Jaké byly řešené oblasti témat v projektu AURORA a jaká v nich byla role za pedagogickou fakultu?
Projekt AURORA byl rozdělen do tří oblastí. První je oblast inkluzivního vzdělávání a rovnosti pohlaví, která byla velmi diskutovaná, abychom obě kategorie správně uchopili. Vzdělávání žen a jejich práva jsou v zemích jako jsou Indie a Nepál vnímána odlišně. Projekt byl v Indii pořádán pod univerzitou, kterou navštěvuje nejvíce studentek v celé zemi, přesto jejich celkový počet přibližně 30 000 je minimální z pohledu počet vysokoškolských studentů v Indii. Druhou oblastí byl radikalismus. Diskuse probíhala i na jiné rozlišnosti v pojetí, které je u nás a v Indii či Nepálu. Radikalismus je nutné vnímat vždy podle území, ve kterém se vyskytuje a následně řeší. Třetí oblastí byly demokratické hodnoty zahrnující lepší výchovu k občanství, tak aby lidé participovali na fungování společnosti. Všechny témata se nerozvíjela samostatně, ale pracovali jsme s nimi tak, abychom obohatili obsah vzdělávání budoucích učitelů v zapojených zemích. Našemu týmu to dávalo opravdu velký smysl.
Role MU byla ve vedení vývoje vzdělávacích modelů v oblasti inkluzivního vzdělání a rovnost pohlaví. Další rolí byla koordinace celé oblasti rozvoje všech tří modulů. V každé z těchto oblastí se nám podařilo vytvořit všechny moduly vzdělávání. V každé z nich jsme úspěšně proškolili učitele z fakult ze zapojených univerzit. Následně vznikly předměty, ve kterých učitelé předávají získané vědomosti dál svým studentům. Jsme rádi, že se nám cíl podařilo naplnit. Velký benefit vidím i v oblasti rozvoje zapojených institucí, které mohou navázat na již nyní ukončený projekt AURORA.
Vidíte potenciál v rozšíření vzniklých předmětů a kurzů do dalších institucí v Nepálu či Indii?
Cílem bylo převážně zapojení, které bude mít dlouhodobý charakter přímo ve spolupracujících univerzitách. Předávání kurzů záleží na způsobu fungování univerzit v daných zemích. V Nepálu si myslím, že by tento způsob mohl fungovat. Jejich systém je nastavený jinak než u nás. Mají jednu státní univerzitu, která má působiště po celém Nepálu. Tam vidím možnost toho, že by k takovému rozšíření mohlo dojít i na další pracoviště univerzity. U Indie je tento způsob jiný a komplikovanější, jelikož se jedná o velkou zemi s mnoha různými institucemi. Nelze tedy předpokládat, že by došlo k rozšíření kurzu nad rámec těch spolupracujících.