Newsletter pro fakultní a spolupracující školy PdF MU, kde najdete informace o  praxích katedry pedagogiky, nejnovějších aktivitách naší katedry, plánované workshopy a mnoho dalšího.

5/2024
2. 5. 2024, 13:27

Newsletter Učitelské praxe — květen 2024

Informace k praxím

Videonahrávky na praxích — postup studujících při natáčení

V květnu nás čeká realizace Učitelských praxí, jedná se o praxe studujících v navazujícím magisterském studiu se zaměřením na vzdělávání - praxe na 2. stupni ZŠ a SŠ. Pokud studující budou na fakultních školách, mohou ze své hodiny pořídit záznam práce se třídou ve formě audiovizuální nahrávky.  Školy, rodiče a zákonní zástupci dětí i provázející učitelé a učitelky již byli informování. Tento záznam slouží výhradně pro výukové a studijní účely. Díky tomuto materiálu bude možné lépe posoudit, jak se studujícím na praxi ve výuce daří, a vyučující mohou poskytnout konstruktivní zpětnou vazbu.

Studující na Semináři k učitelské praxi seznamujeme s konkrétními pokyny, jak pořídit záznam z výuky, co nahrávat a jak s nahrávkou ukládat. Podrobně je vše rozepsáno také na webu Pedagogické fakulty a webu Katedry pedagogiky k Učitelským praxím.

Více o natáčení studujících PdF MU na Učitelské praxi
Úkoly k učitelským praxím

Připravuje se aktualizace kritérií fakultních škol a zařízení

Pedagogická fakulta MU má vytvořenou síť fakultních škol a fakultních zařízení, se kterými úzce spolupracuje především v oblasti přípravy a realizace pedagogických a asistentských praxí a výzkumu. Tato síť škol zahrnuje instituce, které jsou ukázkou příkladné pedagogické práce s žáky*žákyněmi či odborné práce s klienty*klientkami a které vytvářejí podnětné, vstřícné a vlídné prostředí pro pedagogickou a odbornou činnost včetně rozvinuté spolupráce s rodinami žáků*žákyň a odbornou komunitou.

Kritéria fakultních škol a zařízení jsou stanovena Statutem fakultních škol (fakultních zařízení) PdF MU. V těchto měsících pracujeme na jejich aktualizaci tak,  aby podporovala úzkou spolupráci školy, či zařízení s Pedagogickou fakultou MU, odpovídala kvalitní výuce a podpoře studujících na praxi. 

Ředitele, ředitelky a vedení škol zveme na setkání ke kritériím:

   1. diskuze a rozprava k připravovaným kritériím - dne 11. června 2024 od 16:00 hodin, online ZOOM - registrujte se prosím s předstihem do 10. června 2024.

   2. setkání s vedením škol na Pedagogické fakultě MU - dne 14. října 2024. 

Na podzim 2024 bude probíhat finalizace kritérií a uzavření spolupráce s fakultními školami a fakultními zařízeními na další čtyřleté období.

Registrace na setkání 11. 6. 2024 ke kritériím FŠ, FZ
Statut fakultních škol a zařízení

Otevřené kurzy pro provázející vyučující, nyní také mimo pokusné ověřování

Kurz pro provázející učitele "Lepší provázející učitel — lepší kolega" bude dostupný všem zájemcům z řad provázejících učitelů a provázejících učitelek na fakultních školách PdF MU. Pokud v budoucnu vyučující vstoupí do pokusného ověřování, pak je certifikát z kurzu uznán jako vstupní vzdělávání. Kurzy budou probíhat jako souvislé i průběžné.

Cílem kurzu je rozvoj kompetencí provázejících osob dle Standardu studia k výkonu specializační činnosti provázejícího učitele. Jedná se o akreditovaný vzdělávací program v rozsahu min. 20 vyučovacích hodin. Kurz je nabízený zdarma, objednávka se bude podávat přes Obchodní centrum MUNI.

Přihlášení na kurzy

Co je u nás nového

Personální změny v týmu administrativy praxí

K 30. 4. 2024 pozici administrátorky praxí opouští Denisa Foltová.  Kolegyni děkujeme za celou Katedru pedagogiky a jiná pracoviště, za její zodpovědnou práci a ochotu vždy pomoci kolegům na katedrách, tak i studujícím s řešením jejich praxí. Ve své pozici administrátorky praxí byla pro všechny milou kontaktní a podpůrnou osobou.

Od 1. 5. 2024 na pozici administrátorky pro Učitelské praxe nastoupí Dana Jakubjanská. Jsme přesvědčeni, že bude pečovat o praxe se stejnou zodpovědností.

Od 6. 5. 2024 tým doplní Tereza Mikulášková, která bude administrovat praxe Celoživotního vzdělávání.

Kontakty k administrativě praxí

Nový podcast k formativnímu hodnocení pohledem začínající učitelky

Doktorandka katedry pedagogiky Julie Grombířová, která zároveň vyučuje na ZŠ Labyrinth, si společně s paní docentkou Janou Kratochvílovou připravily novou podcastovou sérii "Začala a hodnotí JINAK". Cílem podcastu je zprostředkovat zkušenosti začínající učitelky a inspirovat další začínající učitele*ky k hodnocení jinak!

Série navazuje na projekt Katedry pedagogiky Vysvědčení JINAK. 
Nyní si můžete poslechnout teaser a dvě epizody. První z nich se věnuje bezpečnému prostředí a jeho významu pro práci s hodnocením ve výuce. Tématem druhého dílu je popisný jazyk.
Podcast na Spotify
 

Časopis Komenský: nové pojetí hodnocení žáka

V novém čísle časopisu Komenský (2/148) najdete odbornou stať docentky Jany Kratochvílové a doktorky Jarmily Bradové se zaměřením na nové pojetí hodnocení žáka, tzv. Vysvědčení JINAK. Článek najdete v části Do výuky.

A PROČ JINAK?

  • Jednotlivě: ocenění silných stránek dítěte, pokroku a podpora jeho rozvoje.
  • Informativně: užitečné pro další rozvoj dítěte i jeho sebepojetí
  • Nově: sebehodnocení dítěte se stává součástí závěrečné zprávy
  • Aktivně: informace pro další jednání dítěte, podpora jeho zodpovědnosti za své výsledky
  • Komplexně: komplexní pohled na dítě; hodnoceny nejsou jen znalosti, ale i projevy chování
Časopis Komenský
Vysvědčení JINAK

Zveme Vás k nám

Setkání Společenství praxe a workshop reflexe praxe 23. 5. 2024

Zveme Vás na setkání Společenství praxe. Cílem setkání je sdílení informací s garanty z fakultních škol, reflektování praxe s provázejícími vyučujícími a oborovými didaktiky.

Setkání se uskuteční ve čtvrtek 23. května 2024 v čase od 13:00 do 17:00 hodin v Konferenční a relaxační místnosti RUV (PdF MU, Poříčí 9). prosím o potvrzení účasti do 20 května 2024.
Co nás čeká:

  • od 12:00 možnost vyzvednout certifikáty za kurzy na PdF MU, RUV
  • 13:00 - 14:30 reflexe provázejících vyučujících v rámci pokusného ověřování
  • 14:30 - 15:00 pauza, networking
  • 15:00 - 16:00 reflexe praxe se zaměřením na tandemovou výuku
  • 16:00 - 16:30 organizační a administrativní informace k praxím, nahrávání na praxích, pokusnému ověřování a vzdělávání provázejících vyučujících v dalším roce 2024/2025
Přihlášení na setkání (mimo pilotáž) Přihlášení na setkání v rámci pokusného ověřování

HODNOCENÍ JINAK: další dlouhodobý kombinovaný výcvikový kurz bude probíhat od září 2024

HODNOCENÍ JINAK: Formativní přístup k učení a hodnocení, aneb podporujeme učení žáků, je cyklus deseti prakticky vedených workshopů zaměřených na rozvoj dílčích profesních kompetencí formativního hodnocení a je smysluplně provázáno s hodnocením sumativním.

Kurz je akreditován. Doporučená účast aspoň dvou vyučujících z jedné školy pro sdílení a šíření zkušeností ve své škole. Rozsah kurzu 60 hodin. Kurz je veden v tandemu dvou lektorů.

Na kurz, který bude začínat od září 2024, je možné již zasílat závazné přihlášky.

Více o kurzu Závazná přihláška do kurzu - Obchodní centrum MUNI

Přehled praxí v jarním semestru 2024

Přehled praxí v jarním semestru 2024, které jsou vedené Katedrou pedagogiky. Jedná se o praxe v rámci společného základu, pedagogicko-psychologického modulu.

Užitečné odkazy

Učitelské praxe  Externí odkaz

Asistentské praxe  Externí odkaz

Praxe CŽV  Externí odkaz

Standardy pro praxi  Externí odkaz

Web katedry pedagogiky  Externí odkaz

© 2024
Masarykova univerzita

Facebook     Instagram     Youtube     Spotify