Jak velet armádě v době třicetileté války: Olivier Chaline
Katedra historie vás zve na přednášku profesora Olivera Chalina: Jak velet armádě v době třicetileté války.
Pedagogická fakulta MU patří mezi nejlépe hodnocené instituce zapojené do celostátního systému podpory provázejících vyučujících. Ověřování, které propojuje univerzity se školami, zvyšuje kvalitu přípravy budoucích učitelek a učitelů prostřednictvím odborně vedené praxe. Fakulta potvrzuje svou roli jako spolehlivého a systémově připraveného partnera ve vzdělávání.
Pokusné ověřování systému podpory provázejících vyučujících (PO PU) je celostátní iniciativa Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, která od školního roku 2023/2024 testuje nový model spolupráce mezi vysokými školami a školami, na nichž probíhají pedagogické praxe. Cílem je vytvořit systémovou a finančně stabilní podporu pro ty, kdo v roli provázejících osob odborně vedou a podporují studující učitelství v průběhu jejich praxí. Tento model staví na partnerské spolupráci škol a univerzit a posiluje kvalitu přípravy budoucích pedagogů v České republice. PED MUNI se do tohoto programu zapojila od jeho počátku. V průběhu prvního roku ověřování se potvrdilo, že má zavedený a funkční systém praxí, který odpovídá současným potřebám škol i studujících.
Na základě evaluace MŠMT a rozsáhlé zpětné vazby od provázejících učitelek a učitelů (PU) i studujících učitelství se Pedagogická fakulta MU zařadila mezi nejlépe hodnocené vzdělávací instituce v České republice za akademický rok 2023/2024, jak z hlediska hodnocení samotných provázejících, tak z pohledu studujících učitelství. Výsledky potvrzují stabilitu a kvalitu nastaveného systému spolupráce se školami i odbornou úroveň přípravy provázejících učitelek a učitelů. Fakulta dlouhodobě vykazuje vysokou míru spokojenosti všech zúčastněných stran a potvrzuje svou pozici mezi institucemi, které významně přispívají k rozvoji učitelské profese.
Do spolupráce s naší fakultou se zapojilo 84 provázejících učitelek a učitelů. Zpětná vazba potvrzuje, že vstupní vzdělávání je hodnoceno jako praktické a orientované na potřeby účastníků. Mnozí ocenili konkrétní tipy využitelné hned v praxi, práci zkušených lektorů i možnost nahlédnout do kompetenčního rámce absolventa učitelství.
„Vstupní kurz mi velmi pomohl v rozvoji komunikačních a mentorských schopností.
účastnice vstupního kurzu
Vše bylo praktické, dostali jsme spoustu cenných rad, které jsme mohli hned použít
a vyzkoušet si v praxi.“
Z průběžného vzdělávání vyučující nejvíce oceňovali individualizovaný přístup v menším počtu účastníků, hlubší propojení školní praxe s akademickým prostředím a vysokou kvalitu kurzů – například k formativnímu hodnocení, projektování výuky nebo diagnostice žáků.
Provázející vyučující zapojeni do systému oceňovali zejména to, že:
• kurz respektoval jejich předchozí zkušenosti,
• poskytl jim nový rámec pro vedení studenta,
• pomohl vyjasnit vzájemná očekávání mezi fakultou a školou.
Více než 90 % provázejících vyučujících uvedlo, že vstupní kurz naplňoval jejich potřeby a měl okamžitou využitelnost v praxi. Průměrné hodnocení vstupního kurzu dosáhlo 8,2 z 10, zatímco celkový průměr napříč institucemi byl 6,7.
Tematické kurzy pořádané během roku měly vysokou odbornou i didaktickou úroveň. V malých skupinách docházelo k hlubším diskusím, sdílení zkušeností a propojování školní praxe s akademickým zázemím. Nejvíce byly hodnoceny kurzy zaměřené na:
Průběžné vzdělávání získalo hodnocení 7,9 oproti průměru 6,8.
Studující, kteří byli vedeni vyučujícími zapojenými do systému, hodnotili svou praxi lépe téměř ve všech oblastech.
Ve školním roce 2025/2026 pokračuje program pokusného ověřování Systému podpory provázejících vyučujících v režimu přechodu mezi pilotáží a stabilním systémovým nastavením. Září až prosinec 2025 budou stále součástí pokusného ověřování, ale již budou sloužit jako příprava na ostrý provoz. Od ledna 2026 bude spolupráce probíhat v nově zavedeném standardním režimu.
Certifikovaní provázející vyučující budou systémově začleněni do personální struktury školy a finančně podpořeni prostřednictvím normativu. Spolupráce bude vycházet z jasně stanovených standardů a pravidel pro vedení studujících v pedagogické praxi. Zapojené školy se tak stanou klíčovým partnerem v profesní přípravě budoucích učitelek a učitelů.
Pro školní rok 2025/2026 je otevřena registrace pro nově zapojené školy a pro další vyučující ze škol, které již v systému působí. Přihlášení je určeno zejména pro vyučující ze 2. stupně základních škol s alespoň pěti lety pedagogické praxe, ideálně ze škol fakultních.
Formulář pro potvrzení zájmu je nutné vyplnit do 30. dubna 2025. Školy a vyučující, kteří se do programu zapojili v předchozích letech, zájem znovu neprokazují – jejich spolupráce automaticky pokračuje.
Zveme zástupce škol a vyučující, kteří se chtějí zapojit do systému pokusného ověřování systému podpory provázejících vyučujících, na online informační schůzku. Představíme plán spolupráce pro školní rok 2025/2026, obsah a strukturu certifikačních kurzů, možnosti podpory a systém financování. Setkání je určeno pro nové zájemce i školy, které zvažují zapojení.
Setkání se koná on-line 15. dubna 2025 v 14:00
Katedra historie vás zve na přednášku profesora Olivera Chalina: Jak velet armádě v době třicetileté války.
Dne 28. 3. 2025 zasáhlo Thajsko a Myanmar silné zemětřesení o síle 7,7 stupně Richterovy stupnice. Je velmi pravděpodobné, že zemětřesení si vyžádá více než 10 000 obětí. Stovky tisíc lidí budou potřebovat rychlou humanitární pomoc a následně pomoc s obnovou svých obydlí a infrastruktury.