|
4/2024
4. 4. 2024, 5:54
|
|
Newsletter Učitelské praxe — duben 2024
|
|
Děkujeme za váš zájem o zapojení dalších škol a vyučujících do pokusného ověřování "Systému podpory provázejících učitelů". Od září 2024 nám MŠMT poskytlo omezený počet míst. Tím pádem nemůžeme zapojit všechny nově přihlášené zájemce a zájemkyně.
Přinášíme přehled dalších kroků spolupráce, které se uskuteční v průběhu dubna:
- PdF MU bude potvrzovat zapojeným školám skutečný počet podpořených vyučujících.
- PdF MU zasílá přehled na Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
- Následně zapojené školy potvrdí e-mailem přihlášku na MŠMT, a to do konce dubna 2024. Přihlášky zašleme garantům na fakultní školy při potvrzení počtů vyučujících do pokusného ověřování.
Jaké jsou činnosti zapojených vyučujících do pokusného ověřování viz obrázek níže.
|
|
|
Mohou absolvovat vstupní vzdělávání i vyučující mimo pokusné ověřování? Ano!
Kurz pro provázející učitele „Lepší provázející učitel — lepší kolega" bude dostupný všem zájemcům z řad provázejících učitelů a provázejících učitelek z fakultních škol PdF MU. Pokud v budoucnu vyučující vstoupí do pokusného ověřování, pak je certifikát z kurzu uznán jako vstupní vzdělávání. Kurzy budou probíhat jako souvislé i průběžné.
Cílem kurzu je rozvoj kompetencí provázejících osob dle Standardu studia k výkonu specializační činnosti provázejícího učitele. Jedná se o akreditovaný vzdělávací program v rozsahu min. 20 vyučovacích hodin. Kurz je nabízený zdarma, objednávka se bude podávat přes Obchodní centrum MUNI.
Máte zájem se vstupního kurzu zúčastnit? Dejte nám vědět odpovědí do formuláře, o vypsaných termínech Vás budeme informovat.
|
|
|
V dnešním díle newsletteru přiblížíme, proč potřebujeme souhlas s natáčením také s vyučujícími, kteří vedou studující PdF MU na praxích.
V rámci Učitelské praxe na fakultní škole (praxe na 2. stupni ZŠ či SŠ) si studující mohou pořídit audiovizuální nahrávku výuky ve školní třídě. V jarním semestru 2024 jde o dobrovolnou aktivitu. Natáčení studujících probíhá pouze na fakultních školách. Záznam sleduje pedagogickou práci studujících. Pořízení záznamu slouží pro výukové a studijní účely k reflexi praxe studujících.
O natáčení jsme již informovali vedení škol. Dalším krokem je zajištění Souhlasu se zpracováním osobních údajů od provázejících učitelů a učitelek. Souhlasy budeme podepisovat přes systém INET-MU přímo s vyučujícími elektronicky. Vyučující budeme od příštího týdne kontaktovat e-mailem.
Souhlas je podepisován pro případ, kdy provázející učitel*ka bude z různých důvodů zachycený*á na nahrávce. PdF MU bude zajišťovat Souhlas se zpracováním osobních údajů pouze provázejících osob, u kterých bude probíhat Učitelská praxe. Souhlas bude uzavřený do konce roku 2024. Udělený souhlas je možné kdykoliv odvolat, a to zasláním e-mailu na elektronickou adresu pedpraxe@ped.muni.cz.
|
|
|
|
Dlouhodobý kurz formativního vzdělávání „Hodnocení JINAK"
Od září 2024 bude probíhat další dlouhodobý výcvik formativního hodnocení, o který je velký zájem. Cyklus deseti prakticky vedených workshopů zaměřených na rozvoj dílčích profesních kompetencí formativního hodnocení, které je smysluplně provázáno s hodnocením sumativním.
Workshopy jsou spojeny s výkladem, diskusí, nácvikem dovedností, prací s vybranými videozáznamy, ukázkami z praxe. Pro kolegiální sdílení v pedagogickém sboru je užitečné, pokud se programu účastní alespoň dva vyučující z jedné školy, neboť v mezidobí workshopů účastníci zavádějí znalosti a dovednosti do výuky, získávají zkušenosti s jejich aplikací v praxi a rozvíjejí postupně své profesní kompetence. Cílem je přenést své znalosti a dovednosti mezi členy pedagogického sboru. Průběžný rozvoj kompetencí je podpořen konzultační činností lektorů.
Kurz je akreditován. Rozsah kurzu 60 hodin. Kurz je veden v tandemu dvou lektorů. Poplatek za kurz 12.900,- Kč/osoba.
Přihlaste se na chystaný čtvrtý běh výcviku, který mění výuku i přístup žáků k učení. Máte-li o kurz zájem, napište nám, budeme Vás informovat o spuštění přihlašování do kurzu.
|
|
|
Co je pro Montessori učitele klíčové v procesu vzdělávání?
To přibližuje recenzovaná studie M. Jurčíka Freedom and respect: Who are the Montessori school teachers? A teacher identity study in the Czech Republic a vyšla v časopise Issues in Educational Research v časopise Issues in Educational Research.
Studie prezentuje výsledky disertačního výzkumu, který se zabývá zkoumáním profesní identity učitelů Montessori škol. O jaké sub-identity výsledky rozšiřují dosavadní poznání? Co je pro Montessori učitele klíčové v procesu vzdělávání?
|
|
|
|
Chcete vysvědčení JINAK použít i na své škole?
Zaujala Vás prezentace vysvědčení a chcete změnit nejen vysvědčení na své škole? Podpoříme vás na společném setkání. Sdílení dobré praxe probíhá se spolupracujícími školami, které již Vysvědčení JINAK vyplňovaly. Prostor bude také pro další dotazy a Vaše připomínky.
Setkání se uskuteční dne 14. 5. 2024 od 15:00 do 16:30 hodin, přes platformu Zoom (registrujte se s předstihem).
Děkujeme za Vaši přízeň a těšíme se na setkání!
|
|
|
|
|
Setkání Společenství praxe a workshop reflexe praxe 23. 5. 2024
Zveme Vás na setkání Společenství praxe. Cílem setkání je sdílení informací s garanty z fakultních škol, reflektování praxe s provázejícími vyučujícími a oborovými didaktiky.
Setkání se uskuteční ve čtvrtek 23. května 2024 v čase od 13:00 do 17:00 hodin v Konferenční a relaxační místnosti RUV (PdF MU, Poříčí 9). Témata:
- reflexe praxe
- tandemová výuka
- předání certifikátů provázejícím osobám v pokusném ověřování.
Část programu je vyhrazena pro agendu pokusného ověřování.
|
|
|
|
Noc vzdělávání, kterou pořádá spolek Otevřeno, se letošní rok zaměřuje právě na nový kompetenční rámec pro absolventy a absolventky učitelství v Česku. Detailní pohled na jednotlivé kompetence a jejich význam lze nalézt přímo na stránkách Noci vzdělávání.
Zveme Vás na program Noci vzdělávání Brno na Pedagogické fakultě - 10. dubna 2024 od 17:00 hodin. Noc vzdělávání poskytuje prostor pro hlubší pochopení toho, jak tyto kompetence formují vzdělávání a jak mohou být efektivně integrovány do pedagogické praxe.
|
|
|
Přehled praxí v jarním semestru 2024
Přehled praxí v jarním semestru 2024, které jsou vedené katedrou pedagogiky. Jedná se o praxe v rámci společného základu, pedagogicko-psychologického modulu.
|
|
|
|
|
|
|