou dovolenou, kdy péče o dvě malé děti vyžadovala plné nasazení, bohužel veškerá má vědecká činnost ustala. Skloubit péči o dvě malé děti s vědeckou prací je velmi náročné, a to zejména bez podpory rodiny.
Co vám grant Career Restart umožnil?
Díky grantu Career Restart se mohu plně soustředit na výzkum a zajistit péči o mladší dceru. Umožňuje mi financovat vědecké aktivity, jako jsou konference a publikace, což je zásadní pro můj posun v akademické kariéře a dosažení mých vědeckých cílů.
Jaké jsou vaše hlavní cíle na tyto dva roky?
Mým hlavním cílem pro následující dva roky je plně se vrátit k odborné a pedagogické činnosti a úspěšně rozvíjet svou kariéru. Projekt Career Restart je pro mě v tomto ohledu klíčový. Umožní mi prohloubit znalosti v oblasti rozvoje gramatické kompetence a získat cenné poznatky o gramatických jevech v učebnicích ruštiny. Tyto poznatky pak využiji ke zkvalitnění výuky a tvorbě efektivnějších a srozumitelnějších učebních materiálů.
Myslíte si, že tento grant může inspirovat další vědce a vědkyně?
Rozhodně ano. Vysílá jasný signál, že vědecká komunita (především Masarykova univerzita) si uvědomuje důležitost podpory vědců a vědkyň v různých fázích jejich kariéry. Tento grant vnímám jako ocenění úsilí, s nímž se především ženy snaží vrátit k vědecké činnosti a znovu nastartovat akademickou kariéru.
Jak by mohl váš výzkumný tým nebo katedra přispět k hladkému návratu do pracovního procesu?
Flexibilní úvazek, který mi byl umožněn, je pro mě jako maminku dvou malých dětí neocenitelný. Díky němu můžu se postupně vrátit do pracovního procesu a sladit péči o rodinu s pracovními povinnostmi. Jsem za to velmi vděčná.