Katedra pedagogiky

Učíme budoucí učitelky a učitele, jak rozvíjet sebe a druhé

 

Co je u nás nového

Bez popisku

Řízení chování žáků u začínajících učitelů: Co (ne)funguje?

Jaké situace začínající učitelé řeší, jak na ně konkrétně reagují a jaký to má dopad na chování žáků v danou chvíli?

Nová studie Jiřiny Karasové a Jana Nehyby s názvem Novice teachers' classroom behaviour management: Situations, responses and impact on student behaviour ukazuje, že strategie, které učitelé nejvíce používají (často zaměřené na učitele) mívají nejmenší dopad a ty nejvíce slibné (proaktivní, zaměřené na žáka) využívají nejméně, byť mají největší potenciál dlouhodobého pozitivního dopadu.

PROJÍT SI CELOU STUDII

Newsletter 4/2025

Co najdete v newsletteru?

  • Informace k pokusnému ověřování Systému podpory provázejících vyučujících pro školní rok 2025/2026
    • Registrační formulář do 30. 4. 2025
    • Online setkání pro zájemce 15. 4. 2025 ve 14,00
  • Zveme na online školení pro fakultní školy: Bezpečnost na ZŠ a SŠ v kontextu násilných projevů
    • 10. 4. 2025 od 14:00, registrujte se s předstihem.
  • Informace k Učitelské praxi 2: Natáčení výuky jako součástí praxe
  • Podpora wellbeingu skrze formativní hodnocení a Vysvědčení JINAK (článek)
  • Přehled praxí v jarním semestru 2025: Seznamte se s termíny praxí, které nás čekají
  • Další vzdělávání - pozvánka na kurzy

Vyšlo dubnové číslo newsletteru Učitelské praxe, č. 4/2025

Newsletter

Obálka časopisu "Školní poradenství v praxi", vydání 2/2025, s abstraktním uměleckým dílem z vrstevnatých modrých a oranžových barev.

Nový článek: Podpora wellbeingu skrze formativní hodnocení a Vysvědčení JINAK

Marek Matouš Bula, Julie Grombířová a Jana Kratochvílová se ve svém aktuálním článku Podpora wellbeingu skrze formativní hodnocení a Vysvědčení JINAK zabývají vztahem mezi formativním hodnocením – prostřednictvím zavádění Vysvědčení JINAK – a wellbeingem žáků.

V době rostoucích psychických obtíží mezi dětmi upozorňují na to, že zpětná vazba zaměřená na pokrok, silné stránky a zapojení žáků do hodnocení vlastního učení pomáhá budovat jejich sebedůvěru, vnitřní motivaci a autonomii.

PŘEČÍST SI CELÝ ČLÁNEK

Bez popisku

Aktuální studie: Jak probíhá zavádění Vysvědčení JINAK?

Julie Grombířová a Jana Kratochvílová se ve svém článku Innovation in the Final Assessment of Student Learning Outcomes (Report Cards): The Process of Change and Its Impacts on School Practice zabývají vývojem procesu změny při zavádění nového přístupu k závěrečnému hodnocení výsledků učení žáků (Vysvědčení JINAK) v České republice. Studie zkoumá vývoj a dopady procesu implementace na základní škole.

ODKAZ NA STUDII

Bez popisku

Aktuální studie: Podpora sociálně znevýhodněných žáků skrze mimoškolní aktivity

Martin Fico a Jana Navrátilová se v rámci projektu SYRI podívali na to, jak (a zda) mohou mimoškolní aktivity na školách přispět k lepším vzdělávacím výsledkům žáků se sociálním znevýhodněním. Ve své studii When they are not at school: the involvement of socially disadvantaged pupils in extracurricular activities through a Bourdieusian lens odhalili i bariéry, a to jak na straně rodičů, tak na straně školy.

ODKAZ NA STUDII

Bez popisku

Nový díl Otevřené dveře ředitelny: ZŠ Česká Ves, okres Jeseník

#5 – Pozvání k podcastu Otevřené dveře ředitelny přijal pan Mgr. FILIP WORM, ředitel a Jan Baďura, zástupce a koordinátor ICT ze Základní školy Česká Ves, okres Jeseník.

V rozhovoru se doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. s kolegy zaměřili na tématiku formativního hodnocení a jeho implementaci a rozvoj na základní škole. Diskutovali o tom, jaké změny mohou nastat ve škole a ve výuce, pokud jde o výsledky žáků a proces jejich učení.

Podcast na Spotify

Předchozí Následující

Všechny aktuality Podcasty Blog #inspiruj

Katedra pedagogiky připravuje vyučující pro budoucnost jako flexibilní profesionály ve vzdělávání, realizuje související výzkum a spolupracuje s partnerskými institucemi s cílem přispět ke kvalitě života ve školách a ve společnosti.

Katedra pedagogiky patří ke stěžejním katedrám Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, neboť se podílí na přípravě všech studentů fakulty. Její členové svou činnost staví na týmové práci, otevřenosti, zodpovědnosti, dobrých mezilidských vztazích a přístupu orientovaném na studenta. Směřují k udržitelné excelenci, která upřednostňuje kvalitu před kvantitou.

Pedagogicko-psychologický modul Standardy pro praxi Výzkumy na katedře

Katedra pedagogiky očima jiných

„Praxe a následný reflektivní seminář mi daly za celou dobu studia to nejdůležitější, co jsem pro začátek své učitelské kariéry potřeboval.“

Lukáš Mikl, ZAČÍNAJÍCÍ UČITEL​

„Praxe mě naučila více o efektivní spolupráci mezi učitelem a asistentem pedagoga. Naučila mě, jak je tato spolupráce přínosná pro obě strany.“

Blanka, studentka v bakalářekém studiu, ASISTENTSKÁ PRAXE - ASISTENT PEDAGOGA

„Teorie a praxe, dvě slova, která spolu souvisí. Díky praxi jsem zjistila, že mě práce s dětmi naplňuje, ujistila jsem se v tom, že učitelská profese je velmi zodpovědné povolání, které nemůže dělat kdokoli. Informace, které chci předat dále, zdokonalují i mě samou. Je to neustálý proces poznávání nových věcí a lidí.“

Šárka Blatná, absolventka UČITELSKÁ PRAXE

„Při nástupu do 1. ročníku bakalářského studia jsem věděl, že při svém budoucím zaměstnání chci ruský jazyk využívat, ale nechci se stát učitelem. Pedagogickou fakultu jsem si vybral právě proto, že jsem měl pouze kladné recenze a ohlasy na katedru ruského jazyka a literatury a jejich kvalitní výuku. Vše se ale změnilo okamžikem, kdy jsem absolvovala učitelskou praxi na základní škole.“

Tomáš, studující navazujícího magisterského studia, UČITELSKÁ PRAXE

„I learned so much through the discussions we had in class. Also the assignments we had to do were very interesting. The dynamics of the classes really made them enjoyable.“

José, Erasmus student INTRODUCTION INTO EDUCATION AND PSYCHOLOGY

„Probírá se opravdu to, s čím jsme se setkali v praxi, můžu se zeptat, když si nejsem jistá. My vlastně toto hodně řešíme i mimo školu spolu jako studenti, ale tady byl přítomen i didaktik a to bylo skvělý.“

Petr, Student magisterského stupně SEMINÁŘ K UČITELSKÉ PRAXI

„Velice si vážíme možnosti spolupracovat s Katedrou pedagogiky. Oceňujeme erudovaný přístup a expertízu členů katedry, vítáme studenty pedagogiky. Rádi otevíráme naše dveře společným projektům a výzkumům a těší nás možnosti spolupráce mezi naší školou, našimi zahraničními partnery (např. ve Finsku nebo USA) a Katedrou pedagogiky.“

Monika Mandelíčková, KOORDINÁTORKA LABORATORNÍ ŠKOLY LABYRINTH, BRNO
Předchozí Následující

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info