V rozvoji profesních kompetencí provázejících vyučujících přináší PED MUNI kvalitní vzdělávání

Pedagogická fakulta MU patří mezi nejlépe hodnocené instituce zapojené do celostátního systému podpory provázejících vyučujících. Ověřování, které propojuje univerzity se školami, zvyšuje kvalitu přípravy budoucích učitelek a učitelů prostřednictvím odborně vedené praxe. Fakulta potvrzuje svou roli jako spolehlivého a systémově připraveného partnera ve vzdělávání.

2. 4. 2025

Pokusné ověřování systému podpory provázejících vyučujících (PO PU) je celostátní iniciativa Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, která od školního roku 2023/2024 testuje nový model spolupráce mezi vysokými školami a školami, na nichž probíhají pedagogické praxe. Cílem je vytvořit systémovou a finančně stabilní podporu pro ty, kdo v roli provázejících osob odborně vedou a podporují studující učitelství v průběhu jejich praxí. Tento model staví na partnerské spolupráci škol a univerzit a posiluje kvalitu přípravy budoucích pedagogů v České republice. PED MUNI se do tohoto programu zapojila od jeho počátku. V průběhu prvního roku ověřování se potvrdilo, že má zavedený a funkční systém praxí, který odpovídá současným potřebám škol i studujících.

Na základě evaluace MŠMT a rozsáhlé zpětné vazby od provázejících učitelek a učitelů (PU) i studujících učitelství se Pedagogická fakulta MU zařadila mezi nejlépe hodnocené vzdělávací instituce v České republice za akademický rok 2023/2024, jak z hlediska hodnocení samotných provázejících, tak z pohledu studujících učitelství. Výsledky potvrzují stabilitu a kvalitu nastaveného systému spolupráce se školami i odbornou úroveň přípravy provázejících učitelek a učitelů. Fakulta dlouhodobě vykazuje vysokou míru spokojenosti všech zúčastněných stran a potvrzuje svou pozici mezi institucemi, které významně přispívají k rozvoji učitelské profese.

Do spolupráce s naší fakultou se zapojilo 84 provázejících učitelek a učitelů. Zpětná vazba potvrzuje, že vstupní vzdělávání je hodnoceno jako praktické a orientované na potřeby účastníků. Mnozí ocenili konkrétní tipy využitelné hned v praxi, práci zkušených lektorů i možnost nahlédnout do kompetenčního rámce absolventa učitelství.

„Vstupní kurz mi velmi pomohl v rozvoji komunikačních a mentorských schopností.
Vše bylo praktické, dostali jsme spoustu cenných rad, které jsme mohli hned použít
a vyzkoušet si v praxi.“

účastnice vstupního kurzu

Z průběžného vzdělávání vyučující nejvíce oceňovali individualizovaný přístup v menším počtu účastníků, hlubší propojení školní praxe s akademickým prostředím a vysokou kvalitu kurzů – například k formativnímu hodnocení, projektování výuky nebo diagnostice žáků.

Vstupní kurzy

Provázející vyučující zapojeni do systému oceňovali zejména to, že:
• kurz respektoval jejich předchozí zkušenosti,
• poskytl jim nový rámec pro vedení studenta,
• pomohl vyjasnit vzájemná očekávání mezi fakultou a školou.

Více než 90 % provázejících vyučujících uvedlo, že vstupní kurz naplňoval jejich potřeby a měl okamžitou využitelnost v praxi. Průměrné hodnocení vstupního kurzu dosáhlo 8,2 z 10, zatímco celkový průměr napříč institucemi byl 6,7.

Průběžné vzdělávání

Tematické kurzy pořádané během roku měly vysokou odbornou i didaktickou úroveň. V malých skupinách docházelo k hlubším diskusím, sdílení zkušeností a propojování školní praxe s akademickým zázemím. Nejvíce byly hodnoceny kurzy zaměřené na:

  • formativní hodnocení,
  • reflexi a plánování výuky,
  • komunikaci v pedagogické roli.

Průběžné vzdělávání získalo hodnocení 7,9 oproti průměru 6,8.

Hodnocení studujících

Studující, kteří byli vedeni vyučujícími zapojenými do systému, hodnotili svou praxi lépe téměř ve všech oblastech.

  • Vnímali větší strukturovanost a přehlednost spolupráce během celé praxe.
  • Dostávali cílenější a podrobnější zpětnou vazbu na konkrétní výukové situace.
  • Lépe rozuměli souvislostem mezi teorií a praxí díky systematickému vedení a pravidelné reflexi.
  • Více rozvíjeli schopnost plánovat výuku a nastavovat si individuální profesní cíle.
  • Uváděli vyšší míru jistoty při přímé práci ve třídě.

Spolupráce ve školním roce 2025/2026

Ve školním roce 2025/2026 pokračuje program pokusného ověřování Systému podpory provázejících vyučujících v režimu přechodu mezi pilotáží a stabilním systémovým nastavením. Září až prosinec 2025 budou stále součástí pokusného ověřování, ale již budou sloužit jako příprava na ostrý provoz. Od ledna 2026 bude spolupráce probíhat v nově zavedeném standardním režimu.

Certifikovaní provázející vyučující budou systémově začleněni do personální struktury školy a finančně podpořeni prostřednictvím normativu. Spolupráce bude vycházet z jasně stanovených standardů a pravidel pro vedení studujících v pedagogické praxi. Zapojené školy se tak stanou klíčovým partnerem v profesní přípravě budoucích učitelek a učitelů.

Kompletní informace o pokusném ověřování

Zapojení nových škol a vyučujících

Pro školní rok 2025/2026 je otevřena registrace pro nově zapojené školy a pro další vyučující ze škol, které již v systému působí. Přihlášení je určeno zejména pro vyučující ze 2. stupně základních škol s alespoň pěti lety pedagogické praxe, ideálně ze škol fakultních.

Formulář pro potvrzení zájmu je nutné vyplnit do 30. dubna 2025. Školy a vyučující, kteří se do programu zapojili v předchozích letech, zájem znovu neprokazují – jejich spolupráce automaticky pokračuje.

Formulář

Online informační setkání

Zveme zástupce škol a vyučující, kteří se chtějí zapojit do systému pokusného ověřování systému podpory provázejících vyučujících, na online informační schůzku. Představíme plán spolupráce pro školní rok 2025/2026, obsah a strukturu certifikačních kurzů, možnosti podpory a systém financování. Setkání je určeno pro nové zájemce i školy, které zvažují zapojení.

Setkání se koná on-line 15. dubna 2025 v 14:00

Registrace


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.