Ženy ve vědě: Příběhy, které inspirují

Zastoupení žen ve vědě se každým rokem zvyšuje, přesto stále čelí výzvám. Představujeme šest vědkyň z Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, jejichž práce a odhodlání inspirují další generace a ukazují, že věda je pro všechny. Každá z těchto výjimečných osobností přispívá svou prací k rozvoji svého oboru a k překonávání hranic nejen v akademické sféře.

11. 2. 2025

Bez popisku

Elisabeth Claire Hladik, Ph.D.

Institut pro výzkum inkluzivního vzdělávání Pedagogická fakulta MU

Elisabeth Hladik se ve své výzkumné činnosti soustředí na analýzu a podporu inkluze dětí s různými vzdělávacími potřebami v kulturních institucích, především v muzeích a knihovnách. V rámci svého výzkumu se zaměřuje na vyhodnocování efektivity inkluzivních přístupů v těchto prostředích a na jejich dopady. Hladik vyvíjí pedagogické nástroje a metodiky, které usnadňují institucím integraci těchto dětí do vzdělávacího a kulturního procesu. Její práce se zasazuje o rovný přístup k vzdělání a kulturnímu dědictví, čímž přispívá k širší diskusi o inkluzi v evropském a globálním kontextu. Více informací naleznete v článku: Fulbrightova stipendistka Elisabeth Hladik hovoří o podpoře inkluze a významu mezinárodní spolupráce.

Bez popisku
Bez popisku

Mgr. Oksana Yuriyivna Stupak, Ph.D., DrSc.

Katedra pedagogiky Pedagogická fakulta MU

Oksana Stupak je odbornicí v oblasti inkluze ukrajinských žáků v českém vzdělávacím systému. Je první vědkyní z pedagogických fakult v České republice, která obdržela prestižní grant JUNIOR STAR, zaměřený na výzkum a inovace ve vzdělávacích systémech. Její výzkum se soustředí na identifikaci výzev, které provázejí integraci žáků, a to zejména v oblasti jazykové a kulturní adaptace. Stupak rovněž přispěla k vývoji specifických nástrojů, které usnadňují přechod ukrajinských dětí do českých škol a podporují jejich inkluzi do vzdělávacího procesu. Její práce významně přispívá k rozvoji vzdělávacích přístupů, které respektují diverzitu a usnadňují přístup k rovný přístup ke vzdělání pro všechny děti. Více informací naleznete v článku: Výzkum o inkluzi ukrajinských žáků: Oksana Stupak získala prestižní grant JUNIOR STAR.

Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D.

Katedra sociální pedagogiky Pedagogická fakulta MU

Markéta Košatková, garantka studijního programu EDI, se dlouhodobě věnuje transformaci vzdělávacího prostředí na Masarykově univerzitě s cílem podporovat nejen akademickou excelenci, ale i osobnostní a sociální rozvoj studujících. Ve své pedagogické činnosti klade důraz na mezinárodní aspekt vzdělávání, výuku v multikulturních týmech, kulturně senzitivní přístup a podporu dobrovolnických aktivit mimo rámec výuky. Součástí jejího přístupu jsou i strukturální nerovnosti ve vzdělávání, na které se zaměřuje v rámci praktických zkušeností s komunitami sociálně znevýhodněných rodin. Košatková se tak podílí na vytváření inkluzivního a rovného vzdělávacího prostředí, které zohledňuje sociální a kulturní rozmanitost. Více nejen o programu EDI: Studijní program EDI: Modernizace vzdělávání pomocí diverzity a inkluze.

Bez popisku
Bez popisku

Mgr. Tereza Brzá

Katedra anglického jazyka a literatury Pedagogická fakulta MU

Tereza Brzá, doktorandka na naší fakultě, vyvinula inovativní platformu Toolia, která využívá umělou inteligenci k efektivní tvorbě učebních materiálů pro výuku anglického jazyka. Tato platforma umožňuje vyučujícím vytvářet personalizované materiály během několika sekund, čímž výrazně zjednodušuje a urychluje přípravu na výuku. Tereza Brzá dosáhla i významného úspěchu v soutěži Start Your Business, kde její projekt obsadil druhé místo. Další informace k projektu naleznete v článku od MUNI CTT: Toolia: Platforma, která za pomoci AI usnadní učitelům výuku angličtiny.

Mgr. Bc. Oxana Truhlářová, Ph.D.

Katedra ruského jazyka a literatury Pedagogická fakulta MU

Oxana Truhlářová se specializuje na srovnávací lingvistiku, se zaměřením na analýzu morfologie a syntaxe ruštiny a češtiny. Ve své výzkumné práci se zaměřuje na identifikaci podobností a rozdílů mezi těmito jazyky v historickém i současném kontextu. V roce 2018 vedla projekt, jehož výsledkem byla mobilní aplikace pro výuku ruštiny, konkrétně pro procvičování azbuky. Spolu s Anastasijou Sokolovou také vydala cvičebnice ruské gramatiky pro začátečníky (úroveň A1 a A2). Její práce nejenže přispívá ke zlepšení jazykového vzdělávání, ale také k popularizaci vědy, a to i v oblasti jazykové didaktiky. Truhlářová je také držitelkou grantu Career Restart, který podporuje návrat vědkyň do vědecké činnosti po přerušení kariéry, což má klíčový význam pro rovnost příležitostí ve vědecké sféře. Více se dozvíte v rozhovoru s ní: Návrat do vědy: Jak grant Career Restart pomáhá vědkyním pokračovat v kariéře.

Bez popisku
Bez popisku

Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.

Katedra hudební výchovy Pedagogická fakulta MU

Daniela Taylor byla v roce 2024 oceněna Medailí MŠMT za svůj významný přínos v oblasti hudební výchovy. Specializuje se na didaktiku hudební výchovy, přičemž její pedagogická činnost pokrývá úrovně předškolního i základního vzdělávání. Je autorkou úspěšné série učebnic „Hravá hudební výchova“ a pravidelně organizuje odborné workshopy, které rozvíjejí didaktické kompetence budoucích vyučujících. Její výzkumný zájem se zaměřuje na inovace v hudební pedagogice, zejména v oblasti metod a didaktických nástrojů, které podporují efektivní výuku hudby na školách.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.